Strojvůdci Deutsche Bahn zahájili nejdelší stávku od konce války

  6:42aktualizováno  10:32
Strojvůdci osobních vlaků největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn vstoupili v 02:00 SELČ do stávky. Protestní akce potrvá až do pondělního rána, ochromí provoz na německé železnici a postihne i spojení Německa s Českem.

Stávka postihne dopravu na celém německém území. Výrazně omezený bude provoz dálkových i regionálních vlaků. Ve velkých městech se pravděpodobně zcela zastaví městská železnice. Vlaky na trati z Prahy do Berlína budou končit v Drážďanech (o dopadu stávky na vlaky z ČR čtěte zde).

Už ve středu odpoledne zahájili stávku strojvůdci nákladních vlaků Deutsche Bahn (DB). Je to už šestá stávka na německé železnici od konce srpna a nejdelší v historii DB. Odborový svaz strojvůdců (GDL) si chce touto cestou vydobýt zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby, zároveň usiluje i o posílení svého postavení v rámci koncernu.

Představitelé DB se do poslední chvíle snažili přesvědčit odboráře, aby stávku odvolali a přistoupili na vyjednávání. Obávají se mimo jiné, že stávka ohrozí víkendové oslavy 25. výročí pádu Berlínské zdi. Když se to šéfům státní firmy nepovedlo, oznámili, že proti odborářům podnikne právní kroky.

Odboráře se snažila donutit k odvolání stávky i německá kancléřka. „Mohu pouze apelovat na jejich smysl pro odpovědnost při hledání řešení, které co nejméně škodí nám jako zemi při zachování práva na stávku,“ řekla Angela Merkelová. Strojvedoucí kancléřku vyzvali, aby pomohla jako mediátorka při jednání.

Nicméně lídr GDL Claus Weselsky další vyjednávání odmítl. Za organizaci šesté stávky během dvou měsíců je německými médii pranýřován. Deník Bild zveřejnil jeho telefonní číslo a vyzval své čtenáře, aby Weselskymu volali a řekli mu svůj názor.

Výrobci aut přesouvají dopravu na silnice

GDL zpočátku usiloval o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 tisíci a 46 tisíci eury (998 tisíc až 1, 27 milionu Kč) ročně. Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu.

Fotogalerie

Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

Stávka na železnici může německou ekonomiku připravit až o sto milionů eur (přibližně 2,8 miliard korun). Výrobci automobilů se snaží přesunout část své přepravy na silnice, což se jim avšak kvůli omezení počtu nákladních aut nemusí podařit. Volkswagen, BMW and Audi uvedly, že se snaží zajistit, aby výroba nemusela být přerušena.

Deutsche Bahn denně přepraví pět a půl milionů pasažérů a 620 tisíc tun nákladu. To představuje jednu třetinu železniční dopravy v Německu.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Indiány ohrožuje rozpočtový pat. V rezervacích může dojít jídlo i léky

Žena z indiánského kmene Navaho při výrobě tradičního vlněného koberce.

Fakt, že si Američané nemohou zaskočit do místního muzea či na úřad, tolik nebolí. Mnohem víc trápí „shutdown“, tedy...

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Pletená šála ukazuje zpoždění německých vlaků. Vydražila se za tisíce eur

Šál reprezentující zpoždění německých vlaků v dražbě na Ebay.

Němka, která v průběhu loňského roku cestovala vlakem v okolí Mnichova, vyjádřila svou frustraci z častého zpoždění...

Najdete na iDNES.cz