Za dvacet let, kdy se jeho vaření dostalo do povědomí veřejnosti na celém světě, se z Brita Jamieho Olivera stala opravdová kuchařská celebrita. Získal si fanoušky díky svému skromnému klukovskému stylu, snadným receptům a prostřednictvím kampaní za zdanění slazených nápojů a lepší stravování ve školních jídelnách.
Oliverovy restaurace však strádají. V Británii od loňského ledna zavřel 20 ze svých 49 podniků Jamie’s Italian. Řetězec je 47 milionů liber (1,35 miliardy korun) v mínusu, dodavatelům dluží 14 milionů liber (402 milionů korun) a během této zimy musel ukončit provoz desítky restaurací. Poslední provozovna ze skupiny čtyř pizzerií Union Jacks, které Oliver otevřel v roce 2011, skončila loni. V lednu byla na dvě jeho steakové restaurace Barbecoa uvalena nucená správa, z toho jeden podnik od té doby zavřel, píše agentura Bloomberg.
Fotogalerie |
Pro Brita, kterého mezi hvězdy v roce 1999 katapultovala televizní show Šéfkuchař bez čepice (The Naked Chef) je to ponižující obrat. Dnes má jeho značka obrat 165 milionů dolarů ročně (3,4 miliardy korun) - jeho jméno nese všechno možné od kuchařských kurzů přes grilovací náčiní až po kuchyňské pomůcky. Jeho poslední kuchařka „5 ingrediencí pro snadná a rychlá jídla“ byla loni v Británii bestsellerem.
Oliver se stal obětí útlumu restauračního byznysu v Británii. Jen od ledna ve Spojeném království oznámily plánovanou restrukturalizaci výběrový řetězec Byron Hamburgers, italské restaurace Prezzo a podniky Strada.
Jídlo v restauraci? Jedno z deseti
Lidé v restauracích utrácejí málo a trh je nasycený. Podle londýnské účetní firmy UHY Hacker Young víc než třetina ze stovky největších firem v restauračním oboru prodělává. Růst minimální mzdy zvyšuje náklady na pracovní sílu, výsledek hlasování o brexitu z roku 2016 navíc oslabil libru a zažehl inflaci, která tlumí útraty spotřebitelů. Britové si dnes podle výzkumné agentury MCA Insight zajdou ven na jedno z deseti jídel. Zatímco před pěti lety si v restauraci dali jedno jídlo z osmi.
Vládní statistiky ukazují, že počet restaurací a jídelen z 61400 v roce 2010 vzrostl na více než 83 tisíc v roce 2016. Při takové konkurenci si restauratéři nemohou dovolit šlápnout vedle. Což Oliver podle Bloombergu evidentně udělal. Když v roce 2008 v Oxfordu otevřel první podnik Jamie’s Italian, zákazníci i odborníci ho začali brzy kritizovat za průměrné jídlo a servis.
Jamie Oliver zavře šest restaurací. Brexit zdražil italské suroviny |
„Většina známých šéfkuchařů má nejdřív úspěšnou restauraci a na svém jméně se snaží vydělávat později,“ upozornil gastronomický odborník Peter Harden. Kdežto Oliver to udělal naopak, proslavil se pořadem v televizi a až pak otevřel restaurace s najatými manažery.
Přestože v Británii bojuje o přežití, v zahraničí Oliver expanduje. V cizině provozuje 52 podniků, včetně kaváren Jamie’s Deli na evropských letištích, pizzerií v Maďarsku a Indii. Vlastní také desítky poboček řetězce Jamie’s Italian od Portugalska po Katar. Skoro všechny podniky fungují jako franšízy, což komplikuje kontrolu kvality. „Tam ani nevkročte,“ zkritizoval nedávno jeden zákazník pobočku Oliverovy restaurace z letiště v Oslo na cestovatelském serveru TripAdvisor. Z 90 recenzí restauraci ocenilo 49 jako „hroznou“ nebo „špatnou“.