Avantgardní lávka v Hradci je téměř hotová, otestovalo ji šest multikár

  8:24
Drahá lávka přes Labe je téměř hotová. Úspěšně prošla zátěžovou zkouškou šesti multikár, každá z nich vážila 3,5 tuny. Hradecká lávka přes Labe se přesto otevře až příští rok na jaře. Firma SMP CZ, která avantgardní a drahé dílo buduje od loňského září, má na dokončení čas do 2. března 2023.

Přestože stále zůstává zavřená, při pohledu z břehu anebo z Labského mostu je patrné, že je takřka hotová. Masivní nosná lana o průměru 13 centimetrů od stejné firmy, která je vyrobila pro obří kolo London Eye, pro stadion ve Wembley nebo pro největší alpské lanovky, jsou napnuta.

Díky tomu zmizela i nevzhledná pomocná konstrukce a odhalily se pilíře, jež vedoucí projektu připodobnil k uměleckému dílu. Stále se však ještě pracuje na předpolích, je potřeba dodělat odvodnění, osvětlení a přístupové cesty. Ve stejném termínu jako lávka se měla otevřít komunikace na Smetanově nábřeží, nedávno však padlo rozhodnutí o jejím předčasném užívání.

Lávka je vedle multifunkčního stadionu, rekonstrukce zušky Střezina nebo realizace inteligentního dopravního systému dalším zděděným projektem po bývalém vedení města, které chtě nechtě musí dodělat nová vláda.

Kvůli ceně, jež v srpnu povyrostla o dalších 7,5 milionu dokonce na 169,3 milionu korun včetně daně, byla lávka snadným terčem kritiků, zejména dřívější politické opozice. Ta se však nedávno sama chopila vlády nad Hradcem. Není tajemstvím, že i někteří noví náměstci primátorky se s jejím vznikem a cenou smiřovali jen obtížně. Trochu jiným případem je však čerstvý náměstek pro rozvoj a investice Lukáš Řádek (TOP 09), jeden z politických nováčků.

Architektonické soutěže

Unikátní konstrukce

O lávce přes řeku u Aldisu se mluvilo už v roce 2001, což z ní dělá adepta na jednu z nejdéle připravovaných staveb v historii města. Kromě ceny 169,3 milionu korun včetně daně má i další nej: dotaci 102,7 milionu a unikátní konstrukci. Přímo na míru se muselo vyrobit 39 segmentů z vysokopevnostního betonu. Každý váží osm tun, jsou z UHPC betonu, který se vyvíjí od roku 2010. Je vyztužen ocelovými vlákny, což z materiálu dělá pětinásobně pevnější beton, než který se používá na mosty. Masivního lana bylo potřeba přesně 206 metrů. Na břeh Labe přijelo navinuté na čtyřech cívkách vysokých čtyři metry, metr originálního lana váží přes dva metráky. Pilíře zhotovitelská firma považuje za sochy.

Lávku díky své gesci zdědil hlavně on, a tak stavbu, jež je těsně před dokončením, logicky obhajuje.

Včetně ceny: „Na první pohled jsou náklady opravdu velmi vysoké, ale městu se podařilo získat maximální možnou dotaci, což je podstatná náplast. Přicházím zvnějšku a neměl jsem šanci seznámit se se všemi podklady. Předpokládám však, že příslušná dotační autorita se s těmito věcmi seznámila a jestliže stanovila maximální výši, sama to považuje za rozumnou investici.“

Lidé z vedení města, kteří dříve coby opozice považovali cenu za stěží obhajitelnou, se teď shodli, že stavba bude Hradec reprezentovat.

„Sice je opravdu hodně drahá, ale podle mého názoru je to vyváženo tím, že je unikátní, architektonicky bezesporu velmi hodnotná. Vedení města se už rozhodlo, že ji budeme hlásit do architektonických soutěží,“ sdělil Řádek.

Ten je přesvědčen, že případné ocenění stavby ve vyhlášené architektonické soutěži ukáže, že město šlo před osmi lety po správné cestě: „Myslím, že pro tento typ objektu je soutěž dobrý mechanismus přispívající ke vzniku kvalitních staveb, za které nám sice část populace vyčiní, ale jež naši potomci ocení.“

Unikátní plochý profil

Lávku nedávno popsal pro web imaterialy.cz architekt Libor Kábrt, který se svým návrhem už v roce 2014 vyhrál soutěž: „Má velmi plochý podélný profil, možná nejplošší, jaký kdy byl u tohoto druhu konstrukce použit, a to i v mezinárodním kontextu. Počítá se s ní na komplikovaném místě, kde jsou na obou březích položeny snad všechny známé inženýrské sítě, kterých se nelze dotknout. Pod lávkou navíc proplouvají lodě, takže ani ve vodě nesmí být žádný pylon. Inženýrské sítě překračujeme tenkou mostovkou z vysokopevnostního betonu na nosných ocelových lanech, přičemž nosná žebra tvoří stojky zábradlí s výplní z ocelových lanek. Zábradlí je transparentní a umožňuje vizuální kontakt s vodní hladinou a okolím, který je pro nás u lávek klíčový.“

18. května 2022

Inženýrské sítě byly hlavním důvodem srpnového zdražení. I bez zvýšení ceny o 7,5 milionu však investice vzbuzovala otázky. Vždyť Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun.

Náchod předloni postavil silniční most přes Metuji za 33 milionů a kraj v roce 2019 otevřel most přes Orlici v Hradci Králové – Svinarech za 80 milionů. Není bez zajímavosti, že hradecká radnice ještě před architektonickou soutěží počítala s cenou lávky do 40 milionů korun.

  • Nejčtenější

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ze země vykoukl kel. Mamut z Hradce je jako první důkaz lovců dodnes unikátem

21. dubna 2024

Premium Přesně před 125 lety našli dělníci ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové kostru mamuta. Dodnes jde...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...