Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zkušenosti s e-learningem budí rozpaky

  10:30
Po zhruba dvou letech od počáteční vlny nadšeného zavádění e-learningu v Německu naši sousedé posuzují, jak se naplnila očekávání spojovaná s tímto systémem výuky. Ukázalo se, že došlo k určitému vystřízlivění a že některá očekávání byla mylná.

Součástí informační společnosti je dnes také využívání elektronických prostředků ke vzdělávání neboli e-learning (učení s pomocí elektronických médií prováděné přímo První zprávy o zkušenostech s ním potvrzují, že ani tato nová metoda není žádným trychtýřem urychlujícím získávání znalostí. Rychlost, jakou probíhá proces učení, zůstává totiž stejná.

V nadšení se očekávalo více

V počáteční fázi zavádění e-learningu se v Německu příliš sázelo na předpokládané snížení nákladů. Jenže vysoké investice do technologie pak často znemožnily rovněž nutné náklady na vývoj nových učebních postupů, na opatření, jež vedou k motivaci žáků a na tutorovu (tutor = průvodce učením) péči o žáky. Představa, že se poskytováním učebních obsahů on-line uspíší učení, se ukázala jako mylná. Učení potřebuje čas, který nelze libovolně zkracovat. Jestliže v posledních letech byly vysoce hodnoceny studie, které potvrzují vyšší efektivitu e-learningu ve srovnání s běžnými formami vzdělávání, je nyní takové paušální úsudky třeba brát s rezervou. Výsledky četných studií, které jsou mezitím k dispozici, si totiž protiřečí. Od e-learningu se očekávalo, že učení bude probíhat jen tak mimochodem a zábavnou formou. Aplikuje-li se však překonaný didaktický koncept programovaného učení na moderní vzdělávání založené na webových stránkách (Web-based Training WBT), což pro žáka znamená překlikávání ze stránky na stránku, nepřekvapuje, že si uživatelé stěžují na nudu.

Žádný pláč, ale šance k ponaučení

Jisté vystřízlivění z e-learningu přináší nyní šanci poučit se ze získaných zkušeností a znovu promyslet strategie vzdělávání. Přesto stále ještě existuje nebezpečí

Chcete pracovat s internetem a nemáte doma připojení?

jednostranného zaměření na úsporu nákladů a technologický pokrok. Tak se například nyní omezují pilotní projekty, takzvané "mobile learning", jen na přístupy podněcované pokrokem technických možností. V didaktice však spočívá zdroj pokroku v kvalitativním rozvíjení možností e-learningu. Celkově tak nabádá k přemýšlení o učení vůbec, a tím poskytuje šanci pokročit v diskusi o zásadních otázkách vývoje nové učební kultury. Rozlišování mezi starým a novým světem učení se přitom stává zastaralým.

Zaměstnavatele odrazují otazníky

Spolkový ústav odborného vzdělávání (BIBB) v Německu provedl šetření v 320 podnicích, z nichž jen 68 poskytlo informace o používání e-learningu na pracovišti. E-learning má dosud pouze nepatrný dopad v průmyslových podnicích, kde chybí čas, prostředí napomáhající učení a přístup k intranetu nebo internetu. Naproti tomu v podnicích, které e-learning zavedly, činí podíl tohoto učení na celkovém podnikovém vzdělávání více než 50 procent. Většina zkoumaných podniků e-learning nepoužívá a nehodlá ho zavést ani v budoucnu. Hlavním důvodem je nedostatek zkušeností s touto novou formou učení (23 %). Jako další argumenty proti používání e-learningu podniky uvádějí vysoké náklady (21 %), problémy s ochranou dat (18 %), možné zneužívání (17 %), nákladnou údržbu (17 %) a nedostatek vhodného softwaru (17 %). Personální manažeři a školitelé se necítí být adekvátně připraveni pro e-learning - tři čtvrtiny z nich by přivítaly pomoc v praktickém plánování a rozhodování.

O chtění něco změnit

Studie BIBB dochází k závěru, že zavádění e-learningu na pracoviště stále závisí na tom, do jaké míry jsou odpovědní činitelé připraveni přijímat riziko a provádět inovace. Firmy, které se již rozhodly pro tuto formu učení, přistupují k jejímu uskutečnění energicky a nabízejí řadu forem e-learningu, od učebních modulů a simulací přes přístup k informačním systémům a databázím až k učení založenému na sítích (intranetu nebo internetu).

Plné znění najdete v čísle 6/2003 měsíčníku Zpravodaj, Odborné vzdělávání v zahraničí, který vydává Národní ústav odborného vzdělávání: www.nuov.cz.

  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

DIP je všude. Jen on sám ale problém budoucích důchodů a důchodců neřeší

2. května 2024

Na důchod si v penzijních fondech se státním příspěvkem nespoří čtyři z deseti Čechů. A jsou to...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...