Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neusnadňujte konkurenci život, zákazníky si hýčkejte

Cílem každého obchodníka by mělo být, aby zákazník odcházel spokojen. Podle marketingového konzultanta Pavla Řehulky se určitě vrátí jen 21 procent spokojených zákazníků. Nespokojený zákazník se však už zcela jistě nikdy neobjeví.
Přilákat nového zákazníka je šestkrát nákladnější než udržet starého

Přilákat nového zákazníka je šestkrát nákladnější než udržet starého | foto: Profimedia.cz

Zklamaný zákazník už totiž příště nakoupí raději někde jinde – kdekoli, jen ne tam, kde byla zklamána jeho očekávání. Samozřejmě je možné založit své podnikání na strategii jednorázově vytěžit ze zákazníka co nejvíce (jinými slovy co nejvíc zákazníka "oškubat"). Taková strategie se však nemusí příliš vyplatit.

"Je šestkrát nákladnější přilákat nového zákazníka než udržet si toho starého," tvrdí Šárka Zapletalová z Vysoké školy podnikání v Ostravě. A Miloš Toman upozorňuje: "Počet zákazníků není nekonečný. Existuje strop, kterému se říká tržní potenciál – a to není nic jiného než konečný počet vašich zákazníků. Z tohoto krajíce vám ovšem ukrajuje vaše konkurence.

Té ještě ke všemu usnadňujete práci, protože vaše nespokojené zákazníky nemusí nijak lákat – přijdou k ní sami." K pokušení zákazníka raději jednou "sedřít z kůže" než si ho hýčkat ve své škole obchodníka píše: "Někomu se samozřejmě může zdát, že úpět pod nadvládou zákazníka je ponižující a daleko lepší bude najít nějaký pěkný trik, jak zákazníka ,ošulit‘ a přijít si k pěkným penězům...

Myslím si ovšem, že mezi vámi není mnoho těch, kteří by chtěli zbohatnout za každou cenu a najednou a které tedy vztah se zákazníkem nezajímá. Daleko pravděpodobněji máte nebo chcete mít své stálé zákazníky, kteří vám budou znovu a znovu snášet zlatá vejce. Pokud se však ulakotíte a slepici zaříznete, přijdete o všechno."

Navíc nejde "jen" o onoho jediného ztraceného zákazníka. Jde také o nebezpečí ztráty dobrého jména. "To není nic zanedbatelného, staromódního, jak se někteří ‚podnikatelé‘ domnívají. Dobrá pověst je součástí prodeje a důležité není, jaký na ni máte názor vy, ale jak ji vnímají vaši zákazníci," říká Miloš Toman.

Nespokojený zákazník je ta nejhorší možná vizitka
A možná nejefektivnější špatná reklama. Špatné zprávy se totiž šíří vždy mnohem rychleji a účinněji než ty dobré. Říká se, že nespokojený zákazník poví obvykle o své špatné zkušenosti dvaceti lidem, spokojený zákazník se se svou dobrou zkušeností pochlubí sotva polovičnímu počtu. Miloš Toman je v tomto ohledu ještě mnohem skeptičtější.

popisekJAKÉ JSOU TRIKY,
aby lidé utráceli?

"Říká se, že spokojený zákazník se se svým zážitkem podělí se dvěma lidmi, kdežto nespokojený se čtyřiceti (dokonce až osmdesáti)," tvrdí. A občas může takový nespokojený zákazník vyvinout až nadlidské úsilí, aby dal o své špatné zkušenosti vědět co nejširšímu okruhu lidí. "Někdy ovšem může nespokojenost vyústit až do takových extrémů, jako se to přihodilo chemické čistírně v jednom moravském městě. Zákaznice, která měla pocit, že byla odbyta, obešla byt po bytu celé malé sídliště a každého před službami čistírny varovala," uvádí Toman.

Důležitý je první dojem – a pak ten poslední
To, zda se zákazník bude cítit spokojen, ovlivňuje řada faktorů, které působí během celého kontaktu zákazníka a dodavatele čehokoli. Jedním z nejdůležitějších faktorů je samozřejmě první dojem – ať už jím je vstup do obchodu či první setkání s obchodním zástupcem dané firmy. Psychologové říkají, že názor na lidi, se kterými se setkáváme, si utváříme během prvních patnácti vteřin, a pokud je tento rychlý soud nepříznivý, lze ho změnit jen velice obtížně a trvá to podstatně déle.

Tento princip pak funguje nejen při utváření soudů o lidech, ale i o všem ostatním. Pokud zákazník vstoupí do firmy, kde ho hned u vchodu "setře" arogantní vrátná, jen máloco má šanci tento zážitek v pozitivním smyslu přebít. "Uklízečka, která vyžene zákazníka hledajícího obchodní oddělení, protože jí překáží v mytí chodby, může do prodeje zasáhnout více než celé obchodní oddělení. Stejně tak vrátný nebo spojovatelka. Všichni tito lidé by tedy měli mít marketingové povědomí a být proškoleni," potvrzuje Milan Toman ve své škole obchodníka na serveru intuitivnimarketing.cz.

Stejně tak stačí nepříjemný zážitek na závěr jinak veskrze příjemně se vyvíjejícího jednání či nákupu (jako třeba nepříjemná pokladní) a do té doby spokojený zákazník se nenávratně mění v nespokojence. Špatná tečka může zkrátka zhatit veškeré dosavadní úsilí.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...