Němečtí strojvůdci zkrátili stávku, do práce se vrátili o dva dny dříve

  18:43aktualizováno  18:43
Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn zkrátili stávku. Do práce se místo v pondělí vrátili již v sobotu v 18 hodin, přesto v neděli bude provoz částečný. Vyjede pouze 60 procent plánovaných vlaků.

Lokomotivy Deutsche Bahn stojí v Hagenu během stávky (5. listopadu 2014). | foto: AP

Podle informací Českých drah (ČD) zůstanou v neděli v platnosti i omezení pro vlaky na trati mezi Prahou a Berlínem. „Opatření pro vlaky dálkové dopravy pro stávku i přes dřívější ukončení protestu zůstanou dále v platnosti až do 10. listopadu do 04:00,“ uvedly ČD na svých internetových stránkách. Vlaky Českých drah po dobu stávky končily v Drážďanech.

Plný provoz chce státem vlastněná společnost Deutsche Bahn (DB) obnovit v pondělí. Do stávky strojvůdci vstoupili částečně ve středu a úplně ve čtvrtek.  Podle DB komplikuje rychlé obnovení provozu to, že vlaky a jejich posádky nejsou kvůli dlouhé stávce na místech, odkud pravidelně vyjíždějí. Zvlášť velký problém to je v dálkové dopravě, která bude omezeními postižena nejvíc.

Fotogalerie

„Cestující budou moct v neděli využít asi 60 procent naší běžné nabídky dálkových vlaků na hlavních německých tratích. Návrat k běžnému jízdnímu řádu a obnovení provozu na vedlejších tratích očekáváme v pondělí ráno,“ uvedly DB v tiskovém prohlášení.

Na německých regionálních tratích se DB daří obnovovat provoz rychleji než na dálkových. Výjimku představuje sever země, kde neznámí pachatelé podnikli v noci na sobotu několik žhářských útoků na železniční vybavení. Dopravu v severním Německu tak bude možné obnovit teprve po odstranění škod.

Stávka strojvůdců začala v nákladní dopravě ve středu, v osobní ve čtvrtek a byla jednou z nejdelších na německé železnici. DB v době stávky vypravovaly zhruba třetinu osobních vlaků, nákladní vlaky vozily především uhlí nutné pro zajištění provozu elektráren.

Smířlivé gesto a slábnoucí podpora pro stávku

Šéf odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky v pátek překvapivě oznámil, že se stávka o 34 hodin zkrátí. Podle něj to bylo smířlivé gesto vůči vedení DB vedené mimo jiné snahou o zajištění bezproblémového průběhu nedělních oslav 25. výročí pádu Berlínské zdi.

Podle některých zdrojů ale GDL cítil také slábnoucí podporu pro stávku v řadách strojvůdců. Deník Süddeutsche Zeitung uvedl, že v Bavorsku se v pátek do služby hlásili i členové odborového svazu a DB teoreticky měly kapacity k zajištění provozu dvou třetin vlaků v největší německé spolkové zemi. V Berlíně podle televize N24 chtěla v době stávky pracovat velká část strojvůdců městské železnice.

Nynější stávka, šestá od konce srpna, je důsledkem dlouhodobého sporu mezi GDL a vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců a o postavení odborového svazu v koncernu. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 až 46 tisíci eury (998 tisíc až 1,27 milionu Kč) ročně.

V návrhu DB podle DPA nabízí třístupňové zvýšení mezd v příštích 19 měsících o celkem pět procent. V příštím roce chce také přijmout dalších 200 strojvůdců, což by mělo zlepšit plánování směn. Nabídka je určena výhradně pro strojvedoucí, dráhy jsou však připravené jednat o mzdách také pro další profesní skupiny. 

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Americké úřady možná budou poskytovat licence na obchodování s Huawei

Ilustrační snímek

Spojené státy ve čtvrtek uvalily restrikce na obchodování s čínskou firmou Huawei. Ministerstvo obchodu by však mohlo...

Aruba, Barbados a Bermudy už nejsou daňovými ráji. Podvolily se tlaku EU

Na Cookových ostrovech rostou palmy místy přímo skrze plážové bungalovy.

Evropská unie vyškrtla karibské státy Arubu, Barbados a Bermudy ze své černé listiny daňových rájů, tedy zemí, které s...

Pistácie nad zlato. Jejich zrání na Sicílii je pod policejní ochranou

Pistácie ze sicilské oblasti Bronte patří mezi nejkvalitnější.

Sicilského policejního kapitána Nicolu Morandiho a jeho tým čekají perné dny. Budou hlídkovat ve dne v noci. I když je...

Najdete na iDNES.cz