Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Sponzoři Francie brečí, Maradona firmám dělá radost

  1:03aktualizováno  1:03
Mistrovství světa v kopané nerozdělilo jen fotbalové národy na vítěze a poražené. Podobně se prosely i tábory firem, které jednotlivé týmy sponzorují. Nejhůře dopadli sponzoři Francie, nejvíce baví kouzlo "démona" Diega Maradony.

Argentinský trenér Diego Maradona oslavuje. Jeho tým porazil Jižní Koreu 4 : 1 | foto: AP

Sponzorovat hvězdný fotbalový tým Argentiny, který navíc vede kontroverzní kouč Diego Armando Maradona, se podobá jízdě na horské dráze. Jednou jsi dole, jindy nahoře.

Své o tom ví například nápojářský obr Coca-Cola. Ten jako oficiální partner argentinské reprezentace zažil zvláštní rok. Tým například proti Peru v kvalifikaci absolvoval rozhodující vítězství na obřím stadionu Estadio Monumental v Limě. Zápas jen na stadionu sledovalo na 80 tisíc lidí, další miliony u obrazovek. Logo Coca-Coly bylo všude a pro firmu to byly reklamní žně.

Sponzorují fotbalisty

Partneři celého turnaje:
Adidas, Coca-Cola, Emirates (aerolinky), Hyundai, Sony, Visa

Argentina:
Coca-Cola, Adidas, YPF (těžba ropy), Claro (telefony), Volkswagen

Francie:
Carrefour, Adidas, GDF Suez (energo), Toyota, SFR (telefony)

Anglie:
Nationwide (hypotéky), National Express (dopravce), Carlsberg, Umbro

Itálie:
Puma, Fiat, TIM (telefony), Uliveto (nápoje), Generali

O půl hodiny později na tiskové konferenci bylo vše jinak.

Před trenérem Diegem Maradonou stála na stole připravená tradiční lahev s logem Coca-Coly, když v tom ostrohubý bývalý záložník expresivně vyzval novináře, kteří ho dříve kritizovali, aby ho "orálně uspokojili". Marketingovým manažerům z Coca-Coly v ten moment ztuhl úsměv na rtech.

Přesto se jim sázka na divokého argentinského kouče vyplatila. Hvězdný tým na šampionátu vyhrává a není kamerami zabíranější postava a propíranější osobnost než právě argentinský trenér. Coca-Cola, která je zároveň jedním z hlavních sponzorů celého šampionátu, je i díky spojení s fotbalisty z Argentiny zatím nejvýraznější značkou na turnaji.

Podle výzkumné agentury Lightspeed Research, která provedla bleskový průzkum mezi několika stovkami lidí z USA a Velké Británie, si mistrovství spojuje s Coca-Colou 65 procent lidí, což je nejvíce ze všech značek, které se kolem turnaje ukazují. Asi 37 procent dotázaných si pak vybaví karetní firmu Visa, 23 procent aerolinky Emirates.

Prohra je špatná, hádky horší

"Firmy si na sportovní sponzoring dělají rozsáhlé studie, kde posuzují možná rizika, ale i požadované emoce, které chtějí pojit se svou značkou," říká Petra Průšová, šéfka české pobočky společnosti Millward Brown, která zkoumá mimo jiné hodnotu největších světových značek.

"Uzavíráte-li smlouvu s týmem Argentiny v čele s Maradonou, musíte nutně počítat s tím, že ona lahev Coca-Coly může při tiskovce letět z okna nebo po neoblíbeném novináři. Na druhou stranu může Coca-Cola získat alespoň na malou chvíli nádech rebelství," dodává k tomu Karel Duchek, šéf reklamní agentury Wunderman.

Na opačné straně mezi marketingově poražené fotbalového mistrovství světa patří firmy, které si vsadily na tým vicemistrů z Francie i posledních šampionů z Itálie.

Ty fotbalově zcela propadly, nepostoupily ze základní skupiny, tudíž loga jejich sponzorů se už v televizi dále světu neukážou. U fotbalistů Francie je však pro firmy ještě více palčivé spojení s etickým pochybením sponzorovaného týmu či sportovce.

To se projevilo například při záletech golfové jedničky Tigera Woodse. Podobně firmy utíkají od rozhádaného týmu Francie, kde se hráči s trenérem vulgárně urážejí.

"Vážný problém vzniká, ne když tým prohraje, nýbrž když selže morálně. Stávkuje, nadává trenérovi a úplně rezignuje. Tehdy hrozí bezděčný přesun frustrace a hněvu i na sponzorující značky," říká k tomu Jiří Janoušek, reklamní odborník a výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur.

Proto také mnozí sponzoři své kampaně, kde francouzští fotbalisté figurovali, stáhli. Reklamní spoty zastavila třeba finanční skupina Crédit Agricole. Přímo od hubatého útočníka Nicolas Anelky, který se do trenéra pustil nejvíce, se odstřihl řetězec s rychlým občerstvením Quick i Procter & Gamble se svou značkou Pringles. Energetická společnost GDF Suez se chystá přehodnotit sponzorskou smlouvu s francouzským svazem.

U Italů se podobná hysterie nečeká, ale firmy bezpochyby přijdou o miliony eur.

"Investujete do sponzoringu velkou částku a máte spočítanou její návratnost. Kvalitnější tým, větší trh, vyšší částka. Pokud se Francie či Itálie nedostanou ze skupiny, je to velký problém pro sponzora, protože jeho investice není adekvátně vyvážena mediálním velmi drahým časem," říká k tomu Karel Duchek.

  • Nejčtenější

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat...

Hackathon pokračuje, systém k dálničním známkám je ze tří čtvrtin hotový

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, který vytváří na veřejném hackathonu šedesát programátorů,...

Češi trpí syndromem nezdravých budov, typickým příkladem je open space

Až tři čtvrtiny veřejných staveb v Česku způsobují lidem takzvaný syndrom nezdravých budov. Problém souvisí s kvalitou...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdřív studuj, potom raď, vzkázal americký ministr Gretě Thunbergové

Radu Grety Thunbergové ohledně zastavení investic do fosilních paliv světoví lídři příliš neocenili. Na Světovém...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Londýn zaostává za New Yorkem. Jako hlavní finanční centrum světa ztrácí

V jednom brexit Londýnu rozhodně nepomáhá. Město kvůli němu totiž může zapomenout na ambici znovu se stát...

Rodné prostředí stále určuje příležitosti člověka v životě, tvrdí zpráva

Politici po celá desetiletí slibují, že se lidé budou mít lépe než předchozí generace. I přesto se život v dnešní době...

Byznys stranou. Facebook a další firmy zavádějí opatření kvůli nákaze

Vyhýbejte se Číně, vyzval své zaměstnance Facebook jako jedna z prvních amerických firem. Také výrobci automobilů...

Boeing si půjčí ještě víc, než se čekalo. Od bank získá 12 miliard dolarů

Americký výrobce letadel Boeing se noří do stále větších dluhů. Ty se jen za uplynulé čtvrtletí zvýšily o šest miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz