Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autodoprava: vyplatí se vyjet si pro zisk?

Přemýšlíte v jaké branži začít podnikat? Co takhle vyzkoušet vydělat na autodopravě? Pojďme se podívat na to, jak vypadá současná situace na tomto poli, jaká skýtá pozitiva a naopak, s jakými musíte počítat riziky.
Auto, doprava, silnice, dálnice

Auto, doprava, silnice, dálnice - Kamion, doprava | foto: Profimedia.cz

Začít podnikat v autodopravě je relativně snadné, i když celkem nákladné. Stačí koupit kamion, vyplnit žádost o koncesi na živnostenském úřadě, zaplatit 2 000 korun za koncesi, předložit výpis z rejstříku trestů, doložit finanční způsobilost na příslušném odboru dopravy a doložit odbornou způsobilost (potřebné vzdělání nebo zkoušku při odboru dopravy). Uživit se však nijak jednoduché není.

Autodpravců v Česku funguje na tisíce. Vysoká konkurence vytváří tlak na neustálé snižování cen, přitom náklady neustále rostou. „V autodopravě jsou strašně vysoké vstupy, které navíc neustále rostou, v poslední době zejména cena pohonných hmot. Tyto zvyšující se vstupy se jen obtížně promítají do cen,“ potvrzuje Jiří Tumpach, majitel firmy Autodoprava Tumpach.

Vysoké náklady, nízké ceny

Největší tlak na snižování cen v autodopravě způsobil vstup České republiky do Evropské unie. Do té doby byla konkurence v oboru hodně regulovaná omezeným počtem mezinárodních povolení. „Než jsme vstoupili do Evropské unie, jezdilo se do Evropy na povolení, takže se mohlo snadno stát, že firma měla co vézt, ale chybělo jí povolení,“ říká dispečerka firmy TC Transcentrum Mína Maršálková.

„Povolenky omezovaly dopravce a z velké části udržovaly směrem do západní Evropy docela dobré ceny. Po vstupu do Unie najednou omezení padla, všichni mohli začít jezdit všude a ceny se hodně zhoršily,“ dodává. „Zákazníci nás po vstupu do Evropské unie drsně tlačili s cenami dolů, takže v letošním pololetí už jsou na úplném minimu a jakmile do toho přišlo zdražení nafty, je to docela velký problém,“ tvrdí Jiří Tumpach. S příchodem Unie zesílila i konkurence zahraničních dopravců. „Po vstupu do Evropské unie začal být vyvíjen velký tlak na ceny hlavně ze strany polských dopravců, kteří jsou schopni nabídnout ještě výhodnější ceny,“ potvrzuje Miloslav Polášek, jednatel firmy E-Trans.

Kromě zdražení nafty a konkurence z okolních zemí zkomplikovalo život dopravcům i zavedení mýtného v Německu, do něhož a přes nějž míří většina českých mezinárodních přeprav. „Tím, že naše firma má spoustu zákazníků v Německu, se dalo o posunu cen nahoru lépe diskutovat, díky dobré informovanosti zákazníků, většina z nich na naše argumenty slyšela. V Česku ale osvěta chyběla, informace o zavedení mýtného proběhla sdělovacími prostředky na poslední chvíli, takže i když jsme naše české zákazníky na tuto situaci připravovali dopředu, s řadou z nich byl problém se dohodnout,“ popisuje Miloslav Polášek z firmy E-Trans.

popisekREKLAMA: KAM S INZERÁTEM?
Důležitá je správná volba médií

Menší peníze, větší možnosti

Vstup republiky do Evropské unie ale nepřinesl autodopravcům jen negativa v podobě nižších cen. Zástupci firem z oboru přiznávají, že zároveň rozšířil jejich možnosti. „Výrazně nám to usnadnilo práci,“ potvrzuje Jiří Tumpach z Autodopravy Tumpach. „Dříve jsme museli mít povolení a i tak jsme mohli dělat přepravy pouze od nás do Unie a z Unie k nám, nikoli mezi jednotlivými zeměmi Unie, ačkoli to po nás zákazníci chtěli. Po vstupu do Unie už můžeme, takže se nám značně rozšířili možnosti,“ vysvětluje.

Jediným omezením pro české dopravce je zatím stále platící zákaz provádění vnitrostátních přeprav v zemích EU. „I když v některých státech je povoleno na základě tzv. dvoustranných dohod i toto,“ podotýká Jiří Tumpach.

Kromě autodopravců zjednodušil vstup do Evropské unie život i spedičním firmám. „Jednoznačně pro nás znamenal zjednodušení práce tím, že odboural celní řízení, naše firma se věnovala i dovozu malých zásilek do 2 kg, na které byl problém sehnat dopravce právě kvůli náročnosti celního řízení, zmizely mnohahodinové kolony na hranicích, které komplikovaly časový odhad vyřízení zakázky,“ potvrzuje přínosy vstupu do Unie Miloslav Polášek z E-Trans.

Zároveň ale paradoxně konec dlouhých čekacích dob na hranicích někdy znamenal ztrátu zahraničního zákazníka. „Ještě před vstupem jsme poměrně často vozili importy z Německa, protože se nikomu z Němců nechtělo čekat 12 hodin na Rozvadově na hranicích, po vstupu najednou zákazník prohlásil, že si to bude vozit sám, když už se teď nečeká,“ popisuje Mína Maršálková z TC Transcentrum.

Snadné začít, těžké vydržet

Náklady na provozování autodopravy jsou vysoké. „Každé auto stojí s leasingem a dalšími náklady kolem 5 000 korun denně, tedy nějakých 150 000 Kč měsíčně. Takže pokud má takové auto přinést nějaký zisk, muselo by vydělat tak 300 000 Kč měsíčně,“ vypočítává Mína Maršálková z TC Transcentrum.

Firmy, které se věnují tuzemským přepravám, mívají o něco snazší život než ty, které se věnují mezinárodní dopravě. „Cenově je to, myslím, srovnatelné, rozdíl je podle mě v tom, že český policista je stále ještě o něco benevolentnější, než policista v zahraničí,“ tvrdí Jiří Tumpach. „My musíme mnohem víc investovat do obnovy vozového parku a údržby aut, protože například německý policista je absolutně nesmlouvavý. Donedávna tuzemští přepravci, na rozdíl od nás, také nemuseli prokazovat finanční způsobilost vůči státu, což jsou další peníze navíc,“ dodává.

Přísnost německých policistů je vyhlášená i mimo branži autodopravců, pro ně ale platí dvojnásob. „Počátkem 90. let, kdy do Německa jezdili ještě staré Liazky, němečtí policisté takovému vraku po zastavení klidně odšroubovali státní poznávací značku, aby nemohl pokračovat dál,“ vzpomíná Mína Maršálková.

KOMERČNÍ PREZENTACE

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...