Nepřetěžujte zaměstnance, ať o ně nepřijdete, radí expertka

aktualizováno 
Podzim patří k nejnáročnějším obdobím v roce, obzvlášť pokud jde o nápor na psychiku. Navíc zaměstnavatelé v předvánočním období zvyšují tlak na zaměstnance. Jak z nich dostat to nejlepší a zároveň o ně nepřijít, radí Petra Gubíková, ředitelka prodeje společnosti Up Česká republika.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Všude se píše a mluví o tom, že dobrý šéf by se měl o své zaměstnance aktivně zajímat. A proč by to vlastně měl dělat? Pokud pomineme, že je to pěkné a ohleduplné, je tu i pragmatičtější pohled. Už samotný zájem je vlastně takové preventivní bezpečnostní opatření. Pokud se budete o zaměstnance zajímat, můžete zabránit problému, který by vás později stál mnohem více peněz, času i komplikací.

Jestliže jsou totiž zaměstnanci dlouhodobě vystaveni nadměrnému tlaku bez odpovídající kompenzace, může u některých dojít až k syndromu vyhoření. Důsledkem pak bývají špatná pracovní morálka a výkon, napětí na pracovišti, konflikty či častější absence pracovníka. To vše pak může negativně ovlivnit chod celé firmy.

Velmi často přitom podléhají syndromu vyhoření právě nejlepší zaměstnanci. V práci neumí říkat „ne“, obvykle pro firmu doslova dýchají, ale s případnými osobními či zdravotními problémy se příliš nesvěřují. K syndromu vyhoření nedojde ze dne na den. Je to dlouhodobá záležitost, která se mnohdy rodí několik měsíců. Díky tomu si lze všimnout signálů, že něco není v pořádku, a situaci včas zachránit.

Typické je, že se zaměstnanec začne chovat lhostejně, někdy až cynicky či negativně, chybí mu nadšení do práce, omezuje kontakt s klienty, dostává se do konfliktů s kolegy, není schopen udržet pracovní tempo, ve své práci často a příliš chybuje, chodí pozdě nebo je dokonce čím dál častěji nemocný.

Aktivně a diskrétně zjistěte situaci

Petra Gubíková

Petra Gubíková

Petra Gubíková

  • Pracuje jako ředitelka prodeje ve společnosti Up Česká republika, která se specializuje na lidské zdroje a poradenství v oblasti motivace, odměňování a rozvoje zaměstnanců.
  • Už více než deset let se zabývá nastavením a zavedením motivačních programů u klientů.
  • Zaměřuje se na konzultace a školicí semináře pro odbornou veřejnost v oblasti zaměstnaneckých benefitů.

Pokud pojmete podezření, že se váš zaměstnanec dostal do problému, je v první řadě nutné začít aktivně komunikovat, zjistit jeho osobní situaci a hlavní příčinu změny chování. Samozřejmě diskrétně a laskavě, ideálně v soukromí kanceláře. Příčin může být mnoho - přetěžování zaměstnance, strach ze špatně odvedeného výkonu, úzkost ze ztráty práce, ale také problémy v rodině nebo zdravotní problémy, ať už fyzické, nebo psychické.

Obecně lze říci, že největší přehled o zaměstnancích by měl mít jejich bezprostřední nadřízený. Je to právě on, zejména ve velkých firmách, kdo je se zaměstnancem v nejčastějším kontaktu, a proto by měl své přímé podřízené poměrně dobře znát a měla by zde fungovat vzájemná důvěra.

Jednejte rychle

Podle povahy zjištěného problému nabídněte zaměstnanci odpovídající formu úlevy, například několik dnů volna, přijetí brigádníka na výpomoc nebo vyjednání prodloužení lhůty u dodavatele. Pokud už situace došla příliš daleko, poskytněte nejlépe okamžitě „první pomoc“ a případně nabídněte také možnost propojení s odborníkem na danou problematiku.

Vyloučit podobný scénář ani u vašich zaměstnanců stoprocentně nelze. Dlouhodobou péčí a zájmem se však můžete postarat o to, aby byli v práci spokojení a minimalizovat tak negativní důsledky stresu a přetížení. Proto jsme pro vás připravili pět jednoduchých kroků, kterými lze začít.

1Důstojně a včas odměňujte

Odpovídající mzda, která zaměstnanci přijde každý měsíc ve stanovený termín na účet, je samozřejmostí, ale ne každému to stačí. Odměnou je také uznání, podpora či pochvala od nadřízeného. Nebo benefity. Ale ne takové, které jsou jen „naoko“ a reálně je nikdo nevyužívá. Ideální jsou systémy takzvaných cafeterií, ve kterých si každý zaměstnanec může vybrat odměnu podle sebe, ať už to je příspěvek na dovolenou, permanentka do fitka, nebo lístky na koncert. 

2Pěstujte dobré vztahy

Dobré vztahy mezi kolegy v týmu i mezi nadřízenými a podřízenými jsou důležité a je třeba je pěstovat. Jak? Vyzkoušejte třeba společné páteční pracovní obědy či snídaně. Nebo zaveďte jinou pravidelnou aktivitu, která ostatní potěší a pomůže pracovní atmosféře. Zaměstnanci pak budou chodit do práce rádi a budou se při řešení pracovních povinností podporovat. Nezapomeňte při tom na jedinečnost každého zaměstnance a zdůrazňujte jeho roli v rámci týmu.

3Vytvořte vhodné pracoviště

Kolektiv bývá pro většinu lidí na prvním místě, přesto nepodceňte význam prostředí. Aby mohli zaměstnanci odvádět svou práci kvalitně, je nutné, aby se na pracovišti cítili dobře. Čím lépe se budou cítit, tím budou spokojenější. Nejde jen o potřebné vybavení k práci jako takové. Kromě něj byste se měli postarat i o komfortní zázemí, které může představovat kvalitní a pravidelné stravování, klimatizaci nebo třeba luxusní kávovar, ale také například odpočinkové a relaxační zóny či prvky. To vše může mít vedle spokojenosti zaměstnanců pozitivní dopad na jejich výkon.

4Udělejte něco navíc

Zkuste pro své zaměstnance a jejich pohodu udělat i něco méně tradičního. Firmy ve světě například hojně využívají služeb psychologa přímo na pracovišti a podle aktuálních průzkumů by podobný benefit uvítalo i nemálo zaměstnanců u nás. Podobně netradiční, ale podle všeho žádané jsou také služby maséra přímo na pracovišti nebo benefity zaměřené právě na masáže či wellness.

5Nepřetěžujte

I když je nynější období obzvláště náročné, snažte se stanovit si rozumné cíle. Pokud přesto musí zaměstnanec po určité období více a déle pracovat, snažte se tento stav zbytečně neprodlužovat a neustále udržovat rovnováhu. Třeba tak, že mu tento stav „přetížení“ budete adekvátně kompenzovat. Ať už pomocí častějších přestávek, delší dovolené, placených přesčasů nebo prostřednictvím různých volnočasových benefitů.

Autor:

Nejčtenější

Koho čeká po studiu úspěšná kariéra a kdo moc šancí na úspěch nemá

Ilustrační snímek

Oběma se podařilo získat vysokoškolský diplom. Jeden z nich okamžitě získá práci snů a může budovat kariéru. Druhý bude...

Ceny hypoték prudce klesly, tlačí je dolů konkurence. Zájem roste

Ilustrační snímek

Jaro hypotékám svědčí. Hypoteční trh se odrazil ode dna a po slabých měsících nabírá opět druhý dech. Průměrná úroková...

Na mateřské přišla na nápad. Teď vyrábí ve velkém plenkové dorty

Lucie Kunčarová ve svém království.

Po studiích pracovala Lucie Kunčarová jako manažerka v bance. Když se jí narodil syn a ona zůstala na mateřské, měla...

Manžel opustil společnou domácnost, je povinen platit výživné na psa?

Ilustrační snímek

Rozvod nemusí nutně znamenat hádky o majetek. Pokud se partneři domluví a děti jsou dospělé, je soudní řízení zpravidla...

Rozbité spotřebiče a hračky nevyhazujte ani po záruce. Opravář se vám ozve

Ilustrační foto

Porouchaný mobil, pračku nebo dětskou hračku nemusíte hned měnit za nové. Mnoho rozbitých spotřebičů je totiž možné...

Další z rubriky

Odbornice: Co prozradí e-maily a jak je psát chytře, abyste zapůsobili

Cristina Muntean

E-maily jsou mnohdy velmi zrádné. I když si myslíte, že jste v jejich psaní dokonalí borci, můžete si s nimi naopak...

Na mateřské přišla na nápad. Teď vyrábí ve velkém plenkové dorty

Lucie Kunčarová ve svém království.

Po studiích pracovala Lucie Kunčarová jako manažerka v bance. Když se jí narodil syn a ona zůstala na mateřské, měla...

Kvůli nízkému platu odešla ze zdravotnictví, teď má práci snů

Martina Tintěrová z advokátní kanceláře Dentons

Chtěla pečovat o zdraví pacientů, teď se stará o zaměstnance, což je podle slov talent manažerky advokátní kanceláře...

Dlouhodobé spoření je chyba, za kterou draze platíte

Dlouhodobé spoření je chyba, za kterou draze platíte

Kurzy.cz Spoření Vám má pomoci zajistit si dostatečnou finanční rezervu pro nepříznivé životní situace, jako jsou například ztrá...

Najdete na iDNES.cz