Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Za vším hledej euro. I Češi se skládají na Itálii

Euro sice Italy uvěznilo v režimu fixního kurzu, s měnou, na kterou nemají, na druhou stranu hlavně Německo se jim a dalším jižním národům vydatně, i když nedobrovolně skládá na „zobání“. A ani italští euroskeptici to nebudou chtít změnit, píše v komentáři hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R74o64m37a64n 23S72m94a92t58a76n33a 6395712347388

Článok je veľmi nevyvážený. Akoby bol autor frustrovaný situáciou, že keď Eurozóna zakašle, česká koruna dostane chrípku. Ale veď to tak vždy bolo a vždy bude v krajine, ktorá ekonomicky visí na šnúrke spodných gatí EU. Autor píše, že všetci (euro-neeuro) prispievame 3. najväčšej ekonomike EU formou nízkych úrokov. Ale nepíše to "B", že tí, čo prispievajú, tak do Talianska aj vyvážajú, majú zamestnanosť a zisky. Akoby autor zabudol, že EU je jeden ekonomický priestor a solidarita vždy musí byť. Sme akoby jedna federácia a aby to fungovalo, vždy musia bohatšie časti dotovať chudobnejšie. Solidarita je prospešná pre obe strany. Aj sever Talianska dotuje juh. Problém je iný. Taliansko robí problémy a nechce sa vzdať svojho "Dolce Vita". Dostalo pomoc v podobe nízkych úrokov na reštrukturalizáciu ekonomiky + utopenie toxických dlhopisov a nevyužilo ju. Autor už nepíše, že v podobných problémoch bolo Portugalsko, Írsko, Španielsko a Cyprus. Tí našu pomoc využili, priviedli ekonomiku a výdaje do rovnováhy a pomoc už nepotrebujú. Gréci boli samostatný prípad, ale realita ich donútila dlhy platiť a dostať sa do akej-takej rovnováhy. I keď Gréci vyhrané nemajú.

+3/0
4.6.2018 9:52

R15o42m35a64n 20S42m68a85t71a96n20a 6375322177848

Ešte ma napadla paralela s ČSSR. Boli sme jedna unitárna republika, kde ale jedna časť spoločného štátu dosahovala reálne v 1993 roku (vyčistenie tokov peňazí a zaúčtovaného tovaru) cca. 65% ekonomickej úrovne druhej časti, ktorá mala aj hlavné mesto a rozhodovala o všetkom podstatnom. V demokracii sa nedajú udržať dokopy dve takto nevyvážené časti. Česi mali v hlavách svoj "penezovod" a posielanie "ich" českých korún (nazývanie československej meny českými peniazmi bol znak neskutočnej arogancie) na Slovensko, Slováci zas brali s nevôľou, že majú zlú väčšinovú skladbu priemyslu (zbrojárina + ťažký priemysel), ktorý síce vyrábali, ale obchodovali s nimi firmy v hlavnom meste, kde ostávali zisky. Česi nevideli v dotácii prínos pre odbyt svojich tovarov, permanentný prísun pracovnej sily z východnej časti a uverili myšlienkam šovinistických politikov typu Kroupa a Kalvoda, že na Slovensko ani kačku a my na tom zbohatneme. No čo sa stalo s vtedy chudobným Slovenskom a jeho ekonomikou sa dá vidieť dnes. To Británia a Španielsko inak bojujú o svoje separatistické provincie. Asi vedia, prečo sa bránia samostatnému Škótsku a Katalánsku.

0/0
4.6.2018 10:05

L96u88b30o25š 18C56h60l54u11m64s20k61ý 2580825298325

... vždy musia bohatšie časti dotovať chudobnejšie... Proti tomu vůbec nic. Ale proč má chudší část dotovat tu bohatší? Určitě znáte odpověď.

0/0
14.6.2018 22:02

J42a56n 18V75a89c72h92u36d12a 7262806177428

Samá siesta a prd

+2/0
4.6.2018 8:32

V79l26a86d26i67s14l40a12v 68B17u56r96y10š55e48k 1339252107814

jestli jsem to dobře pochopil, tak máme drahý byty a malý úřoky kvůli Portugalcům, Španělům. Italům a Řekům, to je teda kravina, na druhou stranu, dokud bude těmto blábolům někdo věřit, tak se vždycky najde nějakej vyčůránek, kterej je bude psát, tak to prostě je

+2/−2
4.6.2018 7:16

M40a93r50e30k 74G20a84j51d50a 4963984176732

u nás určuje úroky ČNB ....

+1/0
4.6.2018 7:53

V29l59a59d44i44s51l73a41v 78B34u42r48y43š56e40k 1239572917604

úroky určuje trh, centrální banka stanovuje úrokové sazby podle vývoje ekonomiky, kdyby je stanovila špatně, tak by je stejně musela změnit, protože by v ekonomice brzy vzniklo málo a nebo hodně peněz, takže ano, úroky určuje, ale tak, aby odpovídaly trhu

+3/0
4.6.2018 8:05

K51a48r38e18l 46N76o52v69á37k 8899811203188

Nelamte si s tím hlavu.Jako volič SPD to nemůžete pochopit a tak se koukněte do příruček od Pitomia. Tam to všechno je.

0/0
4.6.2018 8:24

M65a17r67t90i18n 70R79u55z72i90c58k83a 1422648666517

Panovi jsem nerozumel ani slovo... Urokove sazby padly dolu s nastupem krize pomerne rychle a nyni pomalu rostou... jak to souvisi s natistenymi 105mld.? Je to samozrejme dost problem, ze si italie natiskne eura, i kdyz mi to prijde divne... ale tohle trh s nemovitostmi nezmeni ani nahodou,... U nas je problem s nemovitostmi jiz delsi dobu, nejak pochybuju, ze by to ovlivnilo tak vyznamne ceny nemovitosti, ty u nas vyrazne klesly s krizi a nyni opet vyrazne rostou...

+1/0
4.6.2018 0:21

P92e42t78r 26Š53e44d82ý 5702747262

Ale on se o tom p. Kovanda v článku zmínil - problém je mj. i v tom, že část z těch 105 mld. natištěných € využijí spekulanti k nákupu lukrativních nemovitostí třeba v Berlíně, ale možná i v Praze a v jiných evropských metropolích. Tím samosebou zvedají poptávku po nemovitostech, což vede k jejich zdražení a to právě díky inflačním € z ItálieRv

0/0
4.6.2018 7:57

M79a76r98t80i97n 98R17u88z14i60c85k64a 1962768246607

To ano, a o tom pisu i ja, zas takovy vliv to mit nemuze, rozhodne ne takovy, aby to ovlivnilo ceny na trhu...

0/0
4.6.2018 10:53

R70o50b39e10r57t 71K90u83b72í92č14e95k 1566937668382

Někde jsem četl zajímavou sociologickou studii, že už šest lidí na stadionu je schopno způsobit paniku. Proč by nemohlo mít několik miliard vliv zásadnější na cenu nemovistostí. Zvláště když výstavba zaspala.

0/0
5.6.2018 1:07

R90o60b98e87r71t 10M96á53s87l85o 1691101237117

A kdybychom (nedejbože) přijali to euro, mohla by si ho ČR "celkem svévolně tisknout" (citace z článku) stejně jako Itálie nebo bychom byli země druhé kategorie, která by toto právo neměla?

+5/0
4.6.2018 0:07

J81o79s37e80f 44T84r26ö86g40l 8209762856786

Pro nás by bylo lepší, kdybychom to právo neměli. Stačí se podívat, jaké následky měly intervence ČNB.

+4/−1
4.6.2018 3:29

V25l28a78d17i69s75l68a76v 66B66u47r73y91š34e20k 1309492127254

se dívám na ty následky, tak následek je, že máme nulovou nezaměstnanost, rychle rostoucí příjmy, vysokou výkonnost hospodářství, neobvyklý růst DPH, ideální inflaci, pevnou měnu, ještě jsem něco zapomněl?

+4/−3
4.6.2018 7:08

J24a94r36o46m57í81r 12K41r28á70l 4200959714569

Jenomže ta nulová nezaměstnanost právě zvyšuje inflaci. Ano, neobvykle se daří. Ale o to horší to může být sešup, až přijde recese. Extrémní výkuvy nejsou nic dobrého.

0/0
4.6.2018 7:36

V14l70a16d39i13s67l67a94v 40B71u83r64y34š39e24k 1209572367514

takže je kvůli intervenci zle, protože je dobře a protože je dobře, tak může být o to rychleji zle, já myslím, že už tomu začínám rozumět

+1/0
4.6.2018 7:46

J18a90r48o53m44í23r 82K39r60á58l 4290399244389

;-D Zamotáváte se do toho pěkně. ;-D

0/0
4.6.2018 8:03

V82l52a80s74t16i66m71i64l 65K74o96c31u29r98e58k 4606523630524

Je fain, jak si děláme starosti s Řeckem a Itálii, a v těch státech si lidé skutečně dobře žijí, mnohem lépe než u nás. Tedy takové věci vždy přinese pan Kovanda. Kdyby se místo těchto článkům raději šel někde na čistý vzduch.

0/−4
3.6.2018 23:16

V33l17a90d39i72s83l20a13v 18B17u51r75y29š59e57k 1429102507354

tam jezdím a nepříjde mně, že by si tam nějak líp žili, tak mají moře, to jo, ale jinak to tam stojí za houby, teplo tady máme tak jako oni už taky, určitě si Řekové nežijí lépe než my, to můžu celkem dobře porovnat

0/0
4.6.2018 7:11

J32a43i 11K48u71d33o 5849651494390

Na tuhle kravinu jsi přišel jak? ANi v Řecku ani v Itálii se v současné době nežije dobře ani lépe, než u nás....jó bývávalo, před €....

0/0
4.6.2018 7:23

L20u32d81v16i80k 37S43p80i56n89k49a 1272427530435

nejlepší prověrka ekonomiky je válka. v evropě se tak rozhodovalo . a nejen v evropě. ted tu je jednotná měna a ta tuto tradiční prověrku síly národů zbytečně brzdí a znesnadnuje. tak zatím i kvůli tomu trpíme vysoké ceny nemovitostí.zajímavé že ještě před 3,4 roky byly ceny dole ačkoliv krize i zadlužení zuřila jak kůrovec.

+1/−1
3.6.2018 22:38

J91a90n 50V91o64j77t13í62š23e35k 6902631575466

A proč je potřeba prověřovat "sílu národů"? Já jsem s velikostí svýho přirození spokojenej a s nikym si ho poměřovat nepotřebuju.

+2/0
3.6.2018 22:48

J81a43n 28V48a40n13d87r61o92v68e92c 9843626678915

Líbí se mi fundovanost faktů v článku. Některé vývody jsou ale trochu násilné. Přesto souhlasím, že euro je šílenost, na kterou bychom nikdy neměli přejít. Když jsme před rozdělením silně dotovali Slovensko, nikomu to nevadilo, protože lidi považovali Československo za jediný celek, v jehož rámci si musíme pomáhat. Jenže tehdy měli slovenští důchodci papírově stejné důchody jako čeští, a v celé zemi byly zhruba stejné podmínky. Být ale solidární s Řeckem, když jeho důchodci mají 2-3x vyšší důchody?

+3/−8
3.6.2018 22:31

J28o83s12e96f 60T19r40ö25g71l 8639762526406

Jenže Řekům ty důchody už x let systematicky klesají (a stejně tak platy ve státní sféře). Nám rostou (a Slovákům ještě více). Navíc je potřeba počítat i životní náklady a ty jsou u nás nižší. Čili průměrný Čech i průměrný Slovák se má skoro stejně jako průměrný Řek, ovšem na rozdíl od něj s pozitivním očekáváním do budoucna.

+2/0
4.6.2018 3:28

S63y31l78v39i82e 70T26u73r77k62o65v11á 2127387682704

"Finančník a filantrop George Soros si poslední dobou „vyrábí“ nepřítele za nepřítelem. Nadzvedl ze židle maďarského premiéra Viktora Orbána, kterého z ní ovšem nadzvedává bez ustání, nebo americkou komičku Roseanne Barrovou, jež za svůj výpad proti němu zaplatila ukončením dlouholeté TV show."

https://kultura.zpravy.idnes.cz/roseanne-sitcom-abc-ukonceni-barrova-rasismus-opice-fy9-/filmvideo.aspx?c=A180530_062824_filmvideo_jj

0/0
3.6.2018 22:08

F61r80a16n86t88i45š71e34k 61V54r18á23n71a 5659662343261

Tady nejde o "Italy" nebo "Řeky". Běžný Ital má stejné problémy jako běžný Čech, on z toho taky nic nemá, a zdanění práce i spotřeby je v Itálii ještě větší než u nás.

Na tisknutí peněz ohromě vydělávají hlavně finanční trhy, a pak i globální korporace - a to jednak levnými úvěry, které umožňují akvizice v nesmyslně astronomických částkách, a u těch, které jsou na burze, i nesmyslným růstem ceny akcií, protože se spekuluje na jejich růst. Naopak, běžný malo-objemový střadatel a spotřebitel (který potřebuje bydlet), na to prodělává. Proto se nelze divit, že u nás volí lidi třeba SPD, a v Itálii třeba Ligu severu nebo Hnutí pěti hvězd, které slibují, že tomuto rozevírání nůžek mezi korporacemi (a jejich vlastníky a top-manažery) vs běžným lidem, něco udělají !

+12/0
3.6.2018 21:40

T97o26m30á43š 41K40u53č53e29r62a 5267772807612

Teorie o tom, že lidé s různými výdělky nemohou používat stejné peníze, je hloupost. Samozřejmě, že mohou. Pouze pro ně platí, že kdo si vydělal málo, koupí si málo, a kdo si vydělal hodně, si může koupit hodně. Pouze se nesmí stát, aby se kupní síla neodchylovala od HDP, to jest, aby třeba nebylo možno za eura v Německu koupit málo a v Řecku či Itálii hodně - ergo aby ten eurounijní trh byl opravdu společný a neodchylovaly se tak ceny v zemích, které jsou na společném trhu penetrovány málo. Například u nás by zavedení eura neměl být problém, protože jsme v ekonomice defacto siamské dvojče s Německem, dokonce i hospodářské cykly máme synchronní. Jestli by spíše těm Italům a Řekům neměli dát národní Eura do doby, než se vzpamatují. Ta národní Eura by k tomu hlavnímu měla normálně kurs + by se to celé mohlo sanovat nějakými těmi půjčkami. Samo, že za splnění určitých podmínek, např. setrvání v EU, v EMU a na společném unijním trhu.

+2/0
3.6.2018 21:32

J92a19n 80V40a33n32d97r20o10v15e10c 9583316768175

Jo, měli by jim dát "národní Eura" do doby než se vzpamatují. A měla by se jmenovat Lira a Drachma.

+6/0
3.6.2018 22:33

T91o46m38á43š 13K91u37č62e69r13a 5597382797962

Bylo myšleno tak, že se zavede národní euro s počátečním kursem 1:1 k běžnému euru a pak ať se postará kurs Po splnění Maastrichtských kritérií dostanou zase standardní Euro.

0/0
4.6.2018 4:37

D98a42v90i58d 62K79n59a11p62e17k 8947464116265

POdle mého názoru se euro to 5 let zhroutí. Ekonomicky není udržitelné mít jednotnou měnu ve státech s různou výkonností.

+12/−12
3.6.2018 21:03

R86a52d81e76k 73H92o27l10e19c81e44k 3596750318381

Podle vás se zhroutí každá firma, každá obec, každý okres, každý kraj i každý stát. U všech totiž platí, že mají jednotnou měnu a zároveň má každá jejich část různou výkonnost.

+11/−1
3.6.2018 21:11

V57á55c57l14a92v 10V94a28n24ě70k 2113853628881

Pane Knapku, každý umírá postupně hned po narození.

To ale neznamená, že se musí z toho permanentně hroutit jen proto, že to nemůže zmenit.

Euro tady bude ještě hodně dlouho potom co vy a já.

+5/−5
3.6.2018 21:14

L81a84d97i97s37l67a51v 88H88a37š93k43a 4203606151600

snad tedy euro skončí už dnes

+1/−3
3.6.2018 21:18

T63o52m91á59š 72K27u67č52e67r16a 5367462317232

To je blbost. V USA máte 50 států s výkonností od srovnatelné se Švédskem až po Zambii a Kongo. Nehroutí se nic. U nás máme bohatou Prahu a chudé Ústí nad Labem a také se nic nesype. Jestli to třeba není tím, že bohatší kraje ty chudší dotují.

+9/−2
3.6.2018 21:16

O31n10d67ř36e90j 24L90o91h68n93i91c36k42i36j 3147350724130

To je ale blbost! Které státy USA mají výkonnost jako Zambie a Kongo???? Šplouchá Vám na maják nebo co???

Ano bohatší kraje dotují chudší... Pražákovi těžko bude vadit, že Praha dotuje Ústí, koneckonců je to část jeho země, možná tam má rodinu či chatu a třeba tam i bydlí, akorát pracuje v Praze. To je prostě mentalita jednoho národa. Analogicky to nelze na úrovni Evropy. Němci se nikdy nesmíří s masovým financováním Řecka nebo Itálie... To je prostě mentalita národů... tak to je a bude a Vy si klidně sněte utopie o měnové unii...

+5/−2
3.6.2018 22:06

I13v32a78n 41R90a70k61y49t57a 8939727632634

ako Zambia alebo Kongo nie, ale staci prejst takou zapadnou Virginiou alebo Pennsylvaniou a potom porovnat trebars s Floridou alebo Kaliforniou. Tie rozdiely su obrovske. Niektore oblasti USA vyzeraju ako z katastrofickych filmov

+4/−1
3.6.2018 23:56

V48l65a20s94t12i71m57i20l 57K66o90c87u38r21e16k 4176713500944

Tak bohatou Prahu máme/nemáme protože je velmi zadlužená, a daní tam téměř všechny maloobchodní řetězce, což jsou gigantické peníze ve statistikách. S výjimkou Albert Brno, DM České Budějovice, ...... moc toho v krajích není.

Kde jsou vysoké příjmy, okamžitě se rozjede řetězec, jak ty příjmy odebrat zpět (Praha - bydlení). Prostě z lidí v Ústeckém kraji toho nejde více vyždímat.

Jinak souhlasím, rozdíly v USA jsou fantastické, např. zbrojařské firmy na SV USA doslova jedou: Connecticut, Massachusetts, Maryland,...

+3/0
3.6.2018 23:06

V58l26a88s64t31i42m71i56l 29K83o52c50u95r20e77k 4126703200934

Není třeba slovíčkaření - jasné je, že státy s mižší produkcí v USA nejdou chudé, ale mnohé za to zaplatily ekologicky, např. Arizona se rychle rozvinula jen za cenu obrovských škod po těžbě, za cenu dnešného naprostého nedostatku vody, celkově horších životních podmínek, neexistencí špičkových Universit typu M.I.T. a podstatně menším zahraničním kapitálem z Eurozóny, který se hromadí na SV.

+3/0
3.6.2018 23:12

O41n77d53ř29e60j 80K81r31y23š67t89o38f 6633611

Jistě například takový stát Waschington -

má asi o 9% silnější ekonomiku než Ruská federace

a o 11% větší než Itálie.

Ovšem to neznamená že si Občané RF

žijí stejně jako občané Itálie

nebo výše zmíněného státu USA-.

0/0
4.6.2018 0:49

F93r20a43n86t84i37š73e87k 13V66r81á92n14a 5959772943331

O euro vůbec nejde - kdyby tady nebylo euro, tak budou jiné měny, které se budou stejně tisknout, takže ten trend je ten samý. Protože to samé dělala nejen Bank of England s tisknutím libry nebo FED s tisknutím dollaru, ale i ČNB s tisknutím koruny. Takže myslet si, že když zmizí euro, že se něco vyřeší, je naivní nesmysl Rv

+5/−1
3.6.2018 21:44

D31a79v96i61d 90K91n43a94p59e35k 8637764326965

Kořenem všech problémů bude to, že Itálie si smí tisknout svoje eura. V Itálii je již tradice, že při finančních problémech se prostě vytiskly nové liry a lira pak devalvovala vůči ostatním měnám, čímž se zachovala kupní síla Italů na mezinárodních trzích. Teď si Itálie natiskne svoje eura a rázem mají Italové větší kupní sílu v zahraničí, která ale není ničím podložená.

+6/−2
3.6.2018 21:01

V14á54c88l14a27v 43V17a21n84ě39k 2643553558251

Aha.

Italové si tisknou svá nová eura bez toho aby se museli nějak bavit s Bruselem?

Jak?

+2/0
3.6.2018 21:10

T16o91m76á13š 78K60u78č52e33r96a 5487642277802

Na tiskárně.

0/−1
3.6.2018 21:14

Z91d59e69n19ě52k 86G39l69a17s 7568238768515

Euromince vydávají členské státy Eurozóny. Eurobankovky emituje jak ECB tak i jednotlivé národní banky ale zase se řídí rozhodnutím ECB o vydávání bankovek.

0/0
3.6.2018 21:41

R38o29b36e52r48t 15K14u35b52i77s50t10a 8790677839275

Díky za článek, po dlouhé době zase něco na rovinu.

Jinak jsem dlouhodobým odpůrcem Eura, doufám, že to ustojíme, když ne napořád, tak co nejdéle.

+3/−2
3.6.2018 20:46

D46a64n22i39e81l 67A16d87a64m 2747860411873

Autor zapomněl zmínit to nejpodstatnější. U ECB se přebytky a deficity jednotlivých států jen evidují na účtu TARGET2, ALE NEPLATÍ SE. jIŽNÍ ZEMĚ euROZONY TAK DLUŽÍ nĚMECKU A bENELUXU PŘES BILION €.

kDYBY iTÁLIE VYSTOUPILA Z €ZONY, TAK BY TO BYla ztráta pro Německo, protože zatím byly dluhopisy emitovány tak, že se nemusí vracet v €. Itálie by dluh vůči Německu přepočetla na Novou Liru a tu by postupně devalvovala. Ztrátu by nesli Němci.

+7/0
3.6.2018 19:50

R55o22s90t48i78s21l46a44v 42C73a76h85a 6913467477781

Muzete nejak dolozit toto: "že se nemusí vracet v €"?

+3/−1
3.6.2018 19:52

D69a72n75i91e34l 73A82d45a89m 2587910801573

Tak je to v dosud emitovaných dluhopisech nastaveno. Dnes vydávané dluhopisy už mají jinou úpravu - splácet se bude ve stejné měně -€. Psali o tom myslím na ifo.de.

0/0
4.6.2018 7:01

R82o75s38t21i10s77l94a15v 19C30a75h12a 6683627887821

kdyz jsem psal dolozit, tak jsem myslel aspon nejaky odkaz na neco seriozniho, kde se to pise... Normalni je totiz vrace face value a pokud ta je v eur, tak eur. Proto se ptam.

0/0
4.6.2018 9:04

Najdete na iDNES.cz