Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: AP

Válka leteckých obrů: Air France žaluje na Ryanair v Bruselu

  • 34
Největší evropská letecká společnost Air France-KLM žádá Evropskou komisi, aby vyšetřila nízké poplatky, které platí největší evropská nízkonákladová společnost Ryanair francouzským regionálním letištím.

Air France se nelíbí, že Ryanair na letištích platí méně než jiné společnosti. Podle propočtů francouzsko-nizozemské společnosti tak na každého cestujícího Ryanairu jde o dotaci zhruba 11 eur. Regionální letiště totiž vesměs patří místním vládám či radnicím. Levnější taxy požaduje Ryanair i po pražské Ruzyni výměnou za větší provoz. Neúspěšně. (viz předchozí článek)

Podle Air France má takové slevy na nejméně 25 francouzských letištích, po celé Evropě jich je mnohem více. "Podpora Ryanairu je tak často financována z letištních tax jiných leteckých společností. Je to přímé porušení evropských pravidel," uvedla firma ve svém prohlášení. Ryanair je ale velmi často jediným dopravcem, který letiště obsluhuje.

Ryanair kontruje: Air France také využívá slevy

Ryanair reagoval sám protiútokem a obvinil Air France, že také mají na tuzemských linkách zlevněné poplatky od letišť. "Nevěnujeme žádnou pozornost nepravdivým požadavkům od aerolinek s vysokými cenami letenek a palivovými příplatky, jako je Air France. Nedokážou soutěžit s Ryanairem, tak si radši stěžují," řekl mluvčí Ryanairu Stephen McNamara.

Podle francouzského listu Le Figaro Air France spočítala, že Ryanair získal 660 milionů eur nedovolené pomoci od evropských lokálních úřadů v podobě zlevněných poplatků.

Ryanair je pro řadu regionálních letišť noční můrou i spásou zároveň. Firma dokáže z malých letišť díky nízkým cenám a své velikosti přepravit spousty lidí, požaduje za to ale velmi nízké ceny, často blížící se nule.

Regiony mají díky Ryanairu více turistů

Řadě regionů ale takové linky pomohly: například do některých francouzských regionů začali z Velké Británie létat lidé, kteří si na francouzském venkově koupili dům.

Velký vliv může mít Ryanair i na cestovní ruch: i proto například loni letiště na Kanárských ostrovech výrazně zlevnily poplatky a Ryanair zavedl na ostrovy desítky nových linek. Provoz na letišti navíc vytváří tisíce nových míst.

Evropská komise už ale podporu Ryanairu od malých letišť řešila v roce 2004, tehdy dala za pravdu nízkonákladové firmě. Naposledy dala EK za pravdu Ryanairu v případě slevy na letišti v Bratislavě.