Středa 31. května 2023, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 31. května 2023 Kamila

KOMENTÁŘ: Zakázat diesel nemá smysl. Raději vsaďme na nové technologie

  18:15
V Německu chystají zákaz vjezdu naftových aut do center měst. Nejsou však příliš rychlé regulace unáhlené? Neměli bychom spíš sázet na nové technologie, které problém vyřeší? V komentáři se nad tím zamýšlí Aleš Michl, poradce ministryně financí, spolumajitel investičního fondu QUANT.
Environmentální aktivisté čekají před budovou Spolkového správního soudu v...

Environmentální aktivisté čekají před budovou Spolkového správního soudu v Lipsku na rozhodnutí. | foto: ČTK

Strašně rychle, šmahem, od boku všechno regulujeme. Z uvažování se nám zcela vytrácí logika a soulad s tím, co se ve světě a v reálné ekonomice děje. Vezměte si třeba zvažovaná omezení vjezdů aut do center měst.

Německý soud nedávno přiznal městům právo zakázat tam vjezd naftovým autům. Zvažuje se, že takový zákaz může začít platit ještě letos v Hamburku nebo Stuttgartu, do roka v Berlíně. Zatím však není jasné, podle jakých kritérií bude příjezd vozidel znemožněn.

Ale nejde jenom o Německo. Nepárala se s tím ani římská starostka Virginia Raggiová.

Na Facebook napsala: „Řím se rozhodl zakázat naftové automobily ve svém historickém centru, a to od roku 2024.“ A vysvětlila: „Jestli chceme ukázat, že to myslíme vážně, musíme mít odvahu přijmout silná opatření.“ Podobně v Miláně, tam prý zákaz začne platit do roku 2030.

Jasně, auta zohyzďují ulice a znečišťují ovzduší na historických náměstích v Praze, Olomouci. Parkují těsně u pražského Rudolfina, Národního divadla. Nebo se kolem nich chodí do katedrály svatých Petra a Pavla v Brně. O tom žádná. Jde mi však o něco jiného. Opravdu představuje zákaz správné řešení? Prostě to od boku „odstřelíme“? 

Navštívil jsem hezkou konferenci SingularityU Czech Summit, kterou do Prahy „přivezli“ podnikatelé Tomáš Krsek, který prodal Škoda Transportation, Jan Sýkora z Wood & Company, Martin Kúšik, jenž vede Odyssey 44 (koupili třeba Sportisimo), a Eva Hanáková, která kdysi vymyslela tabletový týdeník Dotyk.

Technologický sprint

Na úvod konference vystoupil David Roberts, který zkoumá exponenciály tohoto světa. Zní to divně, ale vesměs ukázal, jak se technologie každým rokem zlepšují a jsou výkonnější. Váš mobil už umí to, co dříve zvládl superpočítač. I kapacita hodinek Apple Watch je milionkrát vyšší než stolního počítače Apple II z roku 1977.

Gordon Moore v roce 1965 předpověděl, že počet tranzistorů se každých deset let zvýší tisícinásobně. Ale sám je dnes překvapený, že jeho „zákon“ exponenciálního růstu výkonu vydržel v platnosti doteď.

A zároveň ty exponenciály, násobné zlepšování technologií a technologických postupů nám přinášejí i levnější zdroje – příkladem je masivní zlevnění solární energie.

A teď zpět k našemu problému: jsme příliš rychlí v regulacích a pomalí v přijímání nových technologií. Mělo by to být přece naopak, ne? Tedy rychle skočit po všech novinkách, které nám technologie umožní, a regulovat doopravdy jen to nejnutnější. Jinými slovy: Když dá římská starostka Raggiová na Facebook hrozbu, že zakáže vjezd autům z dieselovým pohonem do města, je to střelba od boku, populismus. Ano, třeba jí to pomůže vyhrát volby, tohle chápu, ale jinak jde o blbost.

Aleš Michl, externí poradce ministra financí, ekonom fondu Quant

Výhoda exponenciálního vývoje světa tkví přece v tom, že se jednoho dne vyvine technologie, která dopravu výrazně zlepší a emise ubudou. Ano, jakoby samy od sebe. Neviditelná ruka trhu může snížit emise lépe a přirozeněji než drsný status starostky Raggiové na sociální síti.

Stejně tak, jako jste si před deseti lety nedovedli představit, co všechno bude dnes umět třeba mobil. Stejně tak, jako jste si před třiceti lety nedovedli představit, že nějaký mobil vůbec bude vyroben. Připomínám, prvním dostupným mobilem v Česku byla Nokia MD59. Stála přes 60 tisíc korun a vypadala spíš jako vojenská polní vysílačka – sluchátko bylo se základnou spojeno kulatou šňůrou. Celé to vážilo přes čtyři kilogramy. Jeho baterie vydržela jen několik minut hovoru, uživatelé tak museli pořád hledat zásuvku. Minuta telefonátu v první české mobilní síti stála asi 20 korun, platilo se i za příchozí volání. A nešly na ní hrát ani hadi!

Proč by k podobné revoluci nemohlo dojít i v dopravě? Jistě, jde o jiný sektor, ale proč by „nějaké“ technologické vychytávky nemohly samy o sobě vyřešit problém, že lidé v centru měst chtějí mít lepší vzduch, nebo tam nechtějí vidět tolik plechu a gumy. Auta na elektřinu? Na vodík? Revoluce v hromadné přepravě lidí?

Kamarád mi včera říkal, že dubajský úřad pro dopravní infrastrukturu začal minulý měsíc ve spolupráci se společností Next Future Transportation testovat první samořiditelné minivozy, které se dokážou podle potřeby spojovat do „vláčků“. Na předměstích by si moduly zákazníci zavolali jako běžná taxi, která by se cestou do centra pospojovala s ostatními, cestující by si vyměnili místa podle toho, kam směřují. Pak by se jednotlivé moduly opět oddělily a lidé by dorazili a vystoupili v cíli.

Zatím to všechno zní jako sci-fi. A ani já netuším, co přesně hromadnou i osobní dopravu změní a kdy. Ale stejně tak se jako sci-fi jevilo v době narození Raggiové to, že starosta bude občanům oznamovat zákazy přes sociální síť Facebook (to nebylo nic proti jejímu věku – když si ji vygooglujete, poznáte).

Zákaz vjezdu aut do měst však přichází moc brzo. Je třeba si počkat, až budou levnější alternativy aut bez emisí a vymakanější hromadná doprava. Dojde k tomu brzy. Naše dnešní regulace však rozvoj brzdí, nikoliv urychlují. Proto navrhuji dočasný zákaz zákazů.

Autor:
  • Nejčtenější

Zákazníci zboží házejí na podlahu. Americký řetězec stahuje LGBT produkty

Výhrůžky ze strany zákazníků přiměly prodejny řetězce Target v USA stáhnout některé výrobky z každoroční kolekce zboží...

Zlevněte, nebo nestavíte. Ministru Kupkovi došla trpělivost s cenami na železnici

Kilometr železniční trati pořizuje Česko dráž než kilometr dálnice. Zatímco na stavbě silnic se státu dlouhodobě daří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnešní padesátníci půjdou do důchodu později, ukázal interní dokument MPSV

Komu je 57 a méně, musí počítat s tím, že i on nakonec půjde do důchodu později. Například ročníky 1969 až 1971 mají...

Británie je opět otevřena. Provoz všech letišť se vrátil do normálu

Kvůli selhání elektronických bran, které urychlují pasové kontroly, se v sobotu na britských letištích tvořily dlouhé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čína poprvé nasadila na komerční let stroj C919, překonala „košilové ponížení“

V Číně uskutečnil svůj první komerční let nový dopravní letoun čínské výroby C919. Na lince China Eastern Airlines...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Amerika hledá elektrikářky, mají bojovat proti klimatické změně

Léta po celém světě platí nepsané pravidlo, že elektrikářská profese je spíše mužskou záležitostí. Naznačují to mimo...

Uruguay je bez vody, do kohoutkové se přimíchává už i slaná

Uruguaycům už nezbývá než se modlit. V přehradě, která zásobuje pitnou vodou hlavní město země Montevideo, zbývají...

Stát chce dávat na boj se suchem 25 miliard ročně, neřeší ale financování Povodí

Do roku 2027 chce stát každoročně vynaložit na zmírňování dopadů sucha zhruba 25 miliard korun ročně. Od roku 2017...

Francouzi vyjídají žáby v Asii, ochránci přírody bijí na poplach

Asi čtyři tisíce tun žabích stehýnek ročně se sní ve Francii. Většina této typicky francouzské lahůdky však pochází z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Sharon Stone se v 65 letech ukázala v plavkách. Sklízí obdiv i kritiku

Sharon Stone oslavila v březnu pětašedesáté narozeniny. Hollywoodská hvězda je pyšná na svou postavu a na Instagramu se...

Svěste džíny na půl žerdi. Do módy se vrací trend ze začátku milénia

Většina z nás je nejspíš ráda, že móda z let 2006 až 2012 zmizela z pultů. Bokové džíny, baleríny, chokery a průhledné...

Podle právníka musel Ondřej s článkem v bulváru souhlasit, říká Kuchařová

PR zastoupení Taťány Kuchařové poskytlo redakci iDNES.cz stanovisko nezávislého právníka. Podle toho musel dát Ondřej...

Podávám na Taťánu Kuchařovou žalobu za pomluvu, oznámil Brzobohatý

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) oznámil, že se rozhodl podat žalobu za pomluvu na svou exmanželku Taťánu Kuchařovou (35)....