Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se blýsknout na veletrhu

Máte firmu a zvažujete její prezentaci na výstavě či veletrhu? Přinášíme několik inspirativních rad, které napovědí, jak se na účast připravit a jestli se pro ni vůbec rozhodnout.
Důkladně byste si měli promyslet, všechna pro a proti.

Důkladně byste si měli promyslet, všechna pro a proti. | foto: Profimedia.cz

Pojedu-li, určím cíl
Důkladně byste si měli promyslet, všechna pro a proti, protože účast na výstavách a veletrzích patří k nejdražším marketingovým aktivitám. Stojí deseti- až statisíce. Měli byste proto důkladně zvážit, zda nelze požadovaných cílů dosáhnout jiným, efektivnějším způsobem. Nicméně, v mnoha případech je účast na výstavě nezastupitelná. Zejména potřebujete-li pro obchodní aktivity úzký osobní kontakt se zákazníky.

A stejně jako u kterékoli jiné marketingové aktivity by měly být také pečlivě určeny cíle účasti. Ty se mohou týkat prezentace firmy, produktů a služeb, potenciálních i stávajících zákazníků nebo i poznání činnosti konkurence. Cíle by měly být velmi konkrétní, měřitelné a jejich splnění vyhodnotitelné. Nastavte si alespoň určitá měřítka. Neurčitý cíl zajistit dobrou návštěvnost stánku nahraďte třeba cílem zajistit takovou návštěvnost, aby místa pro obchodní jednání byla vždy obsazena alespoň ze 75 procent, píše Jiří Bednář na serveru promarketing.cz.

Příprava až rok předem
Podle něj je také důležité pečlivě a v dostatečném předstihu zpracovat harmonogram přípravy na veletrh. Ta může začínat i rok před vlastní akcí. Harmonogram přípravy by měl postihnout veškeré aspekty související s účastí – od komunikace s organizátorem výstavy, realizátorem expozice, agenturami přes množství další organizační práce – přihlášky a objednávky, specifikace vybavení stánku, zajištění ubytování vašich pracovníků, výběr hostesek a další.

Doporučuji harmonogram zpracovávat a jeho plnění kontrolovat nejprve po měsících a v průběhu posledních dvou měsíců před výstavou po týdnech. Nenechávejte přípravu pouze na agenturách či organizátorech výstavy, ale zajímejte se o vše, co s výstavou souvisí. Díky přímé a intenzivní komunikaci můžete často prosadit své představy, a získat tak například lepší umístění stánku, výhodné možnosti další prezentace během výstavy nebo i nižší ceny za výstavní plochu a doprovodné akce.

Motivujte zákazníky
Podle Jiřího Bednáře není dobré spoléhat pouze na propagaci výstavy jejími organizátory. Měli byste si sami na stánek pozvat stávající i potenciální návštěvníky. Zákazníky k návštěvě vhodně motivujte. Vhodný může být například malý dárek, který obdrží při návštěvě stánku apod.

Zákazníky je také dobré si rozdělit do několika skupin – např. na nejvýznamnější, zajímavé, ostatní a potenciální, a pro každou skupinu určit způsob komunikace. Jak před veletrhem, tak během něj. Veletrhů se zúčastní kromě potenciálních zákazníků také další veřejnost, na kterou se často zapomíná. A to je chyba. Měli byste si rozmyslet, jak budete s veřejností komunikovat, i když pro vás nepředstavuje přímé zákazníky.

Vyškolte personál Nejde o nic příliš složitého, ale často se na tuto radu podle Jiřího Bednáře zapomíná. Každý pracovník, který se bude podílet na provozu expozice, by měl být dokonale seznámen s cíli výstavy, vystavovanými exponáty, organizací stánku, s pravidly a standardy provozu, časovým rozvrhem, zásadami práce se zákazníky a pohybu na stánku.

Také propagační materiály je dobré mít v dostatečném množství a v časovém předstihu. Podle zkušeností Jiřího Bednáře se výroba právě těch nejdůležitějších materiálů, které nutně v daném termínu potřebujete, zpravidla z nejrůznějších příčin o nějaký ten den opozdí. Budete-li mít časovou rezervu, nebudete stresováni situací, kdy nemáte zákazníkům během prvního dne výstavy co nabídnout. Buďte také za všech okolností profesionální: k návštěvníkům buďte vstřícní, pozorní a pracujte s úsměvem. Aktivně, ale ne agresivně, oslovujte nové zákazníky, kteří se zastavili nebo jen zaregistrovali váš stánek.

Učte se od ostatních
Ve volnějších chvílích je podle Jiřího Bednáře užitečné si výstavu projít a zhodnotit, jak se prezentuje konkurence a další vystavovatelé. Všímejte si jejich výstavní expozice, nabídky, sdělení návštěvníkům, chování personálu na stánku. Získáte tak mnoho užitečných informací. Způsob jejich prezentace na výstavě často odráží silné i slabé stránky jejich firemní kultury.

Pečlivě také vyhodnoťte svoji účast na výstavě a splnění cílů. Měli byste si položit následující otázky: Jak byly splněny cíle, které jsme si před výstavou dali? Jaké byly silné a slabé stránky naší prezentace? Co bychom příště udělali lépe? Jak jsme obstáli ve srovnání s konkurencí? Mnoho odpovědí na takovéto otázky získáte od zaměstnanců či personálu stánku. Teď už nezbývá, než se rozhodnout, zda se zúčastnit, protože vám účast přinese profit, anebo vyhodnotit, že vám prezentace na výstavě mnoho nepřinese.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Najezdíte autem málo? Příležitostní řidiči mohou ušetřit na povinném ručení

30. dubna 2024

Premium Pokud patříte mezi řidiče, kteří ročně moc kilometrů nenajedou, případně máte třeba aut víc...

Proč firmy a instituce nepřiznávají, že chybu udělalo vedení

29. dubna 2024

Když dojde ve firmách a organizacích k vážným událostem i s fatálními následky, velmi často se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...