Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bublinkový čaj udělal miliardáře z půltuctu Číňanů. Trh je však stále těsnější

  18:00
Stále rostoucí vášeň generace mileniálů či z generace Z pro bublinkový čaj vytvořila v posledních letech v Číně nejméně půl tuctu miliardářů z těch, kteří se jeho prodejem živí. Vlna zájmu o produkt ale vyvolala čím dál ostřejší konkurenční boj. Ten následně způsobil, že v tomto segmentu začíná být až příliš těsno.
bubble tea bublinkový čaj čína obchod rozmach mladí nápoj

bubble tea bublinkový čaj čína obchod rozmach mladí nápoj | foto: Profimedia.cz

Na mnoha rušných křižovatkách v centru Šanghaje je jasně vidět, jak velký je v Číně v současnosti byznys s bublinkovým čajem. Naproti jedné z 8 000 domácích prodejen řetězce jménem ChaPanda o své zákazníky bojuje i konkurenční čajový specialista Heytea. Vedle nich právě vyrůstá další podnik. „Náctiletí studenti, bílé límečky, třicátníci, ti všichni ho pijí každý den,“ říká jeden ze zaměstnanců provozovny prodávající bubble tea. „Je to pro ně nápoj číslo jedna, nemohou bez něj prostě být,“ dodává.

Třiadvacátého dubna vstupuje na hongkongskou burzu společnost Sichuan Baicha Baidao Industrial. Je to čínský řetězec, který se specializuje právě na prodej bublinkového čaje. Tento hráč číslo 3 na tamním trhu chce tímto krokem získat více než 300 milionů dolarů. Podle indexu miliardářů agentury Bloomberg by si tak její zakladatelé, manželé Wang Siao-kchun a Liou Wej-chung, přišli na základě 73procentního podílu dohromady čisté jmění ve výši 2,7 miliardy dolarů. Zprávu přinesla agentura Bloomberg.

Napjatá konkurence však nyní hrozí vyřadit některé slabší hráče. Hongkong, který kdysi patřil k nejrušnějším místům pro jejich transakce, ztratil na atraktivitě. Akcie firem se v důsledku čínského hospodářského poklesu propadly. „Trh v tomto sektoru nemá tak vysoké ocenění jako dříve,“ potvrzuje Kenny Ng, stratég společnosti Everbright Securities International. „V pevninské Číně dochází k nerovnoměrnému oživení spotřeby, a tak ziskovost spotřebitelských podniků zůstává nejistá,“ dodává

Bublinkoví miliardáři

Jedním z největších hráčů na poli bublinkového čaje je čínská společnost Baicha Baidao. Svůj byznys založila na ukojení chutí na bublinkový čaj za rozumnou cenu. Svou první prodejnu otevřela v roce 2008, o deset let později zavedli její majitelé franšízový model, který urychlil růst. Dnes má značka více než 8 000 prodejen po celé Číně.

Co je bubble tea

Bublinkový čaj se vyrábí smícháním mléka s černým nebo zeleným čajem.

Do nápoje se zpravidla přidávají želé kuličky maniokového škrobu a tak po protřepání na něm vznikne pěna, která mu dala jméno.

Bublinkový čaj se pije tlustým brčkem, kterým projdou i želé kuličky.

Bubble tea má mnoho druhů a příchutí, podává se studený, často s kostkami ledu.

V obchodech Baicha Baidao prodávají půllitrovou porci bublinkového čaje v přepočtu za něco málo přes 45 Kč, zatímco průměr v oboru se donedávna blížil stovce. Tato strategie se vyplatila. Podle dat společnosti vzrostly tržby mezi lety 2021 a 2023 o více než 56 procent na 5,7 miliardy jüanů (787 milionů dolarů).

Dalšími dvěma bublinkovými miliardáři jsou bratři Čang Chung-čchao a Čang Chung-fu. Ti v roce 1997 v provincii Henan založili společnost Mixue Bingcheng. Firmu, která kromě čaje prodává také kávu, mnozí označují za druhý největší nápojový řetězec na světě po Starbucksu podle počtu prodejen. Po celé Číně jich má více než 32 000 a čtyři tisíce v jedenácti dalších, zejména sousedních zemích.

Po přílivu peněz od investorů v roce 2020 byl výrobce čaje oceněn na 23,3 miliardy jüanů (76 miliard Kč). Tím se čisté jmění každého z bratrů zvýšilo na 1,5 miliardy dolarů (34 miliard Kč), jak uvádí Bloomberg Billionaires Index.

Vzhledem ke zpomalující čínské ekonomice a opatrným spotřebitelům, kteří se bojí inflace, stále více výrobců snižuje ceny. Společnost Guming Holdings, která je druhým největším čínským hráčem s přibližně 9 000 obchody po celé zemi, musela nyní zlevnit.

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

Také výrobci bublinkových čajů vyšší třídy, jako je například společnost Nayuki Holdings, utrpěli za poslední roky ztrátu. Řetězec s 1 800 prodejnami, který vstoupil na burzu v Hongkongu již před třemi lety, totiž drtí rychlý růst levnějších konkurentů. Akcie Nayuki i přesto, že firma zlevnila, se od vstupu na burzu propadly o téměř 90 procent kvůli obavám z konkurence. „Co se týče vyhlídek lídrů v oboru, jsem optimistický,“ říká Steven Nie, analytik společnosti Daiwa Capital Markets. „Ale sektor čajových nápojů začíná být příliš přeplněný,“ dodává.

Variace na národní strunu

Bubble tea vznikl na Tchaj-wanu koncem 80. let 20. Století. Zpočátku se nápoj prodával v pouličních stáncích poblíž škol a úřadů. Když se v 90. letech tento trend začal prosazovat v Hongkongu a pevninské Číně, začaly vznikat první řetězce. Dnes se o pozornost zákazníků v Číně přetahují tisíce značek. Nespočet obchodů se objevil i v USA a Evropě, ačkoli největší čínští dodavatelé tam zatím neprorazili.

Šest otazníků nad čínskou ekonomikou. Odpovědi na ně zajímají celý svět

Stejně jako společnost Starbucks prodává svou kávu v myriádách nejrůznějších variací, také řetězce nabízející bubble tea nabízejí tento nápoj téměř v nekonečné množství chuťových kombinací. Svůj oblíbený čaj (libovolný černý, bílý, zelený s mlékem nebo bez něj) lze kombinovat s čerstvým ovocem (moruše, grapefruit, jahody, pomeranč), různými bublinkami (originální tmavé tapiokové kuličky, křišťál, kaktus, taro a další), speciálními ingrediencemi (červené fazole, kousky ochucené želatiny, poleva ze smetanové pěny) a různými stupni sladkosti či chladu. Některé řetězce přidávají pro zvýšení chuti do čaje i panáka tradičního čínského obilného likéru Moutai.

„Život je těžký a něco sladkého vás potěší,“ zněla nejčastější odpověď Číňanů na otázku, proč si kupují bubble tea. V nedávném průzkumu to zjistila společnost Minsheng Securities.

Mnoho prodejců také v marketingu na bubble tea vypichuje starobylou tradicí pití čaje v zemi. Podle Marka Tannera, výkonného ředitele šanghajské brandingové agentury China Skinny, je v poptávce po tomto produktu obsažen prvek národní hrdosti. „Káva je zahraniční produkt, zatímco čaj je do značné míry čínský,“ uzavřel pro agenturu Bloomberg.

Autor:
  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vinice na prodej. Moravští výrobci řeší existenční problémy, víno se pije méně

3. června 2024

Premium Vinařství na Moravě ubývá. Některá končí úplně, jiná jsou na prodej z ekonomických či rodinných...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Poštu zasáhl výpadek internetových služeb, nešly posílat datové zprávy

3. června 2024  11:36

Česká pošta se potýká s celorepublikovým výpadkem svých internetových služeb. Nefunguje její web...

Ruské děti také rády čokoládu. Šéf Ritter Sport ospravedlňuje export na východ

3. června 2024  11:02

Německá společnost Ritter Sport, která je známa svými čokoládami čtvercového formátu, nadále dodává...

Lepší, než se čekalo. Letecké společnosti přepraví letos rekordní počet lidí

3. června 2024  10:06

Letecké společnosti v letošním roce po celém světě přepraví rekordních 4,96 miliardy cestujících a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...