Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Zakázat diesel nemá smysl. Raději vsaďme na nové technologie

V Německu chystají zákaz vjezdu naftových aut do center měst. Nejsou však příliš rychlé regulace unáhlené? Neměli bychom spíš sázet na nové technologie, které problém vyřeší? V komentáři se nad tím zamýšlí Aleš Michl, poradce ministryně financí, spolumajitel investičního fondu QUANT.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L30a59d20i36s98l33a59v 31K20a42l26o97u39s 7885956521140

Pokud začnou zakazovat plošně naftové motory, co pak budou dělat s tou přebytečnou naftou ? Kdo někdy alespoň zaslechl o krakování nafty, musí vědět, že bude přebývat. Takže s ní začnou ekologicky topit ve spalovnách ? Je to podobné situaci, kdy v autoservisu Vám naúčtují tučnou likvidaci vyjetého oleje, ale pak si všimnete, že v rohu dílny mají kamna na spalování právě toho vyjetého oleje.

0/0
13.3.2018 7:04

G10e79o21r15g 12K76o68m83b23e16r78e27c 9254651706711

Dokud nebude v zemi posledni litr ropy do ty doby se nic jineho neprosadi. Ropna lobby si to uz pohlida. To nejsou zadni troskari.

Par aut na baterky a par na palivovy clanek jezdit bude ale drtiva vetsina budou dal spalovaci motory.

+1/−1
12.3.2018 16:20

O54d77s44t90r53a19n52ě35n97ý 46U62ž90i95v54a54t67e88l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
12.3.2018 17:07

P53e14t47r 89N20o25v57á42k 3673246204524

Hybrid = spotřeba 7 litrů benzínu/100 km

Diesel = spotřeba 5 litrů nafty/100 km.

....EURv

+1/−1
12.3.2018 10:04

P52e91t26r 59N36o66v44á27k 3173226554704

Zakážeme naftu, jsme přece zelení...!!

...A elektřinu budeme vyrábět v uhelných elektrárnách, jsou taky zelené...;-DRvEU

+3/−2
12.3.2018 10:02

L67a78d13i39s15l92a26v 60K33a58l36o22u65s 7345636661290

Obrůstají zeleným mechem z těch kyselých děštů.

0/0
13.3.2018 7:57

M43a21r51e37k 25J54a93n69e74č46k27a 1877336713451

Ono všeobecně cpát diesel do menších aut byla totální pitomost, na kterou teď doplácejí všichni, tedy ti, co si takové auto koupili a především ti, co ty škodliviny musejí dýchat. Diesel se měl dávat pouze do vozidel od 2t a nyní by tyto problémy v takovém rozsahu prostě neexistovali. Jsem opravdu zvědav, jak teď chtějí přinutit šrotiště Evropy tedy ČR, aby se dieselů vzdala, nebo je výrazně omezila. To bude ještě tragikomické divadlo.

+1/−7
11.3.2018 13:52

V90l91a29d52i46s53l13a61v 31B92u90r28y43š88e46k 1709422797594

tady to nikdo nechce zakázat, my se zatím tváříme, že nám to nevadí

+1/0
11.3.2018 16:37

Š87t78e43f28a39n 62F57r45i45č27a 7782438453356

Tady jsou na programu dne jiné vtipné akce, které přinesou rychlé prachy.

0/0
11.3.2018 21:57
Foto

P64a75v73e42l 44K24u82c88e17r89a 7169314638743

Budoucnost maji uz leda rifle Diesel. Jinak je to o elektromobilech, ktere se budou nabijet pres noc, takze to budou male "elektrarny", mozna casem vodik.

+1/−6
11.3.2018 13:44

P36e84t10r 56Č55e52r21m57á22k 9578105229820

To je zrovna zcela slepá cesta, pokud se mají někdy elektromobily alespoň trochu masivněji rozšířit tak jedině s nabíjením skrze rychlonabíjčky.

+1/−1
11.3.2018 15:18

L94u67b25o13š 24U57l81r17i34c69h 5951100458454

Rychlonabíjačky, nie sú problém, možno v Česku.

Napr. Nórsko už má bežne rýchlonabíjačky na takmer všetkých verejných parkoviskách.

Každá väčšia firma v Nórsku má nabíjacie stanice priamo na svojich firemných parkoviskách, zamestnanec vždy odchádza s práce s plnenabitou batériou.

0/0
12.3.2018 0:07

P14e88t36r 38Č33e40r93m69á19k 9428785859890

Neříkal jsem že jsou rychlpnabíječky problém, jen že to je momentálně jediná cesta jak alespoň trochu eauta rozšířit, protože jak právě ukázalo Norsko tak cesta sloupků na parkovištích je pro plošné užití zcela nereálná.

0/0
12.3.2018 12:35

J82a52n 28V61á83c44l12a98v93í49k 3732126171159

Rychlonabíječly to bude chtít zejména kolem hlavních tahů, ale pokud by měl člověk každých pár dní lítat k rychlonabíječce a tam trávit desítky minut čekáním, tak raději zůstane u spalovacího motoru.

+1/−1
12.3.2018 12:54

P91e28t59r 39Č60e55r17m75á52k 9328315709870

Proto u nich také většina lidí zůstává ;-)

Nicméně pro nejbližší budoucnost je to jediné masové řešení, proto na něj sází výrobci eaut, jinak se prostě nikdy nerožšíří. Tak jako se dnes každý musí zastavit na benzínce, tak se budou lidé stavovat rychlonabíječek (dost pravděpodobně na stejné místě). Ano ze začátku to bude holt na dvakrát tak dlouhou dobu a dvakrát tak často než zabere klasické palivo, ale co by nadšenci neudělali že R^;-)

0/0
12.3.2018 21:11

D51a11d96a16k 70P44e71t91r 7341810514438

;-D

0/0
13.3.2018 7:13

Z25b10y42n15ě94k 85Č64e31j33k88a 5766908811493

Při hlášce "neviditelná ruka trhu vyřeší emise" jsem přestal číst. Pán je ze skleníku. na trhu musí být vždycky k nabídce i poptávka. Pokud nebudou regulace emisí (jakékoliv), bude vyvolána poptávka až od spotřebitelů, resp. obyvatel určitých oblastí, kde bude nedýchatelno, nebo až budou docházet fosilní paliva. Opravdu to musí nejdřív zajít tak daleko jen kvůli "přirozené" regulaci?

+3/0
11.3.2018 12:19
Foto

R35a44d75i76m 74K38r62o72u23t56i91l 7520671406719

Auta, plechy, gumy... zohyzďují centra měst.

Aha - elektromobily nejsou auta, nemají plechy, nejezdí po gumách, a tak historická centra měst nezohyzďují. A navíc vyloženě hezký model elektroauta je snad jeden - Tesla 3. Jinak jsou to všechno designové hrůzy.

Technologičtí investoři by měli investovat do stájí, výběhů, chovu koní a do výroby kočárů. Tam je budoucnost. :-/

+4/−1
11.3.2018 11:33

M43a10r92t77i86n 26N39e16r42m47u37t 4459160658284

Taková kobliha od koně uprostřed ulice, to je krása a požitek pro všechny smysly.

0/0
12.3.2018 15:16

B22o30h24u87m94í46r 57E58l14i76á15š 1621368294572

Nafta patri do traktoru a nakladaku..max do nejaky dodavky ale ne do osobaku

Ale koukam ze je tu spousta zabednencu co to nedokazou pochopit.

co nedokazou pochopit ze uz jen vstupni cena u "uctivaneho TDI" je 50..70 tis navic

Plus cena bezne udrzby a oprav je u TDI vyssi

A za 50 litru uz nadelam parady

A nejaky kroutici moment ...srovnavat turbo a atmosferu proste nemuzete,pokud budu chtit natrhnout prdel tdicku tak do benzinu turbo..a kde jste??pak uz jen ta spotreba a i to je resitelny,treba prestavbou na Lpg

+1/−5
11.3.2018 9:23

P12e43t95r 89Č60e55r75m96á14k 9618185149680

A tak to taky není pravda, záleží na tom v jakém autě, v jakém způsobu užití. Dávat si do malýho městskýho auta typu fabie diesel je skutečně ekomomická blbost, naopak třeba do vyšší střední třídy s větším nájezdem je to ekonomická nutnost. S tím souvisí i ty další věci - navýšení ceny je pak už zanedbatelné, údržba a servis je pak dneska na zcela srovnatelné úrovni jako přímovstřikové benzíny.

0/0
11.3.2018 10:12
Foto

R43a36d11i27m 66K56r38o79u32t52i52l 7760961526449

Nevím, proč zabedněnci pořád nedokáží pochopit, že např. u Volva XC90 i XC 90 II je dieselová verze levnější než benzínová.

+1/0
11.3.2018 11:34

V72o20k21o76u78n 23V89l34a12d19i75m66i65r 8532278829428

Nejen tam. Ale nejvetsi znalci zde jiste znaji jen 30 let stare embecko.

0/0
11.3.2018 12:04

J37a52n 88V69á49c14l45a69v71í28k 3322216531479

30 let?

0/0
11.3.2018 20:20

I82g57n33á62c 40D51i95v37i89š 1301469753244

Je to nesmysl. Já mám načipovanou Octavii TDI, která žere jen 5l/100km a vyprodukuje tedy méně skleníkových plynů než benziny, co nemají zátah odspoda a musí se šíleně vytáčet, tudíž strašně žerou.

0/−1
11.3.2018 8:26

P57e80t70r 23H77o35r68á44k 1689103549124

Na skleníkové plyny ti každej ve městě kašle. Tys asi vůbec nepochopil, o co jde.

+5/−2
11.3.2018 8:58

J69a17n 40S18t50e70h12l90i64k 9385837186291

Skleníkové plyny jsou CO2 . A co myslíte , že se spaluje při spalování benzinu nebo nafty . Uhlík . Skleníkových plynu je tedy vždy stejně podle množství paliva. A to má nafta více - je to těžší palivo .Správně by se tedy mělo rozlišovat podle množství energie v palivu.

0/0
11.3.2018 9:51

M63a52r89t40i24n 97K49a13r37á30s22e90k 9578183428288

Problem je trochu v tom, ze emisni normy neresi sklenikove plyny, ale jedovate plyny a pevne castice - a v tech ten nacipovany TDI klidny vyda za 100 modernich nenacipovancyh motoru...

0/0
11.3.2018 12:57

V77l48a88d33i17s37l80a88v 95B80u79r74y73š33e91k 1529862157584

a je to tady, silniční travič-vagabund šel s pravdou ven, tak to je síla

0/0
11.3.2018 16:53

L70u26m53í37r 84V55i62t66h79a 2207957596232

Podíl NOxů v celkovém množství spalin vznětových i zážehových motorů v dnešních osobních vozidlech je v řádu jednotlivých setin procenta. Na 1 kg spalin připadají desetiny gramu. Podstatnou část jich odstraní u zážehových motorů redukční část katalyzátoru, u vznětových systém AdBlue. Produkcí mikročástic jsou si také velmi podobné. Přímé vstřikování benzínu i nafty ve vysokotlakém prostředí způsobí, že velmi drobné kapénky nemají potřebnou kinetickou energii,aby doletěly dostatečně daleko a aby si každá nalezla potřebné množství kyslíku. Ty "šťastnější" shoří, ty méně šťastné se spečou na mikrosaze. Nahrazením vznětových motorů zážehovými vůbec nic nevyřeší.

Co se týče starších vozů bez systémů AdBlue - je dobré si uvědomit, že i mezi zážehovými motory jsou starší vozy, a to ve stejné poměru. Řidiči v nich spalují kdeco, počínaje technickým benzínem až po ředidla.

Zákaz vznětových motorů je politické rozhodnutí na úrovni zavření atomových elektráren. Je to populistická blbost, které tleskají především ti, co o tom nic nevědí.

+1/0
11.3.2018 8:24

P57e46t59r 45H28o95r56á24k 1199513279274

Starší zážehové motory nemají výraznější problém na rozdíl od dieselů a řidiči v nich překvapivě spalují benzin.

+1/−2
11.3.2018 9:00

L68u37m63í95r 29V47i69t12h82a 2577617936612

Bavíme se o nových autech.

0/0
11.3.2018 19:29

R47a60d73i24m 19S85v83o29b61o78d75a 9553919516862

8-o Řidiči v nich spalují kdeco, počínaje technickým benzínem až po ředidla.8-o

litr technickebo benzinu stoji cca 50kc a redidlo tak 40kc/l

proc by to pro boha delali?

+1/−1
11.3.2018 9:47

L62u23m11í44r 84V67i38t92h39a 2257247766212

Protože to kradou v práci.

0/0
11.3.2018 19:29

M52i90c74h88a97l 50K66u57d94l49á93č42e41k 9421494744

Zákaz prodeje nových nafťáků by jsem ještě pochopil, ale prodat liden auta a potom jim šmahem zakazovat jejich provoz si říká o přes hubu.

+5/0
11.3.2018 8:18

M54a28r25t30i43n 59S59e75d79o32n79a 2835926716179

Pan poradce je podprumerny populista, tolik nelogických nesmyslu dat dohromady je k pousmani. Nebo je mozne ze svým nesmyslum i veri.

Uz několik desitek let zpusobuji exhalace a prach ve mestech individualni doprava, pritom tento problém v US není tak viditelny - auto na naftu tam není bezne. Alternativa vuci nafta se pouziva všude ve svete, jenom v EU se z danovych duvodu chytl diesel. A kdo není uplny ignorat zna i LPG, CNG, elektrinu. Alternatovy vuci nafta tu jsou uz roky a není normalni, aby sireni sazi ve mestech melo mit masovou podporu.

+3/−5
11.3.2018 7:27

V17l18a86d10i65s93l10a29v 14B28u61r49y52š35e94k 1539632417924

no pokud zákaz pomůže vyhrát římské starostce volby, tak to znamená, že se lidem zákaz líbí, no samozřejmě ne těm, kteří vypouští saze, ale těm, kteří je dýchají a jedině zákaz pomůže rozvoji nových technologií, když majitel jedovatýho auta nebude moct jezdit kam chce, tak předpokládám, že je línej a nebude chodit pěšky, ale koupí od někoho méně jedovatý auto se kterým tam jezdit moct bude a ten kdo mu ho prodá koupí novou technologii, článek jsem raději nečetl, ale dovedu si představit, že si liberální autor myslí, že každý má právo trávit ostatní a město tomu má zabránit tak, že mu poskytne nové technologie, to je samozřejmě hrozná kravina

+5/−3
11.3.2018 7:18

I12g65n33á75c 53D54i47v90i89š 1771729683194

Mě nejvíce iritují vagabundi, kteří dojíždějí do práce autem hloupých 1200m, kupují si na to co 3 roky nové auto (ohromná zátěž pro přírodu) a ještě pindají o ekologii.

0/0
11.3.2018 8:28

M49a69r35t41i65n 95K29a17r60á28s94e26k 9258963198338

Prirode je uplne jedno jestli si koupite nove auto jednou za 20 let, nebo dvakrat do roka .... teda pokud ho po te kratke dobe vlastnictvi prodate, pokud ho date po roce pouzivani sesrotovat tak to je pak opravdu problem...

+3/−1
11.3.2018 13:00

V53l36a36d30i61s77l14a50v 83B21u56r21y55š18e39k 1369542917394

vagabundů je kolem nás plno, to je pravda, taky mně vadí, nejvíc ti v těch starých smradlavých dieselech, co mně tráví, jinak na přírodu já kašlu, každopádně, bez zákazů to rozhodně nepůjde, jak jsem psal, představa, že vagabundovi dá někdo novou technologii, aby nás netrávil je hloupá

0/0
11.3.2018 16:50

A12l65o69i21s 96J44i73n94d15r15a 9800374397495

Michl opet na sve anti regulacni vlne. Kdyby nebylo zakazu a prikazu, tak tady mame jeste pracovni soboty a mozna i vikendy a bezbrehy kapitalismus.

Zakazat diesel smysl ma, protoze prave ted se zacne ukazovat jestli ty technologie opravdu jsou nebo nejsou. A nejhorsi je kdyz do toho mluvi clovek, ktery srovnava pokrok v mikroelektronice s vyvojem spalovacich motoru......... totalne mimo.

Ve mestech jsme taky zakazali, aby si kazdy spaloval v kamnech co chce, protoze jinak by jste se udusili uplne a nezda se, ze by nekdo proti tomu protestoval.

Hawk a smrt dieselum pred mym domem ;-D

+6/−5
11.3.2018 7:14

M81a66r33e46k 42T88u87r90n30o90v81e84c 7715952140206

A co s tím má společného ten jestřáb? Nebo jste myslel indiánské "howgh" - domluvil jsem?

+1/0
11.3.2018 8:27

Z65d89e69n15e79k 30N87o65v25o32h26r13a18d45s78k39ý 6291804160365

Svět počítačů se opravdu nedá srovnávat se světem aut. Jak dlouho jen Škodovce trvalo, než vyrobila první automobil s USB konektorem?

+4/0
11.3.2018 6:52

Š71t12e18f59a50n 24F73r48i30č25a 7592118983116

Na rozdíl od Evropy, specialitou velkých měst v České republice je tranzit nákladní dopravy skrz centrum. Typicky D1 v Brně, kde desítky tisíc nákladních vozidel denně projíždí křižovatkou dálnic D1 x D2 nebo křižovatku dálnice D1 x I/52 Vídeńská. Vzdálenost těchto křižovatek od nám. Svobody je vzdušnou čarou pouhých 4,4 km, resp. 3,9 km. Takže zakázat Brňanům vjezd do centra města dieselem, a zároveň jim ponechat pod okny sídlišť tranzit kamionů je absurdní.

+1/0
11.3.2018 6:46

V94l25a46d69i44s12l45a45v 79B26u65r70y87š22e55k 1129542527254

není to absurdní, nekdy si zajděte zadýchat na Koliště, k Muzjce, Úvoz a tak, kde byly naměřeny nejvyšší hodnoty sazí v Evropě a pak nám řekněte, jaký to bylo

+1/−3
11.3.2018 7:46

Š97t82e92f86a61n 54F39r15i23č27a 7942178663126

Běžte si zadýchat například ve Starém Lískovci na Irkutskou, Kyjevskou, nebo do Bosonoh - vedle dálnice. Absurdní je to, že tytéž samosprávné orgány, které usilují o zavlékání tranzitní nákladní dopravy do Brna (v současné době např. D43) , předstírají péči o zdraví lidí tím, že jim zakážou jezdit do města. Do toho města, do kterého titíž úředníci zavlékají bez mrknutí okem tisíce nákladních vozidel denně, a další tisíce chtějí zavlékat (viz úsilí o zavlečení do města D43).Rv

0/0
11.3.2018 7:54

V19l44a83d24i81s21l70a34v 35B66u37r42y83š53e85k 1369742227154

zavlíkají, zavlíkají, to nechápu, když to chtějí zakázat, tak snad odvlíkají, to si musíme ujasnit, povolení dieselů na Úvoze je zavlíkání a zákaz je odvlíkání, tak to teda chápu já a co je na předměstí u dálnic je zase něco jiného, co s tím nesouvisí, saze ve Starém Lískovci jsou saze ve Starém Lískovci a u Koliště jsou zase u Koliště, mimochodem nejhorší vzduch v Evropě nebyl naměřen v Lískovci, ale právě na Úvoze

0/0
11.3.2018 8:07

Š58t83e12f21a31n 59F17r88i72č40a 7312628313586

Tak něco proti tomu špatnému vzduchu ve městech udělejte. Ovšem garantuji Vám, že je poněkud schizofrenní uvažovat o zákazu vozidel s motory na paliva z ropy, a zároveň připravovat další silnice, které do měst přivedou další a další tranzitující vozidla. Jinak samozřejmě Vaše přesvědčení o nejhorším ovzduší v Evropě právě na určitém místě je samozřejmě naprostý blábol. Vždyť už jen fakt, že úřady měří velmi řídce, a tedy na většině míst neměří vůbec neznamená, že by na neměřených místech nebylo ovzduší ještě horší.

0/0
11.3.2018 21:19

V14l84a12d20i28s39l69a13v 36B58u66r30y33š21e54k 1619372897304

já diesel nemám, takže nic proti vzduchu udělat už víc nemůžu a že je v Brně nejhorší vzduch ze všech měst v Evropě je poměrně známý fakt, bylo to naměřeno odborníky a moje přesvěčení to rozhodně neni

0/0
12.3.2018 7:35

A93l60e53š 35K41o71ž92í32š13e80k 2607947445733

vin Diesel to má taky spočítaný a Dusseldort se bude přejmenovávat na ElektrodorfR^

+3/0
11.3.2018 0:09

Najdete na iDNES.cz