Kauza, v níž se ukázalo, že Volkswagen podvodným softwarem manipuloval s výsledky emisních testů u 11 milionů vozů, však měla zřejmě dopad na celý trh aut s naftovými motory. Těch se prodalo v říjnu o 11 procent méně, uvedl německý portál MeinAuto.
„Propad v poptávce nás překvapil,“ řekl ředitel MeinAuto Alexander Brugge. „Zajímavé je, že nedůvěra zákazníků v dieselové motory se neprojevila jen vůči Volkswagenu, ale i u jiných značek,“ dodal. Problémy Volkswagenu se vynořily koncem září, kdy americký Úřad pro ochranu životního prostředí obvinil automobilku z manipulací. Aféra se týká i více než jednoho milionu vozů Škody Auto.
V Česku se však zatím kauza na prodejích negativně neprojevila. Naopak, říjen byl jedním z lepších letošních měsíců - podle Sdružení dovozců automobilů se registrovalo 2112 vozidel značky Volkswagen, z toho téměř 88 procent byly firemní vozy. V listopadu se sice prodalo 1875 vozů této značky, stále je to však více než v listopadu loňského roku.
Ani ve Velké Británii se zatím kauza neprojevila. List The Guardian nicméně upozornil, že propad zatím nemusí být vidět, protože mezi objednávkou a doručením vozu uplyne doba tří měsíců.
Šéf Volkswagenu Matthias Müller slíbil, že Volkswagen v příštím roce zvýší investice do výroby alternativních technologií jako jsou hybridní vozy a elektromobily o sto milionů eur (2,7 miliardy korun).
The Guardian připomíná, že prodejům aut s dieselovými motory v Evropě v minulých dvou dekádách pomáhaly daňové pobídky. Například v roce 2001 bývalý ministr financí Gordon Brown zavedl daňové prázdniny v obecném přesvědčení o tom, že dieselová auta produkují méně oxidu uhličitého než benzínové motory.