Na první pohled si trh se světoznámým švýcarským produktem vede dobře. Podle Federace průmyslu švýcarských hodinek export rostl z 15,1 miliard švýcarských franků (378 miliard korun) v roce 2010 na 20,5 miliard švýcarských franků (513 miliard korun) loni. Přesto zažívá toto tradiční odvětví masivní propad, píše Financial Times.
Zatímco totiž ceny produktů stoupají, počet prodaných hodinek klesá. A to takovým způsobem, že se celý průmysl se švýcarskými hodinkami ocitl s počtem exportovaných produktů za jednou konkrétní firmou - technologickým gigantem Apple. Loni se americké společnosti podařilo dosáhnout exportu 30,7 milionů kusů chytrých hodinek. Všichni švýcarští výrobci dohromady vyvezly v tom samém období „jen“ 21,1 milionů produktů, uvedla agentura Strategy Analytics.
„Tradiční výrobci švýcarských hodinek jako je Swatch nebo Tissot prohrávají válku s chytrými hodinkami,“ komentoval po zveřejnění dat analytik agentury Steven Waltzer. „Apple dodává lepší produkty, využívá k tomu hlubší maloobchodní kanály a oslovuje tak mladší spotřebitele, kteří stále častěji vyhledávají digitální hodinky.“
Pokles prodejů nejvíce pocítily ty značky, jež vyrábějí hodinky z nižší cenové kategorie, s exportní hodnotou pod pět set švýcarských franků. V minulém roce jich Švýcarsko vyvezlo o osm milionů méně než v roce 2010.
Na cenově dostupnější produkty švýcarských hodinářů dopadla paradoxně více i pandemie koronaviru. V nejnovějším měsíčním reportu FHS uvádí, že vývoz hodinek, které se prodávají za dvě stě a méně švýcarských franků, klesl v srpnu meziročně o 43,5 procenta. Hodinky z nejvyšší cenové kategorie, za tři tisíce švýcarských franků a více (nad 75 tisíc korun), přitom zaznamenaly v srpnu pokles jen 0,1 procenta.
Apple má větší cenu než sto britských nejhodnotnějších firem dohromady |
Na vině přitom není jen pandemie. Data výzkumné agentury GfK naznačují, že prodeje levnějších švýcarských hodinek klesaly ještě předtím, než se kvůli koronaviru uzavřely obchody. Prodej hodinek švýcarských výrobců za cenu pěti set až tisíc liber (14,7 tisíc až 29,5 tisíc korun) byl meziročně nižší o 12,5 procenta.
„Horní část trhu má ještě stále prostor k manévrování,“ uvádí Pierre Mallevays z finanční poradenské společnosti zaměřené na sektor s luxusním zbožím Savigny Partners. „Ale spodní část švýcarského trhu s luxusními hodinkami je rozhodně ohrožena.“
Čím dál tím dražší průměr
Pokles prodejů je podle samotných výrobců způsoben i tím, že průměrná exportní cena jejich produktů rok od roku roste kvůli silné švýcarské měně. To potvrzuje například generální ředitel hodinářské firmy Breitling Georges Kern. „Průměrná cena našich hodinek je nyní 5,8 tisíc dolarů (134 tisíc korun). V roce 2017 to přitom bylo méně jak pět tisíc dolarů (115 tisíc korun),“ přiznává šéf společnosti.
Mosaz, bronz, žádné plasty. Firma L.Hainz vyrábí hodiny, co vydrží sto let |
Právě proto chce značka, jež se pyšní stoletou tradicí a platí za vynálezce zabudovaných stopek, vyrábět i cenově dostupnější produkty. „Lidé nejsou hloupí. Vědí, kolik produkty stojí. Trh je transparentní a zákazníci produktům rozumí. Proto musíte nabídnout rozumný poměr ceny a kvality nebo rozumný poměr ceny a vnímané hodnoty,“ říká George Kern, generální ředitel Breitlingu.
Růst cen přiznává i další stoletá značka Oris. „Naše vývozní ceny vzrostly tento rok o sedmnáct procent,“ uvádí výkonný ředitel švýcarské firmy Rolf Studer. „Během předešlých dvou let rostly ceny každý rok o 27 procent. Jde o šílený vzestup.“
Průmysl se podle něj dostal mimo dosah většiny zákazníků. Ti, kteří mají na koupi omezený rozpočet, radši sáhnou po levnějších chytrých hodinkách nebo si kvůli současnému globálnímu vývoji ekonomiky peníze ušetří. „Jde o velice nebezpečný vývoj. Musíte najít cenu, kterou si lidé mohou dovolit. Pokud je moc vysoká, ztratíte je,“ míní Studer.