V šesté epizodě 31. série seriálu Marge Simpsonové vadí, že ji ostatní vnímají jako nudnou matku. Proto se rozhodne (již po několikáté) vzepřít se konvencím a stereotypu ženy v domácnosti. Stane se z ní sportovní dřevorubec a společně s novou kamarádkou Paulou vyráží na měsíční trénink a následnou soutěž do Portlandu. Právě zde naráží rodina Simpsonů na českou tramvaj.
Tentokrát nejde o žádný vtípek tvůrců seriálu. Tuzemské tramvaje vyrobené dceřinou společností Škody a firmou Inekon v Portlandu skutečně jezdí. V rámci jejich spolupráce se v letech 2001 a 2002 dostalo do oregonského města sedm nízkopodlažních vozů Škoda 10T. Do města Tacoma v sousedním státě Washington putovaly tři vozy tohoto typu. První tramvaje vznikly v Plzni a následně přepluly Atlantský oceán, ty další už pochází přímo z USA.
Samotná Škoda vyráběla díly do tramvají už od 20. let minulého století. V 90. letech nicméně založila dceřinou společnost pro výrobu vozů hromadné dopravy Škoda Dopravní technika a později ji přejmenovala na Škoda Transportation. Podle webu Československý dopravák je ale hlavním tvůrcem úspěchu českých tramvají ve Spojených státech výše zmiňovaná firma Inekon. Ta je nicméně od roku 2018 v insolvenčním řízení a její věřitel nedávno navrhl konkurz společnosti.
Po zakázce vozů 10T se Škoda Transportation a Inekon rozdělily. Zatímco druhá jmenovaná firma vyráběla v USA vlastní stroje pod názvem Trio a do Portlandu dodala tři vozy, Škoda předala licenci na výrobu firmě Oregon Iron Works sídlící právě v Portlandu. Škoda měla americké společnosti dodávat některé součástky, například pohon. Ten se ale výrobci v Portlandu neosvědčil.
Tramvaj ledoborcem
Zahraniční působnost českých tramvají se neomezuje jen na Spojené státy. Součástí portfolia Škoda Transportation je i finský výrobce tramvají Škoda Transtech, který se zaměřuje na výrobu vozů do extrémních zimních podmínek severských zemí.
„Mezi nejnovější kontrakty Škody Transportation patří zakázky na tramvaje ForCity Smart pro německá města Bonn, Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, dále pro Ostravu a Plzeň a také kontrakty na vozidla ForCity Smart Artic do Finska, konkrétně do Helsinek a Tampere. Z těchto měst jsou nyní v provozu naše tramvaje pouze v Helsinkách, na dalších projektech se pracuje,“ vysvětluje vedoucí komunikace společnosti Michal Tobrman.
Firma se v roce 2014 rozhodla upustit od používání číselného označení tramvají. Proto například vozy Škoda 15T, kterých po Praze jezdí 250, fungují pod názvem ForCity Alfa. „Tramvaje obdobné koncepce jezdí i v lotyšské metropoli Rize a v Číně,“ říká Tobrman. Mezi další města, kde lze české tramvaje spatřit, patří maďarský Miskolc, turecká Konya, německý Chemnitz, ale i slovenské hlavní město Bratislava, Italské Cagliari či polská Vratislav.
Do Spojených států dodává Škoda i trolejbusy. „V roce 2018 předala naše dceřiná společnost Škoda Electric poslední z flotily modernizovaných trolejbusů dopravnímu podniku v Bostonu. Plzeňská společnost uzavřela kontrakt na kompletní modernizaci elektrických výzbrojí 32 kloubových trolejbusů v roce 2014. Rekonstrukcí prošla vozidla, která v letech 2004 až 2005 Škoda Electric vyrobila společně s firmou Neoplan USA,“ říká Tobrman.
Od 90. let už přepluly oceán stovky škodováckých autobusů. Například mezi lety 2001 až 2004 dodala společnost do San Francisca 273 těchto vozů. „Od roku 2015 slouží v trolejbusech v USA, konkrétně v hromadné dopravě měst Seattle a San Francisco, motory, které vyvinuli odborníci plzeňské Škoda Electric,“ dodává Tobrman.