Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Místo koly klisna přilepená voskem. Značky podceňují překlad do čínštiny

  10:18
Když se začala v Číně prodávat Coca-Cola, někteří jí říkali „kousni voskového pulce“. Pro jiné to byla „klisna přilepená voskem“ nebo „voskem uhlazená kobyla“. Tyto záhadné výrazy byly jen nešťastným výsledkem toho, jak se snažili obchodníci pro nápoj najít shluk čínských znaků, který by aspoň trochu zněl jako „Coca-Cola“.

Coca-Cola | foto: Reuters

Naštěstí Coca-Cola nad svou značkou brzy získala zpět kontrolu a oznámila oficiální překlad: Kĕ kŏu kĕ lè in Pinyin. Jméno se často uvádí jako perfektní překlad názvu značky - zvuky připomínají anglický název a význam - zhruba „chutná zábava“ - je pozitivní.

V lingvistice se tomu říká fonosémantická shoda - zachovává jak fonetiku (zvuk) tak sémantiku (význam) značky. S rostoucí globalizací je hledání fonosémantické shody při představování zahraničních značek v jiných jazycích nepostradatelné.

A některé jazyky, jako právě čínština, se k takovým shodám přímo nabízejí. Každá samostatná slabika, jako jsou „ke“, „kou“ a „la“, použité při provizorních překladech značky Coca-Cola, má vlastní význam. Navíc mohou být vysloveny v jiných barevných tónech, z nichž každý představuje jiné slovo nebo sousloví - třeba mandarínská čínština má čtyři tóny, kantonština šest. Zatímco v angličtině „la“ nic neznamená, v čínštině - podle barvy tónu - to může být: táhnout, snížit, svrab, kořeněný, holohlavý a - jak zmíněno výše v podivných překladech značky kolového nápoje - také vosk, upozorňuje americký server Quartz.

Díky tomu mohou mít Číňané značky, které zvukem připomínají originál z cizího jazyka, ale zároveň si zachovávají původní význam. Je to výzva pro čím dál víc západních značek, které se snaží zaujmout čínskou rostoucí střední třídu. Vedle Coca-Coly našla fonosématickou shodu i společnost Polaroid. Původní výraz Băo lì lái, jehož znaky znamenaly „přesný, „krásný“ a „přijít“, se změnil na Pāi lì de, což znamená „hned udělat“, tedy vyjadřuje to podstatu produktu.

„Pšenice, buď prací“

Podle průzkumu mezi 100 zahraničními firmami působícími v Číně je fonosémantika nejpopulárnější metodou překladu značky, použila ji asi polovina podniků.

Jiné prostě jen našly znaky, které foneticky připomínají původní název. Třeba McDonald’s je Mài dàng láo. Znamená to ale nesmyslnou větu „pšenice, buď prací“. Řetězec Pizza Hut je Bì shèng kè. V čínštině to znamená „musí získat zákazníky“, což zní trochu beznadějně až výhrůžně.

Třetí metodou překladu značky, kterou zvolil třeba Microsoft, je sémantický, tedy významový překlad. Wēi ruǎn znamená malý měkký, stejně jako anglické „micro“ a „soft“. Tím se však firma připraví o výhodu, kterou díky známosti své značky má.

Fonosémantika nabízí výhody, které samotná fonetika nebo sémantika nemají. Zákazníci si mohou značku lépe zapamatovat a pro firmy je to také příležitost, jak svůj produkt propojit s místními kulturními hodnotami. Některé společnosti například používají fonosémantické shody, které připomínají vlastnosti silných v čínské kultuře uznávaných zvířat. Třeba BMW je Bǎo mǎ, tedy „koňský poklad“. Citroen si říká Xuě tiě lóng, neboli „sněžný železný drak“. Internetová firma Yahoo je Yǎ hǔ, elegantní tygr.

Jiné firmy našly fonosémantické shody, které obsahují pozitivní slova jako zdar, štěstí či prosperita nebo vlastnosti samotného výrobku. Dánský výrobce hraček lego používá překlad Lègāo, což znamená „šťastný a vysoký“. Navozuje tak představu, jak si děti z jeho produktů staví vysoké věže.

Když si firma není překladem své značky jistá, může si najmout místního konzultanta. Třeba Nanjing Marketing Group vytvoří pro každého klienta 40 potenciálních jmen, ze kterých postupně vykrystalizuje seznam 4 až 5. Ty se pak testují mezi rodilými mluvčími. A protože čínština má mnoho dialektů, z nichž některé jsou navzájem nesrozumitelné, testují se tyto názvy také v 40 nářečích.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:
  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Zákoník práce se podle firem musí změnit. Upravily by výpovědi i zkušební lhůtu

14. května 2024

Premium Současná podoba zákoníku práce je z hlediska možnosti propouštění i přijímání zaměstnanců...

Zlato je na rekordu, investice má ale smysl pořád, říká expert z České mincovny

14. května 2024

Cena zlata za poslední tři měsíce vyrostla skoro o sedmnáct procent. Řada střadatelů a investorů...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...