Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří...

Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří líčení | foto: archiv Burberry

Módní firmy mají přebytky. Burberry zboží raději pálí, chrání tak značku

  • 38
Britský výrobce luxusního módního zboží Burberry loni zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy za 28,6 milionu liber (830 milionů korun). Aby zachoval exkluzivitu značky, nechal zboží raději spálit, než by je zlevnil. Ochránce životního prostředí to štve.

Společnost proslulá především svými šátky a kabáty s typickým vzorem béžovo-červeno-černé kostky se nechová jinak než ostatní módní domy, které dávají přednost pálení svých výrobků před možností, že je někdo rozkrade či znehodnotí prodejem za nižší cenu. 

Hodnota výrobků, které značka Burberry loni spálila, byla o šest procent vyšší než v předchozím finančním roce.

Firma obchodovaná na londýnské burze a zahrnutá do hlavního indexu FTSE 100 sdělila, že loňský rok byl neobvyklý. Kvůli prodeji licence na své parfémy a kosmetiku americkému koncernu Coty musela zničit právě především velké množství starších voňavek, informoval server BBC.

Za posledních pět let tak hodnota zlikvidovaného zboží překročila 90 milionů liber (2,6 miliardy korun). Firma uvedla, že spalování se provádí ekologicky šetrným způsobem a že výsledná energie se ukládá.

Společnost v posledních letech tvrdě bojuje za zachování exkluzivity své značky. Prošla už totiž obdobím, kdy se její typické kostky objevovaly téměř na všem, co lze padělat. Ničení neprodaného zboží má být jedním z nástrojů, jak značku chránit.

„Dělají to proto, aby nebyl trh zaplaven slevami. Nechtějí, aby se produkty Burberry dostaly do rukou kohokoli, kdo na ně dá slevu, a značku tak devalvuje,“ vysvětluje Maria Maloneová, která na univerzitě v britském Manchesteru přednáší o podnikání v oblasti módy. 

Ekoložka: Je to špinavé tajemství módního průmyslu

Burberry není jediný výrobce luxusního zboží, který se potýká s neprodanými přebytky. Společnost Richmont, která vlastní značky Cartier a Montblanc, musela za poslední dva roky zpět vykoupit hodinky za 430 milionů liber (12,5 miliardy korun). Podle analytiků lze sice některé součástky z hodinek recyklovat, větší část se však likviduje.

Ochránci životního prostředí firmy za tento postup kritizují. „I přes jejich vysoké ceny nemá Burberry žádný respekt ke svým výrobkům, k práci a přírodním zdrojům, ze kterých vznikly,“ prohlásila Lu Yen Roloffová z hnutí Greenpeace.

„Rostoucí přebytky svědčí o nadprodukci. Místo toho, aby firma zpomalila výrobu, spálí na popel bezchybné oblečení a další zboží. Je to špinavé tajemství módního průmyslu. Burberry je pouze špička ledovce,“ míní ekologická aktivistka.

Švédská elektrárna spaluje s uhlím neprodejné oblečení z řetězce H&M

Podle Tima Jacksona z londýnské pobočky Glasgow Caledonian University čelí firmy, jako je Burberry, paradoxu. Aby uspokojily akcionáře, musejí udržet růst. I když tím riskují ztrátu identity a vytváření nadbytečných zásob. „Není způsob, jak to vyřešit,“ domnívá se expert.

Firma Burberry vykázala v minulém finančním roce do 31. března pětiprocentní růst zisku na 413 milionů liber (12 miliard korun). Odbyt zůstal téměř beze změny na 2,7 miliardy liber (78,3 miliardy korun). 

,