Nike stahuje z nabídky kuklu po kritice zákazníků.

Nike stahuje z nabídky kuklu po kritice zákazníků. | foto: Twitter

Nike ukončil prodej kukel. Podporujete pouliční násilí, vyslechl si

  • 28
Sporný marketingový tah značky Nike se otočil proti ní. Americká firma rychle vycouvala z prodeje černých kukel, které podle kritiků legitimizují násilí v ulicích Londýna a adorují život pouličních gangů. Podobné faux pas, s cílem vydělat na gangsterské kultuře, si nese na hřbetu také Puma.

Černou kuklu s kapsami a logem „fajfky“, jež sahá až přes ramena a zakrývá obličej s výjimkou očí, propagoval na webu firmy Nike model afroamerického původu. Mnoho lidí z řad veřejnosti i známých osobností to neuneslo, mimo jiné kvůli zvýšené kriminalitě v ulicích Londýna s desítkami obětí násilí tamních gangů. 

Podle kritiků značka využila k marketingu stereotypy mladých Afroameričanů, zapletených do pouličních šarvátek. „Víte, tihle mladíci z ulice obdivují takové výrobce, koupí si potom od nich všechno,“ citoval list The Guardian Paula McKenzieho, který dlouhodobě komentuje případy kriminality z černošské komunity v Británii.

V názoru, že se Nike podbízí mladým lidem, kteří se vzhlížejí v rebelství pouličních gangů, není zdaleka sám. Lidé tento obchodní tah odsoudili i na sociálních sítích. Počin považovali za nechutný, legitimizující pouliční kriminalitu nebo za „velkou chybu“. „Nechovejte se, jako byste nevěděli o aktuálních případech napadení noži v ulicích Londýna. Nebuďte tak pitomí,“ uvedl jeden z mnoha přispěvatelů na Twitteru.

Nike namítl, že v žádném případě neschvaluje projevy kriminality a kultury gangů. „Výrobek byl součástí širší Výcvikové kolekce Nike, dostupné na mnoha světových trzích. V žádném případě nepodporujeme případy kriminality a chování gangů,“ citoval portál BBC  z tiskového prohlášení firmy.

Součást oděvu společnost nabízela jako ochranu před zimou. Problémem však je, že kuklu v poslední době zpopularizovaly ve svých klipech některé hudební hvězdy, které se žánrově řadí do škatulky Drill music. Ten je subžánrem rapu, původem z amerického Chicaga, a jeho typickým znakem je, že je plný zbraní, romantizace násilí a konfliktů mezi pouličními gangy.

Kuklu, nabízenou za cenu kolem 70 liber nebo i dráž, Nike z nabídky po kritice raději stáhl. Na webu se pouze objevilo oznámení, že produkt už nadále není dostupný.

Oděv pro módní značku navrhoval designer Williams, jehož modely proslavili například američtí rappeři Kanye West, Travis Scott či umělec Tom Sachs.

Podobné kritice už letos v dubnu čelila také módní značka Puma, která uspořádala akci, při níž rozesílala v krabici s obuví falešné bankovky s hodnotou 50 liber a laciné telefony (takzvaných burner phone), které se obyvykle používají také při obchodování s drogami. Puma se později omluvila.