Obchodnický tah spočívá v tom, že prodejce reklamaci neuzná a zákazník se dozví, že se jedná o takzvaně neoprávněnou reklamaci. Podle svého ceníku pak obchodník požaduje, aby zákazník uhradil stanovený poplatek. „Odůvodňuje to tím, že mu v této souvislosti vznikly náklady, jako je poštovné, balné nebo náklady na práci servisního pracovníka. Jenže podle zákona na tyto peníze nemá prodávající právo,“ upozorňuje advokát Tomáš Chalupa.
Kde poradí zdarmaPokud si nejste jisti, zda jste v právu, obraťte se na odborníky:
|
Jak dodává, základní povinností každého obchodníka je totiž zajistit, aby prodávané zboží bylo bezvadné, a pokud se vyskytne nějaká vada, musí ji ze zákona odborně posoudit. A to zdarma. „Je naprosto nepřípustné, aby reklamované zboží bylo vydáno jedině tehdy, pokud zákazník tento manipulační poplatek zaplatí,“ poznamenává Chalupa.
Co dělat v případě, že jste se již s podobou praktikou setkali, nebo na ni narazíte? „Chování obchodníka lze nahlásit na Českou obchodní inspekci, která za porušení zákona o ochraně spotřebitele může prodejci udělit pokutu. Pokud jste takový manipulační poplatek obchodníkovi již uhradili, můžete se domáhat jeho vrácení,“ radí Kateřina Procházková, mluvčí bezplatného poradenského portálu poradnaveritele.cz.
O poplatek musí ale zákazník požádat zvlášť, nestačí na případ jen upozornit Českou obchodní inspekci. „Doporučuji vyzvat doporučeným dopisem přímo obchodníka, uvést v něm i číslo účtu a přiměřený termín, do kdy očekáváte platbu na svém účtu,“ upřesňuje postup advokát Chalupa.
Jak dodává, o své peníze se můžete hlásit zpravidla až deset let zpětně. „Vždy doporučujeme do dopisu s výzvou ohledně vrácení peněz přiložit i kopii stvrzenky o zaplacení manipulačního poplatku za neoprávněnou reklamaci. Originál si však rozhodně schovejte, pro případný soudní spor. Protože obchodník postupoval v rozporu se zákonem, dopustil se takzvaného bezdůvodného obohacení, pokud vám tedy peníze nevrátí dobrovolně, můžete po něm tuto částku vymáhat soudní cestou,“ uzavírá Tomáš Chalupa.