V případě KLM komise schválila Nizozemsku pomoc 3,4 miliardy eur (86,6 miliardy korun) a v případě aerolinek TAP činila schválená pomoc 1,2 miliardy eur (30,6 miliardy korun).
Ryanair prohrál soud EU. Pomoc pro aerolinky podle něj není diskriminace |
Ryanair však neuspěl s další stížností, která se týkala Španělska a jeho pomoci firmám zasaženým koronavirovou krizí. V tomto případě Tribunál EU rozhodl, že částka deset miliard eur (254,6 miliardy korun) poskytnutá španělským strategickým podnikům je v souladu s unijním právem.
Tribunál EU zrušení pomoci aerolinkám KLM zdůvodnil tím, že nizozemská vláda dostatečně neprokázala, že je taková pomoc nutná. „Oznámená podpora spočívala jednak ve státní záruce k zajištění úvěru, který mělo aerolinkám poskytnout konsorcium bank, jednak ve státní půjčce,“ píše se napsal Tribunál EU. Nizozemsko zamýšlelo tímto opatřením zajistit své vlajkové letecké společnosti likviditu potřebnou k tomu, aby se společnost KLM vyrovnala s dopady pandemie na své hospodaření.
Tribunál EU však uvedl, že zrušení a navrácení podpory bude pozastaveno, dokud nebudou přijata nová rozhodnutí Komise.
„Schválení státní podpory ze strany Evropské komise společnostem Air France-KLM a TAP bylo v rozporu se základními zásadami práva EU a zvrátilo proces liberalizace v letecké dopravě odměnou za neefektivnost a podporu nekalé soutěže,“ uvedl po rozhodnutí Ryanair.
KLM je součástí francouzsko-nizozemské holdingové společnosti Air France-KLM. Evropská komise už loni 4. května prohlásila individuální podporu, kterou poskytla Francie aerolinkám Air France, za slučitelnou s vnitřním trhem. Podpora pro Air France spočívala ve státní záruce a v akcionářské půjčce v celkové výši sedm miliard eur (178,2 miliardy korun).
Největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě podala na Evropskou komisi 16 žalob kvůli tomu, že komise povolila státní pomoc aerolinkám Lufthansa, Austrian či TAP a další státní podpůrné programy, z kterých měly prospěch jednotlivé vlajkové společnosti.