V konferenčním hovoru s analytiky prohlásil CEO Boeingu David Calhoun, že problematické smlouvy jsou historickou záležitostí a že v rámci snahy o ziskovost firma nebude nadále na kontrakty s pevnou cenou přistupovat.
Příklady takových smluv je vývoj a výroba tankovacího letounu KC-46 Pegasus pro americkou armádu, nebo raketa Starliner, vyvíjená pro pilotované lety americké kosmické agentura NASA.
Air Force One za všechny peníze
Nejkřiklavějším příkladem je pak dvojice letadel pro amerického prezidenta. Ta jsou často označována jako „Air Force One“, ale projekt Boeingu má oficiálně prozaické označení VC-25B; Air Force One je totiž označení toho letadla amerických vzdušných sil, na jehož palubě se právě nachází prezident. Není to tedy označení žádného konkrétního letadla – tím méně zpola dokončeného stroje v hangáru výrobce.
Žně po letech půstu. Cestovky se předhánějí, kdo turistům naservíruje lepší letadlo |
Boeing v komentáři k výsledkům hospodaření zmínil, že na modernizaci každého ze dvou prezidentských letadel prodělal v přepočtu přes 23 miliard korun. Důvodem je, že smlouva na modernizaci prezidentských letadel (jde vlastně o stavbu nových strojů, ale na základě draků již nevyráběných letadel řady 747) však byla uzavřena na principu pevné ceny.
Server CNN uvedl, že smlouva s pevnou cenou byla výsledkem nátlaku bývalého prezidenta Trumpa. Ten hned po svém zvolení, ještě, než nastoupil do úřadu, Boeingu hrozil, že když na pevnou cenu nepřistoupí, zakázku zruší.
V době, kdy Boeing měl formálně jen malý kontrakt na v přepočtu čtyři miliardy korun – a chystal se jako obvykle salámovou metodou účtovat všechny náklady – Trump zčistajasna oznámil, že letadla budou stát šedesátkrát víc a že je potřeba kontrakt zrušit. Tehdejší generální ředitel Boeingu Dennis Muilenburg zpanikařil a přistoupil na kontrakt, podle něhož vláda za oba stroje zaplatí v přepočtu zhruba 90 miliard korun – a případné zvýšení nákladů jde k tíži dodavatele.
Obrana jedná o nákupu dvou transportních letounů C-390 Millennium z Brazílie |
Boeing tedy musí absorbovat vícenáklady způsobené změnami v projektu, nestabilitou pracovního trhu a neúspěšným vyjednáváním se subdodavateli, což jsou podle firmy hlavní důvody, proč se prezidentská letadla prodražují.
Konec smluv s pevnými cenami
Nový CEO Boeingu považuje kontrakt za zjevně nevýhodný. Byla podle něj chyba, že se k němu firma nechala dotlačit – a analytikům slíbil, že divize Obrana, Vesmír & Bezpečnost se v letech 2025-26 dostane trvale do černých čísel. Jedním z opatření, které to mají umožnit, má být skoncování s uzavíráním smluv s pevnou cenou.
7. prosince 2022 |