Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation.

Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation. | foto: Bloomberg

Omlouvám se za všechny nehody, kál se šéf Toyoty v americkém Kongresu

  • 35
Prezident automobilky Toyota Akio Tojoda se v americkém Kongresu omluvil za bezpečnostní problémy některých modelů firmy a nehody, které tyto potíže způsobily. Nekontrolovatelné zrychlování některých vozů si zřejmě vyžádalo několik lidských životů a automobilka kvůli němu musela svolat k opravě několik milionů vozů.

"Věnovali jsme růstu firmy větší pozornost než rozvoji našich lidí a organizace a měli bychom si to upřímně přiznat. Lituji, že to vyústilo v bezpečnostní problémy popsané ve svolávacích akcích, které nyní pořádáme. Hluboce se omlouvám za všechny nehody, které se staly řidičům vozů značky Toyota," uvedl prezident firmy, která se loni stala světovou jedničkou.

Tojoda, který je vnukem zakladatele automobilky Kiičirá Tojody, zároveň uvedl, že za problémy přijímá plnou zodpovědnost. Firma také zřejmě napříště o svolávání vozů k opravě nebude rozhodovat ve svém ústředí v Japonsku, ale v regionálních pobočkách.

Toyota čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a že při něm postupuje pomalu.

"Mé jméno je na každém autě," uvedl rovněž Tojoda. "Osobně se zavazuji, že Toyota bude energicky a ustavičně pracovat na tom, aby získala zpět důvěru svých zákazníků," dodal. Své prohlášení přednesl anglicky, na otázky kongresmanů bude odpovídat japonsky s pomocí tlumočníka.

Před zákonodárci jej nečekají jednoduché okamžiky. Potíže automobilky totiž značně znepokojily americké voliče, a Kongres jim proto věnuje velkou pozornost. Někteří kongresmani si na jednání například přinesli jako pomůcky plynové pedály, jejichž potíže stály za většinou poruch toyot.

Závady se týkají i korejských aut

Problémy s vadami plynových pedálů neměla jen Toyota, ale také některé typy Peugeotů a Citröenů a týkaly se i České republiky. Část vozů se totiž vyráběla i v kolínském závodě TPCA. (viz předchozí článek)

Majitele závadných aut nyní nově svolává také Hyundai, byť to není tak vážné. U jihokorejských automobilů není problém s plynem, ale s dveřním zámkem.

Problémy Hyundaie se týkají modelu Sonata ve Spojených státech a Jižní Koreji. Hyundai byl jedinou větší automobilkou, která loni ve Spojených státech amerických zvýšila prodeje. Výsledky firmy by neměla příliš ovlivnit ani tato závada.

"Bude to mít nepatrný vliv na prodeje, dveřní zámek nehraje a aut tak podstatnou roli jako pedál plynu," řekl agentuře Reuters Stephen Ahn, expert na automobily ze společnosti LIG Investment & Securities v Soulu.

Vadné plynové pedály u toyot způsobily v Americe desítky dopravních nehod a údajně kvůli nim zemřelo pět lidí. Někteří ale hovoří až o třiceti obětech.

, ,