Důvodů k uzavření pivovaru se staletou historií bylo hned několik, středeční tisková zpráva se odvolává na ekonomické faktory a klesající tržby od roku 2016. Nepomohly ani změny spotřebitelského chování a zvyšování cen vstupních surovin a energií. Podle CNN problémy znásobila i japonská společnost Sapporo, která řemeslný pivovar koupila v roce 2017 za 85 milionů dolarů (1,8 miliardy korun). Zaměstnanci si podle webu VinePair stěžovali na špatné vedení a na nepochopení pivovarnického řemesla. „Sapporo nadělalo hloupé chyby vpravo vlevo, zničilo značku jako takovou,“ vyjádřil se jeden ze zaměstnanců.
Chyby vpravo vlevo
„Bylo to nesmírně složité rozhodnutí, k němuž Anchor postupně v posledních měsících došel,“ řekl mluvčí pivovaru. Dodal, že kvůli dopadům pandemie, vysoké inflace zvlášť v oblasti San Franciska a vysoce konkurenčnímu trhu neměla firma nakonec jinou možnost než zastavit provoz.
Jednašedesáti zaměstnancům podala společnost zprávu s dvouměsíčním předstihem, také dostanou odstupné a peněžitou podporu na překlenutí období, kdy budou bez práce. Vařit pivo firma přestala okamžitě, doprodej posledních piv se čeká koncem července, uvádí web CNN.
Poslední záchranné pokusy provedl Anchor v červnu, kdy utnul celoamerickou národní distribuci a omezil tak prodeje jen na domovskou Kalifornii, která obstarávala sedmdesát procent všech prodejů, píše web The San Francisco Chronicle.
Bitva o lehké pivo pro USA. Heineken využívá obří trans průšvih Budweiseru |
Pivovar také oznámil konec produkce oblíbeného svátečního piva Christmas Ale, které na trhu vydrželo padesát let. Dostupné bylo pravidelně jen dva měsíce v roce a jako limitovaný speciál přirostlo zákazníkům k srdci jako součást vánočních oslav. „I tak ovšem nakonec náklady převyšovaly příjmy a už jsme neviděli způsob, jak firmu udržet v chodu,“ uvedla společnost.
Společnost Sapporo se v minulých letech opakovaně pokoušela pivovar prodat, pokusy ale selhaly. Anchor však nevylučuje možnost, že v rámci likvidačního procesu se nakonec nějaký kupec ještě najde.
Počátky Anchoru sahají do devadesátých let devatenáctého století, kdy se v San Francisku stal prvním řemeslným pivovarem ve USA, inspiroval se německými a belgickými recepturami. V letech, kdy pivovar vlastnila společnost Sapporo, produkce Anchoru postupně klesala, za loňský rok o deset procent na 65 tisíc sudů, tvrdí Svaz pivovarů podle CNN.
Symbol amerického pivovarnictví
„Je to smutný den v historii řemeslného pivovarnictví v Americe,“ řekl Harry Schuhmacher, vydavatel oblíbeného webu Craft Business Daily. „Úpadek jednoho pivovaru je špatnou předzvěstí pro ty ostatní,“ upozorňuje na nepříznivé podmínky průmyslu Brian Crawford, šéf the Beer Institute, organizace zastřešující celé americké pivovarnictví, a bývalý člen Sněmovny reprezentantů USA.
„Od nesmyslného cla, které bylo uvaleno na hliník, po pochybné daňové zvýhodnění tvrdého alkoholu či narušování dodavatelských řetězců, pivovarnictví nyní čelí řadě náročných výzev,“ shrnul.