Maďaři si v Audi vymohli vyšší mzdy. Němci se bojí, aby nestrhli i ostatní

  18:18aktualizováno  18:18
Zaměstnanci maďarského závodu Audi se ve středu dohodli s vedením na zvýšení mezd a skončili stávku. Ta začala během minulého týdne a narušila výrobu i v mateřské továrně v Německu. Její úspěch podtrhl závislost německého automobilového průmyslu na pracovní síle ze střední Evropy, píše na svém webu deník Financial Times.

Výroba Audi A3 Cabriolet v maďarském Gyoru | foto: Audi

Automobilka Audi stále vyhodnocuje, na kolik ji ve středu ukončené přerušení výroby ze strany členů odborů přišlo. Maďarský protest vyvolal vrásky i na čele ostatních kapitánů německého průmyslu, kteří se na levnou a poměrně kvalifikovanou pracovní sílu v blízkých zemích střední Evropy dosud spoléhali.

Na 13 tisíc zaměstnanců továrny dceřiné firmy německého Volkswagenu v Györu si vymohlo 18% navýšení mezd, přičemž odbory organizovaná stávka narušila i výrobu doma v Německu. Německému závodu totiž chyběly motory, které mu dodává právě továrna v Maďarsku.

Úspěšná stávka v zemi, kde odbory hrají jen zanedbatelnou roli, by podle pozorovatelů mohla povzbudit i pracovníky z jiných sektorů. Generální stávku již ohlásily na 14. března odbory, které zastupují zaměstnance maďarské veřejné sféry.

Německý autoprůmysl pod tlakem

„Fakt, že (členové odborů) měli se svými požadavky úspěch a dostali téměř všechno, co chtěli, ukazuje, jak jsou německé automobilky závislé na svých dodavatelských řetězcích ve střední a východní Evropě,“ řekl listu Financial Times (FT) Milan Nič z Německé společnosti pro zahraniční politiku.

Situace německých výrobců aut přitom není jednoduchá. Potýkají se s tlakem politiky a veřejnosti na odklon od výroby zaměřené na naftou poháněné vozy směrem k elektromobilům. Diesely čelí v Evropě rostoucím výtkám za jejich roli ve znečišťování ovzduší.

Závislost německých výrobců a pracovníků ze střední Evropy je přitom vzájemná, pokračuje list. Továrna Audi v Maďarsku se na vývozu této země podílí devíti procenty a odpovídá za přibližně 1,4 procenta maďarského hrubého domácího produktu. Maďarská ekonomika se v současnosti bez zahraničních automobilek neobejde. V roce 2017 vytvořily asi 30 procent maďarské průmyslové výroby.

Pracovníci chybějí, mzdy rostou

V Maďarsku podobně jako v Polsku, na Slovensku nebo v České republice ale ubývá pracovní síla. Ve třetím čtvrtletí loňského roku se podle Eurostatu mzdy v průmyslu a stavebnictví meziročně zvýšily v Maďarsku o devět procent a v České republice a na Slovensku stouply o sedm procent. A stávka v Audi ukazuje, že budou muset jít nahoru dál, píše FT.

O nespravedlivé rozdíly ve mzdách v rámci regionu se opírala i argumentace maďarských odborů. Ty uváděly, že zaměstnanci továren Audi a dalších dceřiných firem Volkswagenu vydělávají v Polsku o 39 procent více, v České republice o 25 procent a na Slovensku o 28 procent více.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Ropovod Družba obnovuje dodávky, na Slovensko má ropa dorazit během týdne

Čerpací stanice Klobouky u Brna na trase ropovodu Družba

Ruská ropa začala po přerušení dodávek kvůli jejímu znečištění opět proudit do Maďarska. Kvůli nadměrnému obsahu...

Německá vláda si kvůli častým poruchám letadel koupí tři nové airbusy

Německá kancléřka Angela Merkelová odchází z tradiční letní tiskové konference...

Německá vláda si u evropského výrobce Airbus závazně objednala tři stroje Airbus 350 XWB. Stala se tak prvním státním...

Najdete na iDNES.cz