Bez elektřiny je stále každý sedmý obyvatel planety

  11:00aktualizováno  11:00
Na Zemi žije téměř miliarda lidí, kteří nemají přístup k elektřině. Podle nedávno zveřejněné studie Mezinárodní agentury pro energii je postup elektrifikace planety pomalejší, než předpokládá program Mezinárodní banky pro obnovu a rozvoj, který plánuje, že všichni lidé na světě budou mít přístup k elektřině nejpozději do roku 2030.

Muži z keňského kmene Masajů stojí u solárních panelů nedaleko své vesnice na jihozápadě země. | foto: Profimedia.cz

Mezinárodní agentura pro energii (EIA) nyní konstatuje, že pokud se tempo elektrifikace v nejméně vyspělých zemích nezrychlí, zůstane v roce 2030 bez elektřiny asi 674 milionů lidí.

Elektřinu má nyní 97 procent lidí žijících ve městech, ale ve venkovských oblastech je tento ukazatel mnohem nižší – v průměru 76 procent. Nejvíce zaostávají africké země na jih od Sahary. V řadě z nich je bez elektřiny drtivá většina obyvatelstva, bez proudu je však například i více než šedesát procent obyvatel severu Korejského poloostrova.

Vývoj elektrifikace Země (údaje z konce roku)
Ukazatel1990200020102016
Počet obyvatel majících elektřinu (miliardy) 3,71 4,72 5,77 6,48
Počet obyvatel bez elektřiny (miliardy) 1,49 1,35 1,14 0,94
Míra elektrifikace ve světě (procenta) 71,4 77,7 83,5 87,4

Světlé body na mapě černého kontinentu tvoří několik východoafrických zemí, konkrétně Keňa, Etiopie a Tanzanie. V Asii zaznamenal největší pokrok Bangladéš a také Afghanistán, který se od roku 1990, kdy elektřinu neměl mimo hlavní město Kábul prakticky nikdo, dostal až na 84procentní pokrytí v roce 2016.

Podíl obyvatel bez elektřiny

(vybrané země, v procentech, údaje z konce roku 2016)

Čad – 91
Malawi – 89
Niger –  84
Konžská dem. republika – 83
Burkina Faso – 81
Madagaskar – 77
Mosambik – 76
Uganda – 73
Zambie – 73
Tanzanie – 67
Mali – 65
KLDR – 61
Angola – 59
Nigérie – 41

Pozitivní je, že počet lidí, kteří mají doma proud, od roku 2010 přece jen stoupá rychleji než v minulosti – v průměru o 118 milionů ročně. Koncem roku 2016 (za který jsou k dispozici poslední mezinárodně srovnatelné údaje) počet lidí nemajících přístup k elektřině celosvětově poprvé klesl pod jednu miliardu na přibližně 940 milionů.

Díky tomu od roku 2010 přibylo asi čtyřicet zemí, které mohly Mezinárodní bance pro obnovu a rozvoj (zvané Světová banka) ohlásit „univerzální přístup“ k elektřině, tedy stoprocentní elektrifikaci celého území. Za úspěch lze považovat, že jsou mezi nimi země lidnaté – například Čína, Brazílie, Argentina, Mexiko, Egypt, Thajsko či Vietnam. Mezinárodní agentura pro energii v následujících letech očekává pokrok zejména v Indii, kde by mělo na počátku příštího desetiletí získat přístup k elektřině dalších přibližně 250 milionů lidí.

Elektrifikace Země začala na sklonku devatenáctého století v severní Americe a v Evropě, kde většina států zajistila svým občanům plný přístup k elektřině kolem poloviny minulého století. Československo, v němž mělo v době jeho vzniku elektřinu 34 procent obyvatel (na Slovensku pouze dvě procenta), dosáhlo plné elektrifikace v roce 1955. V celosvětovém měřítku probíhala elektrifikace nejrychleji ve druhé polovině minulého století. V letech 1970–1990 vzrostl počet lidí na Zemi s přístupem k elektřině ze 49 na 71 procent a nyní dosahuje 87 procent.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Nikdo si u nás zadarmo břicho neplnil, vyvrací KFC fámu o kontrolorovi

Dám si pizzu nebo kuře? Novinka KFC jménem Chizza toto dilema nerozhodných...

Jihoafrická filiálka fastfoodového řetězce KFC na Twitteru popřela zprávu, že byl v Jihoafrické republice zatčen muž,...

Paradox. Sloni se zachrání, když budou pomáhat těm, kdo je ohrožují

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Kvůli klimatickým změnám roste frekvence extrémních výkyvů počasí. Je proto nutné se připravit na to, že vlny tsunami,...

Pistácie nad zlato. Jejich zrání na Sicílii je pod policejní ochranou

Pistácie ze sicilské oblasti Bronte patří mezi nejkvalitnější.

Sicilského policejního kapitána Nicolu Morandiho a jeho tým čekají perné dny. Budou hlídkovat ve dne v noci. I když je...

Najdete na iDNES.cz