Nestlé vyrábí zdravé potraviny na míru, využívá k tomu testy DNA

  15:08aktualizováno  15:08
Švýcarský potravinový gigant Nestlé posouvá zdravou stravu na novou úroveň. Společnost testuje lidskou DNA, pomocí chytrých technologií a umělé inteligence pak lidem sestavuje stravovací plány na míru. Pilotního projektu se v Japonsku účastní zhruba 100 tisíc lidí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Společnost Nestlé naskočila na světovou vlnu zájmu o zdravé stravování a využívá u toho nejmodernější technologii. Pomocí umělé inteligence, testů lidské DNA a také obyčejné lidské „posedlosti“ fotografováním svého jídla jim vytváří zdravé výživové doplňky na míru.

Projekt s názvem Welness Ambassador odstartoval v Japonsku, kde má momentálně kolem stovky tisíc uživatelů, kteří zasílají fotografie svého jídla přes aplikaci Line. Kromě toho si pomocí speciální domácí sady odebírají krev a zasílají ji odborníkům společnosti za účelem testování DNA.

Ti pak s pomocí umělé inteligence provedou analýzu stravovacích návyků klienta a doporučí změny v životním stylu a speciální doplňky stravy. Agentura Bloomberg uvádí, že program může uživatele stát až 600 dolarů ročně (zhruba 13 tisíc korun). Účastníci v rámci něj dostávají kapsle s čaji bohatými na živiny, smoothies a další produkty bohaté na vitamíny.

V rámci programu odborníci také odhalí náchylnost k onemocněním, jako je cukrovka nebo vysoká hladina cholesterolu. Projekt představuje významný posun nadnárodního giganta Nestlé směrem ke zdravé stravě. Švýcarská firma s 152letou tradicí tak reaguje na trendy ve světě, zejména na klesající poptávku po sladkostech, s nimiž si většina lidí výrobce spojuje.

Výživou k lepšímu životu

V Japonsku, které se vzhledem k vysoké průměrné délce dožití svých obyvatel potýká s problémy spojenými se stárnutím populace víc, než ostatní země, je zdravá životospráva jedním z velkých témat. „Zdravotní problémy spojené s jídlem a výživou se staly velkým problémem,“ řekl Bloombergu Kozo Takaoka, šéf japonské pobočky Nestlé. „Nestlé se s tím musí potýkat na globální úrovni a udělat z toho naši misi pro 21. století.“

Nestlé se současně snaží těžit z rostoucího zájmu o tzv. nutraceutika, potravinářské přísady, které jsou zpracovány a baleny jako léčiva nebo doplňky ke zdravému životnímu stylu. Na japonském trhu přitom volí individuální přístup, kvůli tamní spotřebitelské skepsi vůči masově vyráběným produktům.

Bývalý generální ředitel švýcarské společnosti Peter Brabeck-Letmathe vydal v minulém roce knihu s názvem Výživou k lepšímu životu, ve které představil svou ideu stravování za pomoci vědy. I když už se z Nestlé stáhl, firma jeho vizi realizuje dál.

Uber začal v Česku doručovat jídlo, konkurence v oboru houstne

Brabeck-Letmathe ve svých vyjádřeních pro server Quartz zdůraznil, že „jídlo na míru“ představuje budoucnost. Podle něj je jedním z hlavních cílů potravinářského průmyslu vývoj nové generace gastronomických produktů, které by mohly zabránit některým chorobám, aby vůbec propukly.

Někteří odborníci jsou však vůči individuálním stravovacím plánům skeptičtí a zdůrazňují především jejich psychologický efekt. Personalizovaná dieta není podle nich natolik nutná a působí pouze jako placebo. Pokud lidé věří, že je udělá zdravějšími, pravděpodobně se to skutečně stane.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Gatesovy žížaly. Miliardář investuje do „kompostových“ toalet

Nadace Bear Valley Ventures vyvíjí nové záchody pro indický venkov. Jen pomocí...

Zatímco ve vyspělých zemích je vrcholem luxusu toaleta s pozlaceným prkýnkem a integrovanou sprchou, v chudých...

Fastfoodové hody v Bílém domě. Trump pohostil fotbalisty hamburgery

Prezident Donald Trump s pohoštěním pro hráče amerického fotbalu. (14. ledna...

Vítězný tým univerzitní fotbalové ligy Clemson Tigers si kromě titulu vykopal tradičně i večeři v Bílém domě. Prezident...

Žiletkáři v reklamě kritizují harašení a chlapáky. U některých narazili

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Nový spot výrobce žiletek Gillette není vůbec o holení, vousech nebo osobní hygieně. Je o toxické maskulinitě a mužích...

Najdete na iDNES.cz