Velká automobilová jízda končí, tuzemské fabriky zpomalí

  6:00aktualizováno  6:00
Tuzemské automobilky se po rekordním růstu připravují na horší časy. Přestože škodovky, peugeoty, citröeny i toyoty vyráběné v ČR loni opět trhaly rekordy, pro letošní rok už firmy s dalším nárůstem nepočítají. Brání tomu nedostatek pracovníků či obavy ze slábnoucí poptávky na evropských trzích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Celkem loni v Česku sjelo z montážních linek přes 1,4 milionu osobních aut, což bylo zhruba o dvacet tisíc více než předloni. Z trojice výrobců osobních vozů nedosáhla rekordu pouze nošovická továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech, která vyprodukovala meziročně přibližně o 16 tisíc vozidel méně.

S dalším snížením výroby z loňských 340 tisíc vozů počítá nošovický závod Hyundai. Letos by měl vypustit do světa 318 tisíc aut. „Důvody pro snížení jsou stejné jako v loňském roce: stagnace či pokles poptávky na některých velkých evropských trzích, ať již v důsledku brexitu, či nových daní uvalovaných na koupi a registraci aut se spalovacím motorem. Jde zejména o objednávky z Velké Británie, ale i z Itálie, Francie či Nizozemska,“ uvedla společnost.

Hyundai se ve svých odhadech odbytu držela při zemi už v loňském roce, kdy výrobu směřovala ke 330 tisícům vozů. Teprve v průběhu roku cíl zvýšila o deset tisíc automobilů. Škoda Auto v minulém roce zvýšila produkci o více než tři procenta, přičemž její značku nesly podle statistik Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP téměř dvě třetiny v tuzemsku vyrobených vozidel.

Se snižováním výroby počítá i kolínská TPCA. Proti dodaným téměř 211 tisícům vozidel společnost pro letošní rok počítá s výrobou 200 tisíc vozů, řekl MF DNES mluvčí společnosti Tomáš Paroubek.

Letos výrobci mohou počítat spíše se stagnací počtu vyrobených aut na hodnotách z loňského roku, řekl v rozhovoru pro agenturu ČTK člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. „Nacházíme se v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě, a to nemůže trvat donekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce,“ uvedl Wojnar, který je zároveň prezidentem Sdružení výrobců automobilů.

Čína táhne škodovku

Největším odbytištěm nových aut mladoboleslavské Škody je podle počtu prodaných vozů Čína. V ní se během loňska prodalo přes 430 tisíc aut značky, což představuje pětiprocentní meziroční nárůst.

Naopak nejrychleji rostoucím trhem je Rusko, kde automobilka během loňska prodala téměř o třetinu vozů víc. To představuje odbyt zhruba 81 tisíc škodovek, čímž se tato země v počtu odebraných vozů zařadila na čtvrtou příčku za Česko se zhruba 90 tisíci vozy ročně a před Velkou Británii. Druhá příčka patří Německu, kde se z 1,25 milionu škodovek vyrobených po celém světě prodalo 170 tisíc vozů.

Z výroby konkurenční jihokorejské automobilky Hyundai zůstává v Česku zhruba 16,5 tisíce vozů, což je přibližně 4,8 procenta. Nejvíce vozů z loňské produkce putovalo do Německa (necelých 50 tisíc), Velké Británie (přes 38 tisíc vozů), Španělska (28 tisíc) a do Itálie (20 tisíc). Ze zemí mimo Evropskou unii nejvíce vozů z nošovického závodu směřovalo do Ruska (téměř 26 tisíc).

Kamionům se nedařilo

Dařilo se i ostatním výrobcům vozidel s výjimkou nákladních aut. Tatra Truck a Avia, patřící do skupiny zbrojaře Jaroslava Strnada, sice poskytly jen čísla za prvních devět měsíců letošního roku, ale i z nich je patrný pokles výroby.

Předloni totiž Tatra za 12 měsíců uvedla na trh 1 481 nákladních aut, loni do září to bylo jen 559 vozidel. Avia, která v minulém roce obnovila výrobu, počítala se 150 vyrobenými vozidly. Do listopadu, kdy výrobu oficiálně ukončila, bylo vyrobeno 39 vozidel.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Skončí Kupec v čele Českých drah? Babiš tvrdí, že nesplnil očekávání

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec nenaplnil dostatečně očekávání, že stabilizuje...

Po Vltavě až do Budějovic. Kraje křísí lodní výtahy pro turistické lodě

Výletní loď na přehradě Slapy.

Středočeský a Jihočeský kraj oživují roky odkládané plány na výstavbu obřích lodních výtahů schopných přes hráze...

Největší elektrické letadlo na světě má za sebou první testovací let

První testovací let elektřinou poháněného letadla Ampaire 337.

Americký výrobce letadel úspěšně otestoval největší hybridní elektrický letoun, který kdy vzlétl. Společnost plánuje,...

Najdete na iDNES.cz