Diskuze

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen pár let před pádem Ceaușeskova režimu je dnes klíčovou ekonomickou branou, kterou proudí zboží z východní Evropy na světové trhy. A i díky němu se z Rumunska a Bulharska opět stávají zemědělské velmoci, píše agentura Bloomberg.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ono se jako u novinářů nepočítá Rusko do Evropy? Jeho produkce pšenice je na druhém místě ve světě a Rumunsko s Bulharskem je paběrkují;-D;-D

0 0
možnosti

Ten kanál je investice. Která se odepisuje sto nebo i dvě stě let. A nezdá se, že by Rumunsko zbankrotovalo. Naopak, nyní z kanálu prosperuje.

0 0
možnosti

zbankrotovalo v roce 1989, mimo jiné...

1 1
možnosti
Foto

Takže takový kanál je vlastně velice dobrá, užitečná a fantastická věc...

Dobrá tedy. Změním názor na D-O-L, stanu se jeho velkým fanouškem a propagátorem a nechám si zhotovit sérii různobarevných placek s nápisem:

"Kanál D-O-L???

ANO, to chceš!!!R^"

Myslíte, že pak dostanu taky nějaký ten metál...??? :-)

1 0
možnosti

Jak dlouho asi budet trvat než ten tilulek opraví? Odhaduji,že sám guru Babiš přijímá novináře do Mafry.

1 0
možnosti

Není spíše obilní velmocí než obilná velmoc? Doporučuji všem návštěvu Rumunska, v mnohém je dnes dál než my. Na pot a slzy se zapomene, na vybudované dílo nikoli.

1 3
možnosti

pokud jsem slyšel od kolegy ze sportu tak v ve světě taxi rozhodně...

0 0
možnosti

M42a23r89e70k 96G15a76j45d83a

7. 11. 2019 12:49

Ke kanálu D-O-L, aby si hrad nebral příklad z Rumunska :

Vody pro DOL je potřeba celkem cca 13m3/s. Je to voda potřebná pro dolnění vody ztracené odpařením a vsáknutím. Číslo vychází z hodnot získaných dlouhodobým sledováním údajů na kanálu Rhein-Main-Donau (SRN) a přepočtených na délku DOL. samozřejmě za předpokladu, že by se DOL postavil stejně důkladně, jako to postavili Němci

Pro připomenutí - řeka Morava v Olomouci PRŮMĚRNĚ 26m3/s (ale dneska jen 5,4!!). Kolik asi tak m3/s můžete z té řeky dlouhodobě brát, aby to bylo hydrologicky udržitelné? 3 (tři)? A kolik dneska?

Jinými slovy, v té části střední Evropy, kde má kanál stát, NEJSOU vodní zdroje pro jeho napájení. K čemu přehrada? Např. Slezská Harta má průměrný odtok 5,5m3/s. Tam to taky nevezmeme.

kdo ještě neporozuměl, co chci říci, tak nechť si představí barák s okapem nikoli pod střechou, ale hned dvě tašky pod hřebenem. Co asi tak v tom okapu nachytáme?

Jediný možný zdroj vody je Dunaj *), ovšem pánové konečně pochopili (byli pochopeni), že Rakousko nám na tuto megakravinu vodu nedá. Proto také došlo ke "geniálnímu" odklonu kanálu z Hodonína přes hřeben Malých Karpat(!!!!!) na Slovensko. Místo toho, abychom to - když už - táhli nejjednoduším směrem, tak jedeme přes další kopec. Ještě někdo věří, že se na tvorbě této věci podílejí kompetentní jedinci?

*) z Dunaje se bere voda pro MDK, ovšem jaksi v místě (Kelheim), kde má Dunaj průměrný průtok 335m3/s a zároveň je toto místo 15km (patnáct!) a 60 výškových metrů od nejvyššího místa kanálu RMD. Srovnejte s 200km (dvěstě) a 175 metry u DOL (oproti Dunaji ve Vídni). Tohle holt praotec Čech trochu podělal, posadit nás někam, kde není dost vody do kanálu...

9 0
možnosti

M50a65r20e27k 83G23a56j43d70a

7. 11. 2019 12:50

Když jsme počítali spotřebu el. energie pro čerpání vody z Dunaje na rozvodí kanálu u Hranic a Třebovic, tak nám vyšlo, že to ročně bude cca 70% roční spotřeby elektrické energie celé železniční nákladní dopravy. A to je jen ta voda, to není energie spálená v naftě v těch lodích... A teď kolik tunových km je na železnici a kolik tkm by to bylo kanálem. Takže asi tak

A komu to ještě nestačí, celková podudržovanost silniční sítě v ČR se odhaduje na 1bilion Kč (VUT Brno, 2006). To opravdu máme zbytečných 600GKč na kanál?

4 0
možnosti

Takže z toho co postavili za "bolšána" nyní těží a prosperují? Neměli by to z politických důvodů teda zbořit nebo nevyužívat?

3 2
možnosti

Kloukám, že vy byste chtěl zbourat i tu Vendovu králikárnu, kde bydlím? Vlastně většinu Kladna? ;-D

2 0
možnosti

Nějak mi trhá uši ta "obilná velmoc". Z pravidel pravopisu jsem vyčetl, že obilné je zrno, ale lán, země atp. - obilní.

1 0
možnosti

Ale zase je běžná obilná kaše, obilní kombajn, obilní silo, v jednom městě je prý i Obilní trh...

0 0
možnosti

Tak teď nevím, jakou délku ten kanál vlastně má. Prej 40 km. Jedna z větví měří 65 km a ta navazující pak kolem 25 km, celkem 90 km.....;-)

2 0
možnosti

P94e87t83r 31M52u89n91z49a86r

7. 11. 2019 11:09

Nejspíš je část vedena v původním přírodním toku.

0 0
možnosti

Já bych doporučil se tam zajet podívat. Třeba i přímo do Bukurešti. Co komanč postavil, to tam je. Pro mě bylo a je obrovským zklamáním, že Bukurešť jsme obohatili jen o lepší auta, opravili metro a Rumunsko má nějké dálnice. Rozhodně tedy ale lepší než u nás. Ale jinak co kkomanč postavil, to mají a i centrum Bukurešti chátrá. prostě zase takové hurá to není a spíše těží z toho, coza komančů vybudovali.

3 7
možnosti

pěkné dálnice tam můžou mít, protože jsou pár let staré...

9 0
možnosti