Otevření rozšířeného Panamského průplavu (26. června 2016)

Otevření rozšířeného Panamského průplavu (26. června 2016) | foto: AP

Panamský průplav čekají kvůli suchu další omezení. Přeprava zboží může zdražit

  • 4
Správa Panamského průplavu (ACP) v nadcházejících měsících ještě více omezí počet lodí, které využívají tuto vodní cestu. Zdůvodňuje to nejhorším suchem za více než sedm desítek let, které lodím znemožňuje bezpečné proplutí. Experti proto očekávají další růst cen za přepravu zboží po světových oceánech.

Už teď jsou přitom vyšší náklady na přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG) ze Spojených států, upozorňují analytici.

Od pátku 3. listopadu správa kanálu sníží počet rezervačních slotů na 25 za den. V současné době může průplav využít maximálně 31 lodí za den, což je už snížený počet. V následujících třech měsících bude ACP vydávat povolení ještě méně, od začátku února příštího roku se počet slotů sníží na 18 za den, informovala správa průplavu.

Zelený metanol je skoro tu. Nové palivo pro obří lodě budou vyrábět Dánové

Pro fungování Panamského průplavu je důležité Gatunské jezero, které získává vodu z dešťových srážek. Jezero je pak hlavním zdrojem vody, která se využívá v systému zdymadel kanálu. Správa průplavu nicméně uvádí, že hladina vody v jezeře v říjnu pokračovala v poklesu na bezprecedentní úroveň pro tuto roční dobu.

Společnost S&P Global s odkazem na analytiky uvedla, že dlouhé fronty lodí před průplavem mají tendenci vést k růstu cen za námořní dopravu. Provozovatelé plavidel si buď mohou říct o více peněz, anebo využít delší trasu, což se ale prodraží. Panamský průplav umožňuje nejlevnější dopravu LNG ze Spojených států na asijské trhy.

Velká zpoždění

Správa průplavu zavedla v posledních měsících různá omezení, aby šetřila vodou. Úřady letos poprvé za existence této vodní cesty snížily počet lodí proplouvajících kanálem, uvedl portál BBC. Už zavedená opatření způsobila velká zpoždění, desítky lodí musely na využití kanálu čekat.

Tato zpoždění způsobila, že ceny za námořní dopravu se zvýšily i jinde ve světě, neboť je k dispozici méně plavidel, upozornil analytik amerického vládního Úřadu pro energetické informace (EIA). Například zpoždění u některých přepravců plynu byla v Panamě rekordní, což zvýšilo náklady na přepravu zkapalněného plynu z USA.

Ekologičtější lodní doprava. Na trasu se vydala první nákladní loď s plachtami

Správa průplavu uvedla, že letošní říjen byl nejsušší od začátku sledování těchto údajů v roce 1950. K velkému suchu podle ní přispívá přirozený klimatický jev El Niňo, který se nepravidelně opakuje a který způsobuje oteplování vody v centrálních a východních oblastech Tichého oceánu.

„Zaznamenané srážky za říjen byly nejnižší od začátku záznamů v roce 1950 (o 41 procent níže). Rok 2023 je zatím druhým nejsušším za srovnatelné období,“ uvedla správa průplavu.

Panamský průplav lodím výrazně zkracuje čas a vzdálenost na cestě mezi Atlantským a Tichým oceánem. V provozu je nepřetržitě a podle ACP jej ročně využije 13 000 až 14 000 lodí. Pro námořní dopravu ve světě je to klíčová vodní cesta, podobně jako například Suezský průplav v Egyptě.

První plul jeřáb

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď, starý plovoucí jeřáb, soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním Panamě. V roce 2000 tak průplav od USA převzala panamská vláda, která na poplatcích za jeho využívání ročně vybere kolem jedné miliardy dolarů (24,7 miliardy Kč).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,