Diskuze

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou existovat. Je to vůbec možné? Takové úvahy už dorazily i do Česka. Co by to znamenalo a jaká rizika s bezhotovostní ekonomikou souvisejí? Přinášíme pohled ekonomky Hany Lipovské.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VK

V55í13t 73K44o19u27b19a

29. 11. 2017 17:22

Hotovost byla zavedena, aby se usnadnila směna zboží. Pokud ji kdokoliv zruší, nastane opět doba směny. Zlato, stříbro, koření, bankovky jiných zemí. Lidstvo by se vrátilo o mnoho tisíc let zpět. Navíc jen zlomek lidí tuší, jaké jsou náklady na bezhotovostní transakce. Stát to neumí a soukromé společnosti za to chtějí minimálně 0,8% u velkých objemů, ale živnostník se často nedostane pod 2% z obratu. Při řekněme dvěma milionech ročního obratu u malého autoservisu to je ke 40.000,- Kč. Prodejna potravin s obratem 10 mega by už zaplatila přes 160 tisíc Kč.

1 0
možnosti
V

iamswan_

30. 11. 2017 9:26

A ještě daleko míň lidi tuší, jaké náklady jsou při manipulaci s hotovostí - kromě nákladů státní banky a tiskárny cenin (což je v článku zmíněno) taky: lidi manipulující s hotovostí, pokladny, nedobytné trezory s časovým zámkem, ozbrojená ochranka, pancéřované auta, převozy v kontejnerech do větších trezorů, převozy do bank, hodiny přepočtávaní a přebírání hotovostí - nic z toho by bezhotovostní supermarket nepotřeboval a neplatil, případně nezahrnoval do nákladů, stačilo by mu deset terminál velikosti krabičky od papírových kapesníků. A přitom jaksi každý považuje za samozřejmé, že placení hotovostí je přece "zadarmo" ale za placení kartou se strhává poplatek....

1 0
možnosti
VB

Dneska jednim klikem cenzora nejste třeba na FB, nebo v jaké koliv diskuzi, a tady pokud budete mít protieurobolševické názory, tak jste jednim klikem bez prostředků, zruší vám dobrotrusi účet a nejste.EURv

1 0
možnosti
Foto

Jsem proti, proti, proti. To všechno jsou postupné drobné krůčky směrem k peklu Velkého Bratra. Mám kartu řetězce BILLA. Připadalo mi to jednodušší, než pořád záporně odpovídat na otázku, zda ji vlastním. Chodí mi od nich nějaké pytloviny, které zpravidla nečtu. Ale než jsem to vyhodil minule, padl mi pohled na text "Libor, nejste nějaký nemocný...? Ano, jsem. A ti hajzli rozborem mých nákupů, kde najednou chybí bůček a přibyly jáhly. Teď už jen schází krok, kdy mi prostě nikdo neprodá flašku piva, protože jsem chorý a nemám pít. Kde je naše právo rozhodovat o svých osudech sami, třebas špatně?

5 1
možnosti
MS

M30i87l24o76š 94S83e45t18í94k

29. 11. 2017 12:10

To právo je už teď spíše fiktivní. Časem nebude žádné.

0 0
možnosti
Foto

Taky jsem proti.. Je to stejne jako zavadění elektroaut.. Nejsem apriori proti nim .. Ale jsem proti tomu aby stat nebo jina instituce od stolu diktovala čím můžeme jezdit a čím ne. A ty same instituce budou jednoho dne chtít nadiktovat cim a jak budeme platit

0 0
možnosti
JM

Skvěle napsáno. Naprostý souhlas.

6 0
možnosti
JK

J63i47r29i 36K15n16o15t91e67k

25. 11. 2017 9:01

Zavézt povinně bezhotovostní platby by bylo přípustné pouze v případě zajištění anonymity plateb, podobně jako je toku třeba u bitcoinu. Pokud toto nebude garantováno, jsem zásadně proti a je to cesta do pekel.

0 0
možnosti
MS

V elektronické podobě neexistuje vůbec žádná anonymita, a to, bohužel, ani u Bitcoinu. Veškerý provoz na síti je monitorován, archivován a analyzován těmi nejvýkonnějšími počítači na světě, neunikne jediný bit. Kdo, co, kdy, kde a za kolik - toť oč tu běží. Absolutní ztráta soukromí. Absolutní kontrola nad lidmi, absolutní zotročení konzumem a marnivostí. Wellcome to Hell.

2 0
možnosti
MH

M56i95c63h46a57l 73H67a50u47f

25. 11. 2017 7:18

Zrušení hotovosti je jeden z oficiálních příznaků nastupující totality. Proč ? No protože pokud se státu znelíbíte, nebude třeba vás soudit a zavírat. Stačí, když vám stát zablokuje účty a v klidu vás nechá chcípnout hlady.

A to je to, oč tu běží. O nic jiného.

3 0
možnosti
LM

ono by to nemuselo byt tak drasticky - zmrazit ucty.... Staci zavest vyrazne zaporne urokove sazby, jinymi slovy postupna konfiskace majetku stradatelu (ala menova reforma komunistu). Lide by misto honu na banky a bankomaty museli jedine utracet za nesmysly...

1 0
možnosti
JH

J84o10s22e88f 66H65o87n72e32š

24. 11. 2017 9:12

To by se musely razantně snížit poplatky za transakci.Je pravda,že ve Švédsku to funguje,ale nevím jaké tam mají poplatky

0 3
možnosti
IK

I31v64a 55K26r46i69š57t94o13f

24. 11. 2017 18:19

Mínus máte ne za požadavek na snížení poplatků, ale za to že vůbec uvažujete o možnosti zrušení hotovosti.

2 0
možnosti
JV

J81i90ř79í 31V73l64a72c82h

24. 11. 2017 1:13

Konspirační článek plnej logických nesmyslů.. Rv

1)Negativa co se tu popisují se dějí tak jako tak.. jak s tím souvisí hotovost?

2)Náklady na výrobu bankovky nemůže srovnávat s kartou! Jabka hrušky slečno.. Náklady na bankovky srovnávejte s náklady na provoz virtuální měny.. Kartu pak s fyzickou šrajtoflí(14kč versus 2 kilča)

3)když si banka dá hotovost do trezoru, tak neztrácí hodnotu?? Coože? :D Ten záporný urok se týká běžných účtů? Nějak sem si nevšiml.. Pokud má centrální banka záporný úrok, tak to snad banky motivuje peníze směřovat směrem do ekonomiky, kde něco vydělají.. ne je nechat ležet u nich. Navíc záporný úrok není udržitelný.

4) Jediný co se dá souhlasit jsou bankovky jako umění.. ale podívejte se jak dopadly známky.. pokrok nezastavíš.

5) Virtuální peníze tu máme od 2009 (bitcoin) a trh s nimi raketově roste (aktuálně cca 250mld usd) a lidi na to přechází zcela dobrovolně :)

3 10
možnosti
PK

Nemáte pravdu .

Vybral jste si body , které vám vyhovují , ale to podstatné , totální ztráta soukromí a že se při výpadku sítě nebo omezení ze strany státu ke svým penězům nedostanete , jste nechal mimo.

9 2
možnosti