Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nepodceňujte telefonickou komunikaci a naučte se ji zvládnout na jedničku

Myslíte si, že umíte správně a bezchybně zvládnout pracovní telefonát? Možná děláte chyby, které vás ani nenapadly a které vám dnes a denně podkopávají pověst schopného profesionála, ať už v rámci firmy nebo mezi partnery vaší firmy. Ukažme si, kde se při telefonování vyplatí být obezřetný.
Na začátku telefonátu prohoďte pár odlehčujících slov.

Na začátku telefonátu prohoďte pár odlehčujících slov. | foto: Profimedia.cz

Telefonování je jednou ze základních forem komunikace, která si zaslouží vypilovat k dokonalosti stejně jako komunikace osobní. Má svoje zásady, pravidla a také limity, které byste nikdy neměli překročit, protože jinak se před člověkem na "druhém konci drátu“ špatně prezentujete a on si vás pak také patřičně zaškatulkuje a může začít zvažovat, jestli s vámi vůbec ještě chce v budoucnu znovu mluvit. A to určitě nemáte zapotřebí. Vy přeci chcete působit profesionálně po všech stránkách.


Důraz klaďte na pozdrav

Jak se vám líbí, když voláte do jiné firmy a na druhé straně se vám ozve "haló“, nebo třeba jen "Dvořák“? Nevíte kam jste se dovolali, zda mluvíte se správnou osobou, která vám může pomoci, nevíte nic. Navíc budete rozladěni z toho, že vás onen člověk ani nepozdravil, což je slušnost. A právě proto je třeba, abyste vy sami byli přesní, co se týče úvodních slov - představení se a pozdravu.

Zvedneme-li pracovní telefon, ke svému jménu, které hned po zvednutí sluchátka (přijmutí hovoru na mobilu) volajícímu sdělujeme, připojujeme ještě název firmy, kterou zastupujeme. Přidat můžeme i svou funkci, pokud to pokládáme za důležité. Za to přiřadíme slovo "prosím“, nebo dané denní době adekvátní pozdrav a úvodní slova (byť trvající pouhých pár vteřin, tak velice důležité) máme na světě.

Následují první slova volajícího a vysvětlení, z jakého důvodu nám volá. Pokud se jedná o člověka, kterého známe blíže (kolega, dlouholetý partner firmy), můžeme s ním prohodit pár odlehčujících vět ve stylu "jak se máte“, "jsem rád, že vás po dlouhé době zase slyším“ nebo "slyšel jsem o vašich úspěších v...“.

5 pravidel správného telefonování
- klaďte důraz na správný pozdrav, představení se a rozloučení
- neutrácejte čas svůj, ani druhého, zjistěte, zda voláte vhod
- mluvte vždy v klidu a slušně, emoce nemají v pracovních hovorech místo
- nebojte se hovor usměrnit, pokud utíká mimo téma, ale buďte vždy taktní
- některé věci se po telefonu neřeší, závažné důvody pro hovor řešte raději osobně 

Mějte na paměti, že čas je vzácný
Určitě nechcete zdlouhavým telefonátem utrácet čas svůj ani čas volaného, proto byste si měli být vždycky jisti tím, proč přesně voláte, co se chcete dozvědět, co všechno potřebujete probrat. Pokud nelze jinak a určité obsáhlejší věci musíte probrat takto na dálku, raději si před telefonátem samotným udělejte pár poznámek a v průběhu hovoru si je odškrtávejte.

Máte-li z telefonátu získat informací řadu, dělejte si poznámky. Je to lepší, než abyste si museli každé dvě minut nechat zopakovat něco, co jste v balíku informací zapomněli. Působí to hloupě a navíc je to časově náročné.

Dbejte také, abyste volali v momentě, kdy jste hovor avizovali, přislíbili. Volaný může mít velice nabitý denní program, ovšem pokud cítí, že je hovor s vámi důležitý nebo bude delší, čas si pro vás vyhraní a nebo vám navrhne termín, ve kterém nebude dělat nic významného, kdy byste jej vyrušili. Ovšem nebude na vás čekat na telefonu půl dne.

S tím souvisí i to, že pokud hovor domluvený předem nemáte (samozřejmě takových telefonátů je většina) a tušíte, že by volaný mohl být zaneprázdněný, měli byste se přeptat, zda nevoláte nevhod. Takovou frází nikdy nic nezkazíte. Můžete v krátkosti naznačit proč voláte, aby měl volaný šanci zvážit, jakou má hovor s vámi v daný moment prioritu.

Pokud vás požádá, zda byste mohl zavolat později, nic si z toho nedělejte. Snažte se pochopit, že člověk, kterému voláte, může mít právě velice důležitou schůzku, kterou nechce narušit. Zeptejte se, kdy se mu hodí, abyste zavolal znovu, a pokud je pro vás navržený termín schůdný, přislibte další telefonát a samozřejmě daný čas dodržte především ve vlastním zájmu.

Po telefonu ne a už vůbec ne s křikem
Řada lidí není schopná rozlišit, zda se téma hovoru, které chtějí s druhou osobou probrat, sluší řešit po telefonu. Snaží se ušetřit čas a telefon využijí k dohadování strategických věcí firmy na roky dopředu, k rozhodování o přijímání nových zaměstnanců, ostré kritice svých podřízených. Přitom všechny tyto věci by zasloužily projednat v klidu z očí do očí. Máte tak možnost reagovat a argumentovat v klidu, vyslechnout dobře druhou stranu, využít pozorování řeči těla druhého člověka. Proto v případě, že víte, že téma, které chcete s kolegou či obchodním partnerem probrat, je opravdu závažné, nebuďte líní (a buďte tak slušní) si domluvit osobní schůzku a udělat si na ni čas.

Ačkoli budete rozhořčen ze slov člověka, se kterým po telefonu hovoříte, nikdy nezvyšujte hlas, nekřičte, nepoužívejte hrubá, natož sprostá slova. Je to stejné jako v případě komunikace osobní. Ukažte druhým, že máte své emoce pod kontrolou, že jste klidný, sebejistý manažer, který chce dojít k rozumnému řešení, získat úplné a relevantní informace, které mu pomohou v dalším rozhodování.

Nebojte se zakročit
Stejně jako vy sami ctíte cenu času druhého člověka, také on by měl přistupovat k rozhovoru stejným způsobem. A pokud cítíte, že se stal váš rozhovor zbytečně rozvláčným a druhý člověk odbíhá od tématu nebo zabíhá do zbytečných detailů, neváhejte uvést hovor do správných kolejí. Vždycky ovšem citlivě, s taktem. Nechcete nikoho naštvat, aby s vámi přestal mít chuť komunikovat, jen chcete hovor usměrnit.

Další věc je, že hovor může plynout na relevantní úrovni, ale vy už musíte končit kvůli jiným, naléhavým aktivitám. Proto můžete další část hovoru odložit: "Jsem rád, že jsme se dostali k dané věci, rozhodně stojí za další prodiskutování. Mohli bychom si proto znovu zavolat zítra, abychom dohodli podrobnosti? Omlouvám se, ale nyní již musím končit kvůli neodkladné pracovní schůzce.“

Pak následuje pozdrav doprovázený slušnostní frází typu "rád jsem vás slyšel“ nebo "přeji vám hezký víkend“ apod. Ovšem rozloučení vždy volte s taktem. Nebuďte přehnaně žoviální k osobě, která je pro vás strategicky důležitá a výše postavená než vy. "Mějte úžasně příjemný víkend plný lásky a zážitků, pane řediteli“ rozhodně není v pořádku.

Autor:
  • Nejčtenější

Podívejte se, které spořicí účty a termínované vklady teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka během letošního roku snižovala základní úrokovou sazbu, aby měla inflaci pod kontrolou. Banky na to průběžně reagovaly snižováním úroků na spořicích a termínovaných účtech....

11. prosince 2024

Úspěch odstartovaly Zlaté stránky. Z českých obchodních center firma dobyla svět

Začátky této firmy nebyly jednoduché. Šikovným řemeslníkům z české dílny se ale podařilo prosadit se i v zahraničí, kromě jiného například pracovali na filmu Letopisy Narnie. Rozjezdu jejich...

7. prosince 2024

Sazby hypoték budou více klesat na začátku roku 2025, říkají odborníci

Hypotéky dál mírně zlevňují, ale stále se drží zuby nehty nad 5procentní hranicí. Průměrná nabídková sazba hypotečních úvěrů podle Swiss Life Hypoindexu byla k 5. prosinci 2024 na úrovni 5,22...

6. prosince 2024

Škola vyhodila opilé učitele, soud prohrála. Nešťastný precedent, říká advokátka

Premium

Opilí učitelé přistižení s láhvemi alkoholu v uzamčeném kabinetu, odmítnutí dechové zkoušky a následný soudní spor, který zaměstnavatel prohrál. Rozhodnutí Nejvyššího soudu vyvolalo vlnu emocí. Co to...

5. prosince 2024

Šest metod, jak umět přesvědčovat lidi a dosáhnout svého

Všimli jste si, jak snadno dokážou někteří lidé dosáhnout, co chtějí? Většinou je proto, že o svém požadavku umějí druhé poměrně snadno přesvědčit. Metody, které k tomu používají, nebývají přitom...

9. prosince 2024

Co je dobré vědět, když zvažujete uzavřít nezletilému penzijní spoření

Dnešní děti a teenageři již dobře znají hodnotu peněz a rádi se podílejí na jejich správě. Řada rodičů jim proto již na základní škole zřizuje běžné účty, aby své potomky učili nakládat s financemi...

12. prosince 2024

Co jsou to „bohaté“ Vánoce? Učte děti vnímat cenu práce a věcí už odmala

Mluvit s dětmi o penězích, jejich hodnotě i o tom, že ne vše lze mít hned, je třeba začít co nejdříve, například teď před Vánocemi. Jak na to? S předškoláky hrou. „Školákům by detailnější vhled do...

12. prosince 2024

KOMENTÁŘ: DIP je na trhu už téměř rok. O jeho výhodách Češi pořád mnoho neví

Dlouhodobý investiční produkt neboli DIP v Česku funguje od začátku letošního roku. Jde o nástroj určený primárně pro dlouhodobé investování a odkládání peněz až do důchodového věku. Nad jeho...

11. prosince 2024  14:33

KOMENTÁŘ: Jak zajistit dětem v Česku budoucnost

V Česku se v posledních letech rodí stále méně dětí. Důvodů je řada. Mladí lidé chtějí po studiích nejprve cestovat a užívat si života. Jiní dokonce říkají, že děti nechtějí, protože je to velký...

11. prosince 2024

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...