Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sponzoři Francie brečí, Maradona firmám dělá radost

  1:03
Mistrovství světa v kopané nerozdělilo jen fotbalové národy na vítěze a poražené. Podobně se prosely i tábory firem, které jednotlivé týmy sponzorují. Nejhůře dopadli sponzoři Francie, nejvíce baví kouzlo "démona" Diega Maradony.

Argentinský trenér Diego Maradona oslavuje. Jeho tým porazil Jižní Koreu 4 : 1 | foto: AP

Sponzorovat hvězdný fotbalový tým Argentiny, který navíc vede kontroverzní kouč Diego Armando Maradona, se podobá jízdě na horské dráze. Jednou jsi dole, jindy nahoře.

Své o tom ví například nápojářský obr Coca-Cola. Ten jako oficiální partner argentinské reprezentace zažil zvláštní rok. Tým například proti Peru v kvalifikaci absolvoval rozhodující vítězství na obřím stadionu Estadio Monumental v Limě. Zápas jen na stadionu sledovalo na 80 tisíc lidí, další miliony u obrazovek. Logo Coca-Coly bylo všude a pro firmu to byly reklamní žně.

Sponzorují fotbalisty

Partneři celého turnaje:
Adidas, Coca-Cola, Emirates (aerolinky), Hyundai, Sony, Visa

Argentina:
Coca-Cola, Adidas, YPF (těžba ropy), Claro (telefony), Volkswagen

Francie:
Carrefour, Adidas, GDF Suez (energo), Toyota, SFR (telefony)

Anglie:
Nationwide (hypotéky), National Express (dopravce), Carlsberg, Umbro

Itálie:
Puma, Fiat, TIM (telefony), Uliveto (nápoje), Generali

O půl hodiny později na tiskové konferenci bylo vše jinak.

Před trenérem Diegem Maradonou stála na stole připravená tradiční lahev s logem Coca-Coly, když v tom ostrohubý bývalý záložník expresivně vyzval novináře, kteří ho dříve kritizovali, aby ho "orálně uspokojili". Marketingovým manažerům z Coca-Coly v ten moment ztuhl úsměv na rtech.

Přesto se jim sázka na divokého argentinského kouče vyplatila. Hvězdný tým na šampionátu vyhrává a není kamerami zabíranější postava a propíranější osobnost než právě argentinský trenér. Coca-Cola, která je zároveň jedním z hlavních sponzorů celého šampionátu, je i díky spojení s fotbalisty z Argentiny zatím nejvýraznější značkou na turnaji.

Podle výzkumné agentury Lightspeed Research, která provedla bleskový průzkum mezi několika stovkami lidí z USA a Velké Británie, si mistrovství spojuje s Coca-Colou 65 procent lidí, což je nejvíce ze všech značek, které se kolem turnaje ukazují. Asi 37 procent dotázaných si pak vybaví karetní firmu Visa, 23 procent aerolinky Emirates.

Prohra je špatná, hádky horší

"Firmy si na sportovní sponzoring dělají rozsáhlé studie, kde posuzují možná rizika, ale i požadované emoce, které chtějí pojit se svou značkou," říká Petra Průšová, šéfka české pobočky společnosti Millward Brown, která zkoumá mimo jiné hodnotu největších světových značek.

"Uzavíráte-li smlouvu s týmem Argentiny v čele s Maradonou, musíte nutně počítat s tím, že ona lahev Coca-Coly může při tiskovce letět z okna nebo po neoblíbeném novináři. Na druhou stranu může Coca-Cola získat alespoň na malou chvíli nádech rebelství," dodává k tomu Karel Duchek, šéf reklamní agentury Wunderman.

Na opačné straně mezi marketingově poražené fotbalového mistrovství světa patří firmy, které si vsadily na tým vicemistrů z Francie i posledních šampionů z Itálie.

Ty fotbalově zcela propadly, nepostoupily ze základní skupiny, tudíž loga jejich sponzorů se už v televizi dále světu neukážou. U fotbalistů Francie je však pro firmy ještě více palčivé spojení s etickým pochybením sponzorovaného týmu či sportovce.

To se projevilo například při záletech golfové jedničky Tigera Woodse. Podobně firmy utíkají od rozhádaného týmu Francie, kde se hráči s trenérem vulgárně urážejí.

"Vážný problém vzniká, ne když tým prohraje, nýbrž když selže morálně. Stávkuje, nadává trenérovi a úplně rezignuje. Tehdy hrozí bezděčný přesun frustrace a hněvu i na sponzorující značky," říká k tomu Jiří Janoušek, reklamní odborník a výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur.

Proto také mnozí sponzoři své kampaně, kde francouzští fotbalisté figurovali, stáhli. Reklamní spoty zastavila třeba finanční skupina Crédit Agricole. Přímo od hubatého útočníka Nicolas Anelky, který se do trenéra pustil nejvíce, se odstřihl řetězec s rychlým občerstvením Quick i Procter & Gamble se svou značkou Pringles. Energetická společnost GDF Suez se chystá přehodnotit sponzorskou smlouvu s francouzským svazem.

U Italů se podobná hysterie nečeká, ale firmy bezpochyby přijdou o miliony eur.

"Investujete do sponzoringu velkou částku a máte spočítanou její návratnost. Kvalitnější tým, větší trh, vyšší částka. Pokud se Francie či Itálie nedostanou ze skupiny, je to velký problém pro sponzora, protože jeho investice není adekvátně vyvážena mediálním velmi drahým časem," říká k tomu Karel Duchek.

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce

15. května 2024

Dozvuky pandemie i mrazy, které poškodily úrodu, mohou za vyšší ceny brambor, se kterými se v...

Přes klimatickou nouzi banky dál financují fosilní projekty, zjistil průzkum

15. května 2024

Od uzavření Pařížské dohody poskytly banky „fosilním hráčům“ v přepočtu téměř 161 bilionů korun....

Burger King chce mít v Česku více provozoven. Letos jich otevře deset

14. května 2024

Expanze amerického řetězce Burger King na českém trhu se přibrzdila v důsledku pandemie. Mezi lety...

PPF vykázala mimořádný zisk. Míří na Západ, z Air Bank chce mít jedničku

14. května 2024  8:32,  aktualizováno  17:11

Skupina PPF má za sebou jeden z nejlepších finančních výsledků ve své historii. Rok 2023 uzavřela s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...