Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Chlumec nad Cidlinou zahltí oprava průtahu, podle místních je zbytečná

  12:52
Od srpna do listopadu se bude centrum Chlumce nad Cidlinou potýkat s omezeními kvůli rekonstrukci hlavního tahu z Hradce Králové do Prahy. Část místních tvrdí, že silnice je v dobrém stavu. Podle silničářů dosluhuje. Silnici převezme v budoucnu Královéhradecký kraj, ten si opravu vymohl od státu.

Frekventovanou silnici číslo 11 přes střed Chlumce čeká oprava sedmnáct let po poslední rekonstrukci. Až skončí, bude ze státní cesty první třídy krajská komunikace druhé třídy. Stát se ji totiž chystá předat do majetku Královéhradeckého kraje.

Oprava bude protínat město od mostu přes Cidlinu až po okružní křižovatku na západním okraji.

„Bude to náročná rekonstrukce, jde o podmínku kraje, aby silnici číslo 11 od hranic se Středočeským krajem do Hradce převzal bezúplatným převodem do svého vlastnictví. Ze stejného důvodu se už minimálně dva roky silnice opravuje i jinde, v našem okolí šlo o mosty přes řeky Bystřici a Cidlinu,“ uvedl chlumecký starosta Miroslav Uchytil.

Rekonstrukce dvou kilometrů začne 19. srpna a potrvá tři měsíce. První etapa se týká ve směru od Hradce v úseku od mostu přes Cidlinu po konec Klicperova náměstí, následuje etapa na opačném konci od kruhového objezdu u Lidlu k Dvořákově ulici a třetí bude v úseku mezi Dvořákovou a Palackého ulicí.

Fotogalerie

Auta pojedou centrem města vždy v jednom pruhu, provoz budou řídit silničáři a v noci semafory.

„Aby Chlumec nebyl úplně ochromený, je navržen polopropustný režim, takže se odfrézuje vždy jen polovina vozovky a druhá půlka zůstane průjezdná. Jelikož se nákladní auta vyhýbají kvůli placení dálnici a pak se nám motají po Chlumci, vznesl jsem za obec podmínku, že bychom si přáli, aby po dobu opravy vznikla objízdná trasa pro nákladní auta s výjimkou zásobování města,“ řekl starosta.

„Až se bude dělat kruhový objezd a světelná křižovatka, vynutí si to objízdné trasy po místních komunikacích, což může trvat zhruba deset dní. Pro nás je to samozřejmě zase otrava, ale vydržíme to, byli jsme zvyklí i na horší věci,“ připomněl Uchytil obrovské dopravní zatížení města před dokončením dálnice D11.

Podle vedoucího provozního úseku královéhradecké správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Zdeňka Kosa se ukončení rekonstrukce předpokládá do 31. října.

„Dokončovací práce budou už bez omezení. Půjde o obnovu živičných krytů a částečnou sanaci podkladních konstrukčních vrstev. Náklady činí přibližně 18 milionů korun,“ sdělil Kos.

Dva dny bude průtah zcela uzavřen kvůli pokládání asfaltu

S napětím očekávají rekonstrukci zejména obchodníci, kteří mají obavy z úbytku zákazníků i z dalších komplikací.

„Určitě to obchod ovlivní, s tím ale nic neudělám. Ani nevím, že se něco takového chystá, vědět mi to zatím nikdo nedal,“ uvedl majitel Second handu na Klicperově náměstí Jaroslav Sládek.

Starosta uznává, že oprava přinese komplikace, ale město se bude snažit je minimalizovat.

„Naši živnostníci, obchodníci či hoteliéři, se toho samozřejmě obávají. Mělo by být umožněno, aby se do jejich nemovitostí dostali všichni včetně zásobovacích vozů, bude na ně brán ohled. K prodejnám i vjezdům do domů by měly být udělané násypy. Budeme hlídat, aby tím občané nebyli postiženi více, než je zdrávo,“ ubezpečil Uchytil.

Silnice se při dokončování povrchu dokonce uzavře. Zda to bude ve všední dny či o víkendu, zatím není jasné.

„Musíme strpět asi na dva dny úplnou uzávěru, po dokončeném asfaltovém povrchu se totiž nesmí vůbec jezdit. Předpokládám, že se obchodníci předzásobí a ty dny to vydrží,“ řekl Uchytil.

Vždyť je tahle silnice docela v pořádku, poukazují místní

Při pohledu na současný povrch se zdá, že je v pořádku a oproti jiným cestám v regionu patří k zachovalejším. Část místních proto o potřebnosti opravy pochybuje.

„Nadšený z toho nejsem. Neznám detaily, jak to bude, kromě toho, že se silnice bude převádět na kraj a ten to chce mít opravené. Myslím, že to není potřeba, přijde mi, že je silnice ještě docela v pořádku. Ale někdy se opravovat musí. Nedá se nic dělat. Netuším, jestli bude méně zákazníků, ale obecně to je vždycky problém,“ řekl muž z prodejny krmiv na náměstí, který si nepřál zveřejnit jméno.

„Přijde mi to úplně zbytečné, ta silnice je docela v pohodě,“ podotkla rovněž pod podmínkou anonymity prodavačka z chlumeckého železářství.

Vozovka vypadá v pořádku, ale s panely byla potíž už dříve

Podle starosty je však dobrá kvalita vozovky pouze zdánlivá. „Opravu jsme si vymohli kvůli strašlivému dopravnímu zatížení před sedmnácti lety, když ještě nebyla dálnice. Tehdy se zjistilo, že pod povrchem jsou příčně uložené betonové panely z 50. let. Jak po nich jezdila čím dál těžší doprava, rozkývaly se a rozlámaly vrstvy asfaltu nad sebou. Potom vznikaly praskliny, docházelo ke strašným vibracím a statickému narušení sousedních domů,“ popsal starosta.

„Stavbaři panely zalili silničářským tmelem, na to dali základní vrstvu asfaltu, pak ještě přes to dali silnou geotextilii a teprve na to dali dvě vrchní vrstvy asfaltu. Silnice se tak stále jeví dobrá, ale odborník pozná, že tomu tak není,“ vysvětlil Uchytil, který však pochybnosti chápe.

„Laik se zeptá, proč opravují silnici, když vypadá, že je v pořádku. A já říkám ano, vydržela by třeba ještě deset let do zásadnější opravy, ale pokud je podmínkou kraje udělat ji nyní, je to v pořádku. Kraj v podstatě řekl ano, my si silnici převezmeme jako danajský dar do svého majetku, ale ty, státe, nám ji zase upravíš do takového stavu, abychom na ni dalších třicet let nemuseli sáhnout,“ vysvětlil Uchytil.

Silnice druhé třídy umožní budovat třeba parkovací místa

„Silnice vykazuje poruchy a zadaná diagnostika prokázala, že živičné kryty jsou na konci životnosti,“ potvrdil Kos. Změna kategorie z první na druhou třídu by mohla Chlumci přinést výhodu, která by mohla pomoci s řešením kritické situace s parkováním na Klicperově náměstí.

„Silnice druhé třídy skýtá z našeho hlediska příznivější možnosti týkající se parkování či ochranných pásem. Po dokončení rekonstrukce náměstí bychom mohli přibližně v místech, kde je radnice, udělat legální podélná parkovací místa, mezi něž by se dokonce vešly i stromy,“ uvedl starosta Uchytil.

„Bydlím přímo na náměstí a auto často nemám kam dát. Než najdu místo, objedu Chlumec třikrát. Štve mě, že tam dali parkovací hodiny a my, kteří tam bydlíme, nemáme kde stát,“ řekla Jana Malá.

V Chlumci se radnice chystá vystavět dopravní terminál, stát přebuduje nádraží:

19. července 2019

  • Nejčtenější

Parkoviště pod Šerlichem byla o víkendu plná, policie obracela řidiče

Oba víkendové dny byla plná parkoviště na Šerlichu v Orlických horách do devíti hodin dopoledne. Policisté pak museli...

Řidič autobusu napomenul hlučné děti, jejich otec mu uštědřil ránu pěstí

Před soudem skončí incident, který se loni v říjnu odehrál v linkovém autobusu na Náchodsku. Šoféra vozu tam za jízdy...

Řidič zahynul u čerstvého pomníčku, zatáčka dostane lepší značení

V nenápadné zatáčce na silnici třetí třídy u Kosiček na Královéhradecku vyhasly v posledních měsících už dva lidské...

Kdo má zbraň, je špatný, stěžuje si puškař na přílišnou byrokracii

Čtvrt století vyrábí puškař Miloš Skrbek repliky historických zbraní. Jeho řemeslo však znesnadňují byrokracie a nová...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Průlet zářícího bolidu atmosférou zachytila kamera v Krkonoších

Bolid, tedy velmi jasný meteor, spatřilo ve středu po 18. hodině díky jasné obloze hodně lidí. Mnozí své pozorování...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Hradecké ANO se léčí ze špatných vztahů, do obnovené buňky nepřijme každého

Z těžkého otřesu se vzpamatovává hradecká buňka hnutí ANO. Předsednictvo strany v prosinci rozhodlo o zrušení místní...

Řidič zahynul u čerstvého pomníčku, zatáčka dostane lepší značení

V nenápadné zatáčce na silnici třetí třídy u Kosiček na Královéhradecku vyhasly v posledních měsících už dva lidské...

Za zraněným museli záchranáři vyjít pět pater lešení, dolů jej snesli hasiči

Při práci na novostavbě domu v centru Hradce Králové se zranil čtyřiadvacetiletý dělník. Zdravotničtí záchranáři k němu...

Pelikáni musí mít pocit, že vyhráli. A tak k nim ošetřovatel vchází s helmou

V Safari Parku ve Dvoře Králové nad Labem se právě líhnou malí pelikáni. Aby byl odchov úspěšný, ošetřovatelé pečují o...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...