Dvacetisekundová reklama ukazuje španělského influencera s vysokým hlasem Alesse Gibaju, který je na pláži u baru s kamarádem. Tam požádá číšníka o „sexy pomerančový džus s vitaminy A, B a C“. Číšník mu však místo džusu přinese zmrzlinovou tyčinku Snickers, po které se zženštilý Gibaja promění na vousatého muže s hlubokým hlasem.
Na otázku přítele, zda se cítí lépe, muž odpoví: „Lepší“. Poté na obrazovce zabliká heslo Snickers: „Když máš hlad, nejsi to ty.“
V reakcích na sociálních sítích reklamu uživatelé okamžitě odsoudili jako homofobní, někteří dokonce volali po bojkotu Snickers. Ke klipu se vyjádřila také španělská ministryně pro rovnost Irene Monterová.
„Ptám se, komu by se mohlo zdát jako dobrý nápad použít homofobii jako obchodní strategii,“ napsala na Twitter a dodala, že španělská společnost je různorodá a tolerantní. „Doufejme, že se tím budou řídit i ti, kteří mají moc rozhodovat o tom, co vidíme a slyšíme v reklamách a televizních pořadech,“ doplnila.
Značka se následně veřejně omluvila za nedorozumění, které reklama způsobila. „V žádném případě nebylo naším záměrem stigmatizovat nebo urazit jakoukoli osobu nebo skupinu. V této konkrétní kampani bylo cílem přátelským a neformálním způsobem vyjádřit, že hlad může změnit vaši náladu,“ uvedla společnost.
K omluvě přistoupil také sám influencer Gibaja, který podle svých slov rozhodně nechtěl nikoho urazit. „Chci dát jasně najevo, že bych nikdy nikomu neublížil. Já zastávám respekt, rovnost a toleranci,“ vyjádřil se k reklamě, ve které má hlavní roli, na sociálních sítích.
Španělsko umožňuje už čtrnáctiletým změnit pohlaví, není potřeba diagnóza |
Reklama se objevila v médiích jen několik týdnů poté, co byl ve Španělsku zavražděn 24letý mladík Samuel Luiz. Vražda měla podle svědků homofobní motiv a vyvolala tento týden vlnu protestů v Madridu, Barceloně a mnoha dalších španělských městech. Zmobilizovala tisíce lidí, kteří odsoudili útoky na komunitu LGBTQ. V souvislosti s incidentem policie dosud zatkla šest lidí včetně dvou nezletilých.
Mluvčí společnosti Mars Wrigley, která vlastní Snickers, uvedl, že se z této chyby chtějí poučit. „Chceme svět, kde každý může být sám sebou, a věříme, že jako zaměstnavatel a inzerent máme svou roli a odpovědnost při vytváření tohoto světa.“