Čeští šéfové moc kritizují a málo chválí

  10:00aktualizováno  10:00
MOTIVOVAT své zaměstnance mnoho Čechů na vedoucích pozicích neumí. Vyplývá to z průzkumu agentury Peoplecomm. Přitom dobře načasovaná pochvala může udělat se divy.

Můžete se v práci přetrhnout, je na vás spolehnutí, ale ocenění nikde? Zato když jednou za čas odevzdáte práci pozdě nebo s chybou, je u vás v momentě šéf a zahrne vás výčitkami? Pravděpodobně máte tu čest s jedním z mnoha zaměstnavatelů, kteří neumějí se svými podřízenými komunikovat a hodnotit je. Přiměřená chvála i oprávněná kritika jsou totiž pro fungující pracovní vztah nezbytné.

Přes tisíc zaměstnanců různých firem v Česku se v minulých týdnech vyjádřilo prostřednictvím internetové ankety ke kvalitám a komunikačním schopnostem svých šéfů. "Čeští šéfové z toho nevyšli dobře, jejich schopnost motivovat lidi je dost špatná," říká Petra Hajzlerová z pořádající agentury Peoplecomm.

Jaké jsou ženské a mužské zbraně v práci?
Čtěte ZDE.

Příčinou může být pocit mnoha zaměstnavatelů, že lidi mohou být rádi, že práci vůbec mají - tak proč je ještě chválit. "Chvála tvoří a trest boří," říká s mírnou nadsázkou psycholog Vladimír Täubner, který zdůrazňuje důležitost citlivého hodnocení zaměstnanců. "Obojí je důležité, ale musí se to umět použít." Když přijde pochvala ve správný čas, navíc od vážené a respektované osoby, má silně motivující účinek. A je jedno, jestli je vyjádřena pouze ústně, zvláštními prémiemi nebo věcným darem. "V tu chvíli si můžete být jisti, že zaměstnanec se bude snažit svůj oceněný výkon zopakovat a ještě vylepšit," tvrdí psycholog.

Dvě strany téže mince

S kritikou, byť oprávněnou, je ale třeba zacházet opatrněji. "Na trest sice každý reaguje negativně, ale je také nesmírně důležitý, protože má zastavit špatnou činnost, upozornit na problém," tvrdí Vladimír Täubner. V každém případě by si měl kárající zjistit nebo uvědomit, proč dotyčný chybuje. Zda se třeba nesetkal se špatně nebo zkresleně zprostředkovaným zadáním a chybně provedená práce není spíše výsledkem neexistující komunikace ve firmě. Nutnost konstruktivní kritiky potvrzuje i Jiří Devát, generální ředitel Microsoftu pro Česko a Slovensko: "Nemůžete kritizovat bez upozornění na silné stránky, které kolegovi či kolegyni mohou napomoci překonat momentální situaci. Naopak pochvala by neměla zastínit úkoly k řešení."

Jinými slovy: kritika ať současně obsahuje náznak cesty k nápravě, pochvala ať vytváří motivaci pro překonání zbylých problémů. "Když šéfové jenom kritizují a trestají, vytvářejí atmosféru obav a strachu, likvidují kreativitu," vysvětluje Vladimír Täubner. A kdo neumí spravedlivě pochválit, připravuje se i o možnost navázat kvalitní vztah. "Za neochotou pochválit se často skrývá strach či závist," myslí si Martin Vosecký z personální společnosti Catro. "Ale nad chválou se můžeme zamyslet všeobecně. Jak často za něco poděkujeme, jak často slovně a upřímně oceníme práci někoho jiného? Není třeba říkat, že ti, co neumějí chválit, nedovedou ani efektivně kárat."

Neodmítejte kritiku

Jak často je dobré měnit zaměstnání?
Více čtěte ZDE.

Zkušení manažeři i psychologové tvrdí, že čím více lidé vykonávají tvořivou práci, tím více je třeba jim potvrdit, že jdou správným směrem. "Kritika i pochvala mě vždycky ohromně nakopnou, stoprocentně zlepší mé pracovní nasazení. A konstruktivní kritika od člověka, kterého respektuji, obzvlášť," přiznává moderátorka TV Prima Štěpánka Duchková. Schopnost střízlivě přijmout kladné nebo záporné hodnocení je také otázkou sebejistoty. Podle Jiřího Deváta máme v porovnání s národy, které si ekonomicky vedou o poznání lépe, stále výrazně nižší sebevědomí. "Nízká sebedůvěra se pak zrcadlí v nepochopení či odmítání kritiky. Zdravě sebejistý člověk přijme kritiku jako příležitost k rozvoji a posílení svých kladů," tvrdí zkušený manažer.


Jak reagujete na šéfovu kritiku?

Nijak, stejně se mu nezavděčím: 22 %
Mrzí mě to: 29 %
Neberu to osobně, chybu napravím: 37 %
Připomenu mu i jeho nedostatky: 6 %
Bráním se a svalím vinu na druhé: 6 %

Hlasovalo 235 lidí.
Zdroj: Jobs.cz

 

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Je to triko 21. století a chceme, aby ho měl každý, říká podnikatel

Pavel Hrstka (zleva), Martin Burkoň a René Němeček z chrudimské firmy CityZen

Tři inženýři a tátové od rodin. Společně podnikat začali teprve vloni. Letos vyhráli celorepublikové kolo soutěže...

Kolegyně mají dovolenou a šéf mi nařídil přesčasy. Můžu odmítnout?

ilustrační snímek

Podle statistik počet přesčasových hodin sice klesá, avšak v létě a období dovolených se asi některým z nás nevyhnou....

KOMENTÁŘ: Podílové fondy letí nahoru a „roztřesené ruce“ pláčou

ilustrační snímek

Roztřesené ruce jsou investoři, kteří se při výkyvech trhů vzdají své strategie a vrací peníze zpět do krabice od bot....

Úrokové sazby hypoték dál klesají, a to díky akčním nabídkám bank

Ilustrační snímek

Hypotéky dál zlevňují, a to už pátý měsíc. Průměrná úroková sazba poklesla z únorových 2,99 procent na červnových 2,76...

Proč vypnout o dovolené a jak si umět odpočinout, radí psycholog

Ilustrační snímek

Kdo nedokáže o dovolené vypnout a relaxovat, koleduje si o potíže. Nejen že klesne pracovní produktivita, ale vzroste...

Další z rubriky

Jsme tím, co opakovaně děláme. Jaké zvyky mají úspěšní lidé

Ilustrační snímek

Proč jsou někteří lidé úspěšní a jiným se v životě moc nedaří? Tuto otázku si klade řada lidí. Podle psychologa Jana...

Jak si říct o vyšší plat či dovolenou navíc? Vyjednávejte jako generál

ilustrační snímek

I když se jim říká měkké dovednosti, neznamená to, že ten, kdo je ovládá, je „měkký“. Právě naopak. Pokud si je...

Proč jet procvičit jazyk s místními, jaké jsou možnosti a kolik za to

Ilustrační snímek

Dovolená nemusí znamenat jen povalování na pláži, rybaření nebo túry na horách. Pokud se celý rok trápíte v jazykových...

Špinavé triky u spořicích účtů a investičních produktů

Špinavé triky u  spořicích účtů a investičních produktů

Kurzy.cz Marketingové materiály se jen hemží nabídkou zhodnocení vkladů 3 % - 7 % ročně. V době, kdy na běžném spořicím účtu vaš...

Najdete na iDNES.cz