Velká automobilová jízda končí, tuzemské fabriky zpomalí

  6:00aktualizováno  6:00
Tuzemské automobilky se po rekordním růstu připravují na horší časy. Přestože škodovky, peugeoty, citröeny i toyoty vyráběné v ČR loni opět trhaly rekordy, pro letošní rok už firmy s dalším nárůstem nepočítají. Brání tomu nedostatek pracovníků či obavy ze slábnoucí poptávky na evropských trzích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Celkem loni v Česku sjelo z montážních linek přes 1,4 milionu osobních aut, což bylo zhruba o dvacet tisíc více než předloni. Z trojice výrobců osobních vozů nedosáhla rekordu pouze nošovická továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech, která vyprodukovala meziročně přibližně o 16 tisíc vozidel méně.

S dalším snížením výroby z loňských 340 tisíc vozů počítá nošovický závod Hyundai. Letos by měl vypustit do světa 318 tisíc aut. „Důvody pro snížení jsou stejné jako v loňském roce: stagnace či pokles poptávky na některých velkých evropských trzích, ať již v důsledku brexitu, či nových daní uvalovaných na koupi a registraci aut se spalovacím motorem. Jde zejména o objednávky z Velké Británie, ale i z Itálie, Francie či Nizozemska,“ uvedla společnost.

Hyundai se ve svých odhadech odbytu držela při zemi už v loňském roce, kdy výrobu směřovala ke 330 tisícům vozů. Teprve v průběhu roku cíl zvýšila o deset tisíc automobilů. Škoda Auto v minulém roce zvýšila produkci o více než tři procenta, přičemž její značku nesly podle statistik Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP téměř dvě třetiny v tuzemsku vyrobených vozidel.

Se snižováním výroby počítá i kolínská TPCA. Proti dodaným téměř 211 tisícům vozidel společnost pro letošní rok počítá s výrobou 200 tisíc vozů, řekl MF DNES mluvčí společnosti Tomáš Paroubek.

Letos výrobci mohou počítat spíše se stagnací počtu vyrobených aut na hodnotách z loňského roku, řekl v rozhovoru pro agenturu ČTK člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. „Nacházíme se v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě, a to nemůže trvat donekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce,“ uvedl Wojnar, který je zároveň prezidentem Sdružení výrobců automobilů.

Čína táhne škodovku

Největším odbytištěm nových aut mladoboleslavské Škody je podle počtu prodaných vozů Čína. V ní se během loňska prodalo přes 430 tisíc aut značky, což představuje pětiprocentní meziroční nárůst.

Naopak nejrychleji rostoucím trhem je Rusko, kde automobilka během loňska prodala téměř o třetinu vozů víc. To představuje odbyt zhruba 81 tisíc škodovek, čímž se tato země v počtu odebraných vozů zařadila na čtvrtou příčku za Česko se zhruba 90 tisíci vozy ročně a před Velkou Británii. Druhá příčka patří Německu, kde se z 1,25 milionu škodovek vyrobených po celém světě prodalo 170 tisíc vozů.

Z výroby konkurenční jihokorejské automobilky Hyundai zůstává v Česku zhruba 16,5 tisíce vozů, což je přibližně 4,8 procenta. Nejvíce vozů z loňské produkce putovalo do Německa (necelých 50 tisíc), Velké Británie (přes 38 tisíc vozů), Španělska (28 tisíc) a do Itálie (20 tisíc). Ze zemí mimo Evropskou unii nejvíce vozů z nošovického závodu směřovalo do Ruska (téměř 26 tisíc).

Kamionům se nedařilo

Dařilo se i ostatním výrobcům vozidel s výjimkou nákladních aut. Tatra Truck a Avia, patřící do skupiny zbrojaře Jaroslava Strnada, sice poskytly jen čísla za prvních devět měsíců letošního roku, ale i z nich je patrný pokles výroby.

Předloni totiž Tatra za 12 měsíců uvedla na trh 1 481 nákladních aut, loni do září to bylo jen 559 vozidel. Avia, která v minulém roce obnovila výrobu, počítala se 150 vyrobenými vozidly. Do listopadu, kdy výrobu oficiálně ukončila, bylo vyrobeno 39 vozidel.

Nejčtenější

Zemětřesení v Lidlu a Kauflandu. Dlouholetý šéf zamíchal vedením řetězců

Ilustrační snímek

Německými řetězci Lidl a Kaufland, patřícími do jedné skupiny Schwarz Gruppe, otřásají změny v jejich nejvyšším vedení....

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Rasistické a kulturně necitlivé, kritizují lidé novou reklamu Burger Kingu

Americký řetězec rychlého občerstvení Burger King (ilustrační snímek)

Burger King má za sebou další nepovedenou reklamní kampaň. Reklama s mužem, který se snaží jíst nový burger směšně...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Nedostupnost bydlení stoupá, stovky domů ale paradoxně zejí prázdnotou

Zchátralý dům uprostřed lesoparku v Machníně. Dříve tu bývala dětská oční...

Bydlení je rekordně drahé, přesto se v Česku nacházejí stovky prázdných nemovitostí. Jejich vlastníci jsou však často...

Další z rubriky

Skanska opraví D1 u Humpolce. Bez soutěže a za 640 milionů korun

Dělníci začali na problematickém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem...

Zakázku na odstranění havarijního stavu na problematickém úseku dálnice D1 u Humpolce přidělilo Ředitelství silnic a...

Firma Kapsch se ohradila vůči Ťokovým výrokům. Nejsou podle ní chlapské

Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch ČR

Společnost Kapsch, která vybírala řadu let v Česku mýto na dálnicích, se ohradila vůči výrokům ministra dopravy Dana...

Benzin za týden výrazně zdražil, stojí přes 32 korun

Ilustrační snímek

Pohonné hmoty na tuzemských čerpacích stanicích opět zdražily. Pumpaři v uplynulém týdnu zvýšili zejména ceny benzinu o...

Najdete na iDNES.cz