Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

  5:00aktualizováno  5:00
Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen pár let před pádem Ceaușeskova režimu je dnes klíčovou ekonomickou branou, kterou proudí zboží z východní Evropy na světové trhy. A i díky němu se z Rumunska a Bulharska opět stávají zemědělské velmoci, píše agentura Bloomberg.

Kanál Dunaj–Černé moře měří 40 kilometrů. Cestu po Dunaji zkracuje o 400 kilometrů a lodě se díky němu vyhnou zrádné deltě Dunaje. | foto: www.acn.ro

Čtyřicet kilometrů dlouhý kanál je v Rumunsku někdy přezdívaný Canalul mortii (Kanál smrti). Jeho výstavba započala v 50. letech a podíleli se na ní především političtí vězni. Kolik jich na stavbě zemřelo, se dodnes přesně neví, nejnižší odhady hovoří o deseti tisících obětí.

Megalomanský projekt byl dokončen až v roce 1984. Ceaușescu kvůli své vysněné „Modré dálnici“, která zkrátila plavbu po Dunaji o 400 kilometrů, přivedl zbídačené Rumunsko na buben. Odborníci odhadují, že celkové náklady se vyšplhaly na dvě miliardy dolarů.

Třicet let po pádu komunismu se z kanálu s temnou minulostí stává ekonomická brána, kterou zboží z východní Evropy proudí na světové trhy.  Rumunská a bulharská pole rozkládající se podél Dunaje byla po staletí obilnicí východní Evropy a dvě nejchudší země EU se nyní i díky kanálu vyšvihly mezi největší evropské producenty obilovin. 

Ze symbolu komunistických represí a totalitní domýšlivosti je příklad transformace země, která zažila jednu z nejhorších podob komunismu, píše agentura Bloomberg.

Museli jsme se adaptovat

Přechod od komunismu k volnému trhu nebyl kvůli chronické korupci, politické nestabilitě a nespolehlivým dodávkám snadný. Hodně pomohl vstup Rumunska a Bulharska do Evropské unie v roce 2007. Obě balkánské země získaly z EU více než 30 miliard eur na modernizaci zemědělství.

Fotogalerie

Výsledek? Rumunsko bylo loni třetím největším evropským vývozcem obilovin, po Francii a Německu. Letos od začátku sklizně vyvezlo 2,3 milionu tun pšenice, což je zatím nejvíce v EU, i když se předpokládá, že Francie ho ještě předežene. Třetí se drží Bulhaři s 885 tisíci tunami. 

„Přechod od komunismu byl těžký,“ řekl agentuře Bloomberg farmář Gheorghe Lamureanu, který už čtyři desetiletí pracuje na polích ležících podél kanálu Dunaj–Černé moře. 

„Uměli jsme jenom pěstovat pšenici. Nikdo nás neučil, jak ji prodávat, takže jsme se museli adaptovat,“ vzpomíná čtyřiašedesátiletý zemědělec na přechod od centrálního plánování k volnému trhu.

Místní farmáři si díky evropským dotacím pořídili lepší osivo a nakoupili novou techniku. Zatímco za komunismu obilí často mířilo do zahraničí a Rumuni hladověli, dnes zemědělská produkce výrazně převyšuje domácí poptávku a čím dál více obilí tak putuje na vývoz. Rumunská pšenice směřuje často do Egypta, Bulhaři polovinu své produkce prodají do Španělska.

Rumunsko je kromě toho klíčovou tranzitní zemí pro další východoevropské a balkánské země. Po Dunaji plují lodě naložené produkty slovenských, maďarských, srbských a bulharských farem a podle agentury Bloomberg lze očekávat, že objem zboží proudící přes rumunský přístav Constanta letos překoná rekord z roku 1989.

Vzestup a pád diktátora Ceausesca:

„Kanál je dědictvím komunistické éry. Ale je to také projekt, který nám dnes přináší obrovské výhody,“ říká Gheorghe Lamureanu.

Modernizace přístavů

Největší překážkou další expanze je špatný stav silnic a železnic v Rumunsku a zastaralá technika v bulharských přístavech, kvůli níž je nakládání lodí pomalejší než v západní Evropě. 

Zlaté kohoutky, honosná pracovna. Jak si žil rumunský diktátor

„Technologie zemědělců se díky přistoupení k EU výrazně zlepšila, ale u dopravců a pracovníků v přístavech všechno záleží na logistice. A tady máme velké limity,“ říká Petar Dimitrov z firmy Agricore, která v bulharském přístavu Varna obchoduje s obilninami.

To by se brzy mělo změnit. V Constantě vyrůstají nová sila a terminál, který umožní naložit každý den 72 000 tun pšenice. To bude šestkrát rychleji než nyní. Náklady dosáhnou 50 milionů eur, z čehož většinu poskytly místní banky. Evropská unie přispěla na železniční vlečku do nového terminálu.

Magistrala albastra: Poslechněte si dobovou rumunskou píseň o stavbě kanálu:

„Rád říkám: ‚Postavte cestu a lidi přijdou sami‘,“ směje se Viorel Panait, prezident dopravní společnosti Comvex SA. „Tenhle terminál, to byl poslední kousek puzzle, který nám chyběl,“ dodává.

Také Bulhaři mají plány, jak dostat vývoz na vyšší úroveň. Vedle zastaralého přístavu ve Varně, kde obilí na lodě stále nakládají drapáky, by měl za sto milionů eur vyrůst nový nákladní terminál s kapacitou 2,5 milionu tun obilí ročně. 

„Ušetří to spoustu peněz. A tyhle peníze půjdou zpátky do kapes farmářů,“ slibuje Petar Dimitrov.

Kanál začíná ve městě Cernavoda (červená značka) a ústí v přístavu Constanta (modra)

Kanál začíná ve městě Cernavoda (červená značka) a ústí v přístavu Constanta (modra)

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Témata: Varna, Afrika, Egypt, Slovensko
  • Nejčtenější
Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární reklama na Kofolu se poprvé výrazně mění. Letos má nový konec

Reklama na Kofolu se „zlatým“ prasátkem dostala v letošním provedení nový konec. Pointa se tak od setkání s živým...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Zemřel Jake Burton. Otec snowboardingu začínal s výrobou prken ve stodole

Ve věku 65 let ve středu zemřel legendární průkopník a popularizátor snowboardingu Jake Burton Carpenter. Právě díky...

Peníze zdarma. Facebook zaplavují podvodné reklamy, zneužívají tváře celebrit

Největší sociální síť dlouhodobě bojuje s falešnými reklamami na virtuální měny, které slibují rychlé zbohatnutí....

Vegan žaluje Burger King, stoprocentně bezmasý burger totiž není „košer“

Americký řetězec Burger King údajně uvádí zákazníky v omyl. Dostatečně prý neinformuje o tom, že rostlinné alternativy...

Kolaps impéria Thomas Cook pokračuje, konec německé pobočky zasáhne i Čechy

Německá pobočka zkrachovalé britské cestovní kanceláře Thomas Cook příští týden ukončí svou činnost. Informovala o tom...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz