ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Efekt rtěnky: Ženy si chtějí dopřát alespoň malý luxus i v horších časech

  • 8
Pravidlo, že lidé v těžkých ekonomických časech omezují nákupy zbytných produktů, nemusí platit vždy. Ženy si i v horších časech totiž chtějí totiž dopřát alespoň malý kousek radosti. Zahraniční média hovoří o takzvaném efektu rtěnky. Prodeje produktů na rty meziročně stouply i v Česku. Efekt se však číselně dokazuje velmi obtížně.

S efektem rtěnky přišel v roce 2001 Leonard Lauder, tehdejší šéf kosmetického impéria Estée Lauder. Zjistil, že prodej rtěnek roste v době ekonomického poklesu. Jeho společnost například zaznamenala prudký nárůst prodeje rtěnek po teroristických útocích z 11. září. Nárůst prodeje rtěnek byl podle Laudera patrný i v roce 2008, kdy v USA vypukla finanční krize.

Podstata efektu rtěnky je jednoduchá. Ženy omezují velký luxus, namísto něho si dopřejí luxus malý, a to například v podobě rtěnky. Dámy si i v těžkých časech chtějí udělat radost.

„Aktuálně vidíme, že si zákazníci dopřávají menší kosmetický luxus, aby svůj každodenní život obohatili alespoň troškou radosti navíc,“ zmínila nedávno Jade Baker ze společnosti John Lewis pro server The Guardian.

„Během poslední recese jsme zažili dvě věci. Jedním z nich byl efekt rtěnky, což znamená nákup malých radostí,“ uvedl generální ředitel britského maloobchodu Boots Sebastian James pro The Guardian.

„Tyto trendy se vrátily. Lidé si možná nekoupí nový outfit, ale novou rtěnku,“ doplnil James.

Podle údajů společnosti pro průzkum trhu Kantar Worldpanel byly v období od konce letošního června do 18. září prodeje rtěnek téměř o deset procent vyšší ve srovnání s loňským rokem. V tomto období se rozhodlo nakoupit rtěnku 310 000 nových zákazníků.

Kosmetický řetězec Hebe, který působí v několika evropských zemích a od listopadu i v České republice, eviduje nárůst prodejů pleťové i dekorativní kosmetiky oproti loňskému roku.

„Loňský rok byl specifický, pořád jsme byli v covidu,“ zdůraznil pro iDNES.cz Sacha Djokic, generální ředitel společnosti. Právě povinnosti nosit roušky a respirátory mohou situaci významně zkreslovat.

V Česku vedou lesky na rty

V České republice výrazně oproti loňskému roku vzrostly prodeje lesků na rty, nárůst prodejů potvrzují všechny oslovené řetězce.

„V případě dekorativní kosmetiky jsme zaznamenali 28% meziroční nárůst prodeje v počtu prodaných kusů. Nejvíce rostla kategorie rtů a z ní kategorie lesků na rty a speciální péče o rty. U obou kategorií hovoříme více než o stoprocentním nárůstu,“ zmiňuje Jiří Peroutka, manažer komunikace drogerie dm.

Nárůst prodejů v kategorii rtů eviduje i drogerie Rossmann, nejvyšší nárůst eviduje u lesků na rty. „Za tím kromě odložení roušek stojí také návrat trendů 90. let, kdy byly lesky na rty velmi oblíbené a žádná žena se bez nich neobešla,“ uvádí Olga Stanley, manažerka komunikace drogerie Rossmann.

Meziroční nárůst prodejů lesků na rty potvrzuje i online prodejce parfémů a kosmetiky Notino. „Tužky na rty a lesky na rty jsou obrovským boomem sezony,“ zmiňuje Denisa Morgensteinová za společnost Notino.

Efekt rtěnky se však dokazuje stěží. „Je nutné si uvědomit, že v posledních letech hrála velkou roli v chování spotřebitelů koronavirová pandemie a povinnost nošení roušek. Je tedy zcela možné, že si ženy aktuální možnost nošení rtěnek pouze užívají,“ říká Peroutka z drogerie dm.

„Pro teorii efektu rtěnky je složité hledat důkazy s jednoznačnou korelací příčiny a následku, které by ji potvrdily,“ doplňuje Peroutka.

Povinnost rosit respirátory v obchodech skončila v březnu letošního roku, v hromadné dopravě pak o měsíc později.