(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lidl

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

  • 117
Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a zeleninu. Ten nejde recyklovat, protože třidící systém není schopen jej rozeznat. Lidl tvrdí, že opatřením ušetří 50 tun odpadu ročně.

Podle letošního zjištění spotřebitelské organizace Which? se skoro třetina plastových obalů, které používají britské supermarkety, nedá snadno nebo vůbec recyklovat. Lidl dopadl v tomto hodnocení nejhůř, recyklovat lze 71 procent jím používaných obalů, informoval list Independent.

Řetězec tak chce na konci září přestat do černého plastu balit houby, kukuřici, chřest, brokolici a květák. Od dubna příštího roku se stejné opatření bude vztahovat i na čerstvé maso, ryby a drůbež.

Firma tvrdí, že bude prvním supermarketem v Británii, který s černými plastovými obaly zatočí. I jeho konkurent Waitrose v lednu oznámil plán zbavit se černého plastu na balení ovoce, masa a ryb, ale až „od roku 2019 a dál“. Také Tesco slíbilo, že koncem příštího roku přestane používat nerecyklovatelné plastové obaly.

Cigaretové nedopalky znečišťují víc než plasty, tvrdí americký vědec

„Právě ze supermarketů pochází spousta plastů, které si nosíme domů. Je tak fajn vidět, že se snaží reagovat na námitky veřejnosti a něco s tím dělají. Černý plast je jedním z nejproblematičtějších plastů, které v regálech najdete. Lidl dělá dobrou věc, že se ho snaží co nejrychleji zbavit,“ komentovala krok Lousie Edgeová z britské pobočky ekologické organizace Greenpeace

„Je to jasný signál pro vládu i největší řetězce, že vyřešit problém s plasty nemusí trvat několik desetiletí,“ doplnila.

Situace v ČR

„Můžeme potvrdit, že černý nerecyklovatelný plast pro obaly ovoce a zeleniny odebírané od českých dodavatelů nepoužíváme,“ prohlásila mluvčí českého Lidlu Zuzana Holá. Zda se to týká i produktů od zahraničních dodavatelů, nebyla schopná do uzávěrky článku říct.

Dlouhodobou strategií firmy je podle Holé eliminace plastů. „Na jaře jsme například uveřejnili závazek, že do roku 2025 budeme používat u výrobků našich privátních značek pouze recyklovatelné plasty, na tomto závazku již nyní spolupracujeme se všemi našimi dodavateli,“ uvedla.

Tuzemský Lidl loni podle mluvčí zrecykloval 90 procent veškerého odpadu vyprodukovaného v jeho prodejnách a logistických centrech. Zbylých 10 % pak tvořil směsný komunální odpad z odpadkových košů u prodejen či v zázemí prodejen a skladů. „Největší podíl na recyklovaném odpadu přitom tvořil papírový kartón, a to cca 73 %,“ doplnila Holá.