Téměř dvě třetiny z dotázaných společností považují za pravděpodobné, že ekonomiku čeká recese, hlavně v letošním třetím čtvrtletí.
Z čeho mají firmy strach• 84 % věří, že nejhorší krize teprve přijde Zdroj: Roland Berger Strategy Consultants, průzkum probíhal mezi 5 000 firmami, celý dotazník vyplnilo 583 společností v Evropě, Japonsku a USA |
"Na rozdíl od loňského roku, kdy šedesát procent firem uvedlo, že vnímají svou konkurenceschopnost jako vysokou, očekává letos většina evropských firem recesi," shrnul výsledek studie Constantin Kinský, ředitel pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants.
Řada firem v Evropě a Japonsku se tak podle studie připravuje na nejhorší - třetina plánuje uzavřít nebo již uzavřela pohotovostní smlouvy pro případ pádu eurozóny.
Většina firem už má připraveny scénáře na překonání těžkých časů. Dvě třetiny počítají s tím, že budou snižovat náklady a zvyšovat efektivitu, aby byly připraveny na menší balík peněz, se kterým budou hospodařit, i menší počet zaměstnanců, s nimiž budou celý chod společnosti zajišťovat.
Za slabou kondici může nízká poptávka, málo specialistů a problémy eura
Hlavní příčinou současného vývoje je podle výsledků studie klesající poptávka domácností. Kondici firem však oslabuje také nedostatek kvalifikovaných pracovníků, který je největší překážkou růstu pro více než polovinu evropských firem i více než 70 procent japonských společností.
K nejistotě v řadě firem přispívá možný rozpad eurozóny. Kolapsu měnové unie se obávají především firmy z jihozápadní Evropy a Japonska, kde se rozpadu jednotného měnového klubu obává více než polovina společností. Více než šedesát procent šéfů pokládá navíc za pravděpodobné, že eurozónu opustí Řecko.
"Přes třetinu evropských respondentů již podniklo opatření pro tuto eventualitu, nebo se chystá tak brzy učinit. Devětadvacet procent japonských firem také zvažuje tento scénář, především prověřují výhodné akviziční příležitosti," konstatuje studie.
Je to těžké, ale zvládneme to, věří šéfové
Navzdory těmto těžkým očekáváním však firmy nepropadají depresím. "Sedmapadesát procent evropských firem se cítí být dobře připraveno pro případ ekonomického zpomalení. Jen desetina uvedla, že je nedostatečně připravena či zcela připravena," dodává Constantin Kinský s tím, že v Japonsku naopak není připraveno na novou krizi 24 procent firem.