Na největším trhu ve Spojených státech klesl objem prodaných láhví o 3,2 procenta a na druhém největším trhu v Číně o 12,8 procenta. Evropa v čase války na Ukrajině a vysoké inflace zaznamenala pokles o 5,9 procenta na 34,9 milionu prodaných láhví. Doma ve Francii, která představuje pátý největší trh s koňakem, klesl prodej o 2,8 procenta na 5,9 milionu láhví.
I přes nižší počet prodaných láhví dokázal sektor výroby koňaku v roce 2022 zvýšit tržby o 8,4 procenta na 3,9 miliardy eur (93 miliard Kč). Důvodem byly především výkyvy směnných kurzů, informoval list Les Echos.
„Koňak překonal koronavirovou krizi a rychle získal zpět svou robustní pozici, což v posledních letech vedlo k výjimečnému rozmachu,“ řekl viceprezident svazu Alexandre Gabriel. Producenti podle něj navazují na pozitivní trend před pandemií, investují do výroby a do trhů. „Ačkoli jsou trhy nestálejší, stále více hledají kvalitní a autentické produkty a koňak tato základní očekávání plní,“ dodal Gabriel.
Tradiční koňak je brandy ze stejnojmenného francouzského města a okolních více než 83 000 hektarů vinic. Vyrábí se z bílých vín a vyváží se do více než 150 zemí. Podle sdružení se výrobou koňaku živí kolem 60 000 lidí.