O týden později dorazil do letadla náhradní díl v hodnotě přesahující 1,5 milionu dolarů. A320 vzlétl do Moskvy a od té doby podle údajů o sledování letu pilně převáží cestující po Rusku a Střední Asii. „Kde jsme sehnali náhradní díly? To vám rozhodně neřeknu. Jsou to zbytečné informace,“ prohlásil zástupce generálního ředitele společnosti Ural Airlines Kirill Skuratov.
Přes západní sankce, které mají ruským dopravcům zabránit v nákupu dílů pro jejich letadla Airbus a Boeing, dovezla společnost Ural Airlines od začátku invaze více než dvacet amerických zařízení, které byly vyrobeny v USA, vyplývá z ruských celních záznamů analyzovaných agenturou Reuters.
Hlavní zjištění? Od loňského května, kdy začala platit většina amerických a evropských obchodních omezení a zákazů vývozu kvůli válce na Ukrajině, do konce letošního června se ruské aerolinky dostaly k letadlovým dílům v celkové hodnotě nejméně 1,2 miliardy dolarů. Tato suma zahrnuje pouze zásilky určené přímo pro ruské letecké společnosti nebo jejich údržbářské jednotky, a nikoliv letadlové díly dodávané jiným společnostem v Rusku, a tudíž podhodnocená, podotýká analýza Reuters.
Aeroflot a spol. mají nedostatek dílů. Kvůli sankcím rozebírají jiná letadla |
Vybavení se pohybovalo od nezbytných položek potřebných k udržení letové způsobilosti, jako jsou přístroje Northrop Grumman (tlakové ventily v kabině, displeje v kokpitu a podvozek), až po všednější náhradní díly; kávovary, telefonní sluchátka letušek a záchodová sedátka.
Společnost Northrop Grumman po prostudování seznamu Reuters uvedla, že nezjistila žádný prodej nebo opravárenské služby ruským subjektům. „Máme robustní procesy a postupy, které pomáhají zajistit dodržování všech platných zákonů a předpisů týkajících se vývozu a sankcí,“ stojí v prohlášení Northrop Grumman.
Celní záznamy ukázaly, že díly se do Ruska dostaly přes prostředníky v Tádžikistánu, Spojených arabských emirátech, Turecku, Číně a Kyrgyzstánu. Žádná z těchto zemí neschválila západní sankce vůči Rusku.
„Zpočátku to byl šok, nikdo nevěděl, co má dělat. Po dvou až třech měsících se našly nové dodavatelské kanály a po šesti až devíti měsících se objevilo poměrně hodně alternativ, což umožnilo snížit ceny a dodací lhůty,“ popsal Oleg Pantělejev, šéf leteckého think-tanku AviaPort v Moskvě, jak ruské letecké firmy „vyřešily problém“ fungování pod západními sankcemi.
Měsíčně přepraví přes 10 milionů Rusů
Západní sankce bezesporu ruskému leteckému sektoru ztížily život. Bez západních letadel by aerolinky musely masivně redukovat počet svých zaměstnanců, protože podle údajů švýcarského poskytovatele leteckých informací ch-aviation mají ve svých flotilách pouze asi 150 osobních letadel ruské výroby.
„Budeme i nadále důrazně prosazovat naše kontroly tím, že budeme vyhledávat a narušovat nelegální sítě, stíhat osoby, které se vyhýbají omezením, a přímo spolupracovat s průmyslem a zahraničními vládami, abychom zajistili dodržování předpisů,“ uvedl mluvčí amerického ministerstva obchodu.
V polovině roku 2022 se objevila svědectví, že některé firmy rozebírají letadla na součástky. Ruský dopravce S7 Airlines loni v červnu uvedl, že musel zrušit plány na spuštění nízkonákladového operátora, protože nemohl převzít objednaná letadla Airbus. Stejně jako jeho americký rival Boeing, i evropský výrobce letadel po spuštění sankcí přerušil styky se svými ruskými klienty.
Podle údajů ch-aviation měli ruští dopravci k 1. květnu letošního roku 541 západních letadel v aktivním provozu nebo v údržbě. To je víceméně na stejné úrovni jako před válkou, pokud se bere v úvahu 75 letadel, která si ruské aerolinky pronajímají a jež byla zabavena jejich zahraničním vlastníkům.
Ruské aerolinky podle ruského federálního statistického úřadu Rosstat přepravily letos v červnu 10,1 milionu cestujících, zatímco před rokem to bylo 8,87 milionu a 11,1 milionu v červnu 2021. Ruské ministerstvo obchodu a úřad pro civilní letectví na zprávy s žádostí o komentář nereagovaly.
Dodávky oklikou
Před sankcemi se společnosti Ural Airlines, Aeroflot, S7 a další dopravci spoléhali na údržbu od globálních firem, jako je německá Lufthansa Technik. Když přestaly poskytovat své služby (zmíněná Lufthansa Technik 28. února 2022), obrátily se ruské aerolinky na skupinu mnohem menších dodavatelů.
V dubnu 2022 například začala S7 Engineering, údržbářská jednotka společnosti dopravce S7, dovážet díly od společnosti Air Rock Solutions z Moldavska, ukázala analýza celních záznamů. První zásilka se týkala vodních filtrů pro airbusy v deklarované hodnotě 1700 dolarů. Během následujících 14 měsíců obdržela společnost S7 od firmy Air Rock díly v hodnotě nejméně 1,23 milionu dolarů.
Kreml nalije 770 miliard rublů do rozvoje vlastního leteckého průmyslu |
Ivan Melnicov, šéf společnosti Air Rock a dalšího moldavského distributora leteckých dílů Aerostage Services, popřel, že by prodával výrobky do Ruska. Většinu klientů máme mimo jiné ve Spojených arabských emirátech a Kyrgyzstánu, podotkl.
„Obchod s ruskými společnostmi není možné z Moldavska uskutečnit, už jen vzhledem k tomu, že jejich banky jsou v Moldavsku zakázané a platby se neprovádějí. Nemáme zájem přijít o naše místní a mezinárodní partnery kvůli krátkodobým příjmům,“ řekl Melnicov.
Většina zásilek, které jsou v ruských celních záznamech uvedeny jako zásilky společností Air Rock a Aerostage, se uskutečnila oklikou přes Spojené arabské emiráty nebo Kyrgyzstán. Na otázku, zda to může znamenat, že jeho klienti v těchto zemích přesměrovali dodávky ruským leteckým společnostem, moldavský podnikatel neodpověděl.
Stopy vedou do malé kanceláře v Dubaji
Sériové číslo uvedené v ruských celních záznamech u zařízení společnosti Northrop Grumman zaslaného loni do Jekatěrinburgu ukazuje, že díl byl vyroben v říjnu 2008 a použit na různých letadlech, včetně jednoho v Saúdské Arábii před šesti lety, zjistila agentura Reuters od zdroje z oboru, který má přístup k databázím údržby.
Celní záznamy neuvádějí jméno společnosti, která zařízení v listopadu odeslala. Nicméně ukazují, jak se během zkoumaného čtrnáctiměsíčního období dostala k Ural Airlines řada dalších klíčových amerických dílů vybavených špičkovými laserovými gyroskopy.
Například v červenci 2022 byl jeden z nich odeslán společnosti Ural Airlines přes Spojené arabské emiráty společností Istikloliyat 20, která se zabývá stavebním inženýrstvím a sídlí v Tádžikistánu. V září 2022 odeslala jeden z dílů do Ruska přes SAE také další tádžická stavební firma Kafolati Komil.
Mahmadbašír Jakubov, šéf společnosti Istikloliyat 20, na telefonické zprávy s žádostí o komentář nereagoval. Komilchona Jakubova, výkonného ředitele společnosti Kafolati Komil, se nepodařilo zastihnout.
Některé ze zásilek dílů Northrop Grumman pro společnost Ural Airlines, které šly přes SAE, vyřizovala společnost Skyparts FZCO. Vznikla v červnu 2022 a byla zaregistrována v kanceláři s jednou místností v jedné z dubajských volných ekonomických zón. Na svých internetových stránkách uvádí, že ji založili odborníci na letectví a zákazníkům nabízí podporu pro jejich letadla „od přídě až po záď“.
„Obchodujeme s tádžickými společnostmi včetně Istikloliyat 20,“ uvedl manažer společnosti Skyparts Saeed Abdulloev. Přiznal, že Skyparts pořídila jeden z dílů Northrop Grumman od amerického dodavatele, ale popřel, že by jej kdy poslala do Ruska. Americkou firmu odmítl identifikovat.
Rodinný byznys s náhradními díly
Další ruská letecká společnost, Nordwind Airlines, zřejmě k nákupu dílů pro 12 letadel Airbus a 15 letadel Boeing ve své flotile využila rodinných vazeb. Firmu vlastní podnikatelka Karine Bukreyová. Podle firemních záznamů dovezla stovky dílů od společnosti Ramses Turizm se sídlem v tureckém letovisku Antalya, kterou vlastní manžel Bukreyové Ramazan Akpinar.
Nordwind ani Bukreyová na zprávy s žádostí o komentář nereagovali. Akpinar, kterého agentura Reuters kontaktovala letos 4. dubna, potvrdil, že vlastní společnost Ramses Turizm a je ženatý s Bukreyovou. Na otázky týkající se vývozu leteckých dílů do společnosti Nordwind neodpověděl.
Ruské záznamy ukazují, že společnost Nordwind přestala odebírat díly od společnosti Ramses Turizm tři dny poté, co se na ně agentura Reuters zeptala. Letecká společnost však pokračovala v dovozu dílů od další turecké společnosti Na Havacilik ve Teknik, která rovněž sídlí v Antalyi. Nusreta Alpera, který společnost Na Havacilik založil v srpnu 2022, se nepodařilo zastihnout.
Nordwind podle celních záznamů dovážel díly také prostřednictvím firmy NW Technic. Generální ředitel Valerij Pašajev řekl, že jeho společnost se zaměřuje výhradně na údržbu letadel a nezabývá se nákupem dílů. „Lidé mi přivážejí díly a říkají mi, kam je mám instalovat. „Já si díly vezmu a nainstaluji je,“ řekl Pašajev.