Obyvatelé Pekingu dostávají dárky v rámci hry, jejímž cílem je propagace Singles Day. (10. listopadu 2019) | foto: AP

Čínský „antivalentýn“ provází zběsilé utrácení, Alibaba hlásí rekordní tržby

  • 25
Čínské e-shopy zažívají 11. listopadu jeden z nejvytíženějších dnů v roce. V zemi se totiž slaví protiklad Valentýna, jejž tradičně provázejí nákupy ve velkém. Singles Day, neboli svátek nezadaných, přinesl online gigantu Alibaba rekordní tržby. Společnost hlásí, že v pondělí již utržila v přepočtu přes 700 miliard Kč.

Singles Day představuje podle BBC největší online nákupní událost na světě. Letos se 24hodinové akce účastní přes 200 tisíc světových značek, které nabízejí své zboží s výraznými slevami. 

Nákupy v čínských e-shopech sdružených pod koncernem Alibaba Group podporují pomocí streamovaného vysílání také světové celebrity. Nákupní bonanzu, během níž se prodává zboží od oblečení přes elektroniku až po auta, odstartovala televizní šou, během níž vystoupila například zpěvačka Taylor Swift. 

Konec jedné éry. Jack Ma končí v čele internetového gigantu Alibaba

Svátek nezadaných výrazně překonává další známé nákupní akce, obchodníci během něj utrží víc, než během Black Friday a Cyber Monday dohromady. Během loňkého 11. listopadu nakoupili spotřebitelé zboží v hodnotě 45 miliard dolarů, platformy patřící Alibabě se na této částce podílely více než 30 miliardami.

Loňský rekord Alibaba letos překonala za 16,5 hodiny, píše CNN, a její e-shopy již prodaly zboží za více než 31 miliard dolarů. Pro „čínský Amazon“ je to první Singles Day od doby, co z vedení koncernu odešel jeho spoluzakladatel a dlouholetý šéf Jack Ma. Ve funkci ho letos v září nahradil vysoký manažer Daniel Zhang, který stál i u zrodu nákupní tradice spojené se svátkem svobodných.

Alibaba míří na burzu

Zároveň se nenaplnily obavy čínských prodejců, že se na letošních tržbách negativně podepíše obchodní válka se Spojenými státy nebo zpomalující čínská ekonomika. 

Peking by to popudilo. Alibaba odložila vstup na hongkongskou burzu

Společnost Alibaba, jejíž hodnotu časopis Forbes odhaduje na 480 miliard dolarů, se v současnosti chystá vstoupit na hongkongskou burzu. Deník Financial Times v pátek uvedl, že čínský internetový gigant proceduru odstartuje právě 11. listopadu, aby se tak svezl na vlně zájmu, která tradičně Singles Day provází. 

Svátek nezadaných se v Číně slaví od 90. let. Pro lidi, kteří nejsou součástí zamilovaných dvojic, bylo vybráno symbolické datum 11. 11., které obsahuje čtyři jedničky. 

V posledních letech jsou pro tento den charakteristické především nákupy ve výprodejích. Letošního Singles Day proto využily environmentální skupiny k tomu, aby upozornily na množství odpadu, které vytváří online prodej a na něj navázané doručovací služby.

Greenpeace a další nevládní organizace upozornily, že loni překonal objem vyhozených obalů 9,4 milionu tun. Současným tempem by do roku 2025 toto číslo mělo narůst na 41,3 milionu, citovala jejich prohlášení agentura Reuters

Loni Číňané během Singles Day utratili v přepočtu asi 700 miliard korun:

13. listopadu 2018