Vyplývá to ze statistik jednotlivých států, z prognóz výzkumné agentury RNCOS a z odhadů Mezinárodního úřadu pro révu a víno.
Nárůsty hlásí většina velkých ekonomik. Prudký vzestup spotřeby se podle RNCOS týká především USA. Pokud Američané v následujících letech vypijí stejné množství jako nyní, stanou se v roce 2012 největším spotřebitelem vína, píše agentura ve své zprávě.
Prodejcům vína se daří také ve Velké Británii. "V uplynulých deseti letech rostl trh s vínem rychleji než s jakýmkoliv jiným alkoholickým nápojem," uvedl britský server Harper Wine & Spirit. V roce 2009 utratili Britové za víno 20 procent ze svých celkových výdajů na nápoje.
Zlepšení zaznamenala také Evropská unie, oproti minulým letům tu však spotřeba rostla pomaleji. Více vína vypili například Francouzi, Bulhaři nebo Rumuni. S poklesem naopak bojovaly tradiční vinařské oblasti, jako jsou Španělsko a Itálie.
V České republice se spotřeba vína zvyšovala. Podle tajemníka Svazu vinařů ČR Martina Půčka loni činila 20 litrů na osobu. Česko je ve spotřebě i nadále nesoběstačné. "Spotřebujeme více, než jsme schopni vyrobit," řekl mluvčí ministerstva zemědělství Petr Vorlíček.
Kupujeme více, ale levněji
Ani vinařský sektor se ale krizi úplně nevyhnul. Citelný byl především propad ceny a přesun spotřeby z restaurací domů.
"Na co krize měla vliv, byla cena. Ta klesla až o dvacet procent," řekl iDNES.cz Půček. Lidé nyní častěji než ve drahých podnicích nakupují v supermarketech nebo vinotékách.
Podle ekonomů agentury Bloomberg bude tlak na snižování cen pokračovat i letos. "Zlevnit budou muset všechna vína, od francouzského Bordeaux po kalifornské značky. Jinak ztratí svoji konkurenceschopnost," varuje analytik John Mariani.
Rozvíjet se podle něj bude také on-line nakupování. "Zákazníci mohou porovnat, kolik stojí stejné víno v USA a kolik ve Velké Británii." Některé značky lze podle něj v zahraničí získat až dvakrát levněji. V tomto případě je však nutné uvážit náklady spojené se zasláním výrobků, čas strávený hledáním nejvýhodnější nabídky a čekáním na doručení výrobku.