Německá spolková vláda bojuje s rozpočtovými nejasnostmi. Spolkový ústavní soud v Karlsruhe totiž 15. listopadu rozhodl, že převod 60 miliard eur (asi 1,4 bilionu korun) do klimatického fondu byl protiústavní a německý státní rozpočet je nemůže využít. V tomto ohledu se zatím neví, jak se rozhodnutí německé elektromobility dotkne v praxi. Informovala o tom agentura Bloomberg.
„Vláda musí co nejrychleji předložit konkrétní plán, jak bude utvářet budoucnost celého Německa. Automobilky i spotřebitelé potřebují jasný plán a spolehlivé podmínky,“ uvedl pro agenturu Bloomberg mluvčí nejznámější automobilové lobbistické skupiny VDA.
Šéf VW: Elektromobil do půl milionu by mohl přijít v druhé polovině dekády |
Podle odborníků se nejasnosti o dalším vývoji pravděpodobně protáhnou až do příštího roku. Manažeři klíčových automobilek ale neví, s čím mohou v dalších měsících počítat. Vrásky na čele má kvůli současné situace i společný záměr podniků Volvo, Traton a Daimler Truck. Projekt s názvem Milence se v Evropě chce v dalších letech zaměřovat na budování nabíjecích kapacit pro nákladní vozidla a autobusy.
„Ropný“ kancléř Scholz nadále v Německu počítá s miliony elektroaut |
Automobilky v rámci projektu Milence počítaly s tím, že po celé Evropě v příštích letech nainstalují až 1 700 nabíječek pro elektrická užitková vozidla. Už příští týden se sice první kapacity otevřou v nizozemském městě Venlo, konkrétní plány na rozšíření do Německa ale zatím chybí. Zúčastněné firmy ale počítají s tím, že Německo bude do budoucna i nadále trhem s největším potenciálem.
Plány v ohrožení
Německo původně počítalo s tím, že na instalaci a výstavbu výkonných nabíječek vyčlení od roku 2024 asi 1,5 miliardy eur (asi 36 miliard korun) za rok. Tyto plány jsou ale nyní v ohrožení. „Všichni stále doufají, že se najde řešení a vše bude pokračovat podle původního plánu. Přesvědčení, že našich cílů můžeme dosáhnout, se nás však zatím drží,“ uvedla agentuře Bloomberg mluvčí společnosti Milence.
Zlaté ukrajinské ručičky oživují odepsané tesly z Ameriky |
Nepříliš ideální rozpočtová situace v Německu je pro tamní elektromobilový sektor dalším vážným problémem. Už v předchozích měsících automobilky bojovaly s nedostatečnou poptávkou po elektrických vozech a se softwarovými komplikacemi. Vedení automobilky Volkswagen muselo na potíže reagovat a oznámilo, že v příštích měsících sníží počet svých kmenových zaměstnanců. Volkswagen zatím v některých provozech zrušil část směn a propustil mnoho brigádníků.
Německo je silně založenou průmyslovou ekonomikou, která v posledních měsících doplácí na chyby v energetické politice i na obrovskou míru byrokracie. Kvůli vysoké inflaci řada spotřebitelů i firem zároveň zredukovala svou poptávku po nových vozech a statistici očekávají, že pro letošní rok se země bude spolu s Českem řadit mezi nejméně výkonné evropské ekonomiky.
„Pokud máte na elektroauto, máte i na stání v modré zóně.“ Praha upraví parkování |
Evropské automobilky v souvislosti s přechodem na vozy s elektrickým pohonem zároveň musí čím dál více bojovat s konkurenty. O svou pozici na trhu se hlásí i Spojené státy, které se snaží zlákat firmy, aby na americkém území vyráběly baterie, polovodiče i elektrická vozidla, uzavírá Bloomberg.