Velká automobilová jízda končí, tuzemské fabriky zpomalí

  6:00aktualizováno  6:00
Tuzemské automobilky se po rekordním růstu připravují na horší časy. Přestože škodovky, peugeoty, citröeny i toyoty vyráběné v ČR loni opět trhaly rekordy, pro letošní rok už firmy s dalším nárůstem nepočítají. Brání tomu nedostatek pracovníků či obavy ze slábnoucí poptávky na evropských trzích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Celkem loni v Česku sjelo z montážních linek přes 1,4 milionu osobních aut, což bylo zhruba o dvacet tisíc více než předloni. Z trojice výrobců osobních vozů nedosáhla rekordu pouze nošovická továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech, která vyprodukovala meziročně přibližně o 16 tisíc vozidel méně.

S dalším snížením výroby z loňských 340 tisíc vozů počítá nošovický závod Hyundai. Letos by měl vypustit do světa 318 tisíc aut. „Důvody pro snížení jsou stejné jako v loňském roce: stagnace či pokles poptávky na některých velkých evropských trzích, ať již v důsledku brexitu, či nových daní uvalovaných na koupi a registraci aut se spalovacím motorem. Jde zejména o objednávky z Velké Británie, ale i z Itálie, Francie či Nizozemska,“ uvedla společnost.

Hyundai se ve svých odhadech odbytu držela při zemi už v loňském roce, kdy výrobu směřovala ke 330 tisícům vozů. Teprve v průběhu roku cíl zvýšila o deset tisíc automobilů. Škoda Auto v minulém roce zvýšila produkci o více než tři procenta, přičemž její značku nesly podle statistik Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP téměř dvě třetiny v tuzemsku vyrobených vozidel.

Se snižováním výroby počítá i kolínská TPCA. Proti dodaným téměř 211 tisícům vozidel společnost pro letošní rok počítá s výrobou 200 tisíc vozů, řekl MF DNES mluvčí společnosti Tomáš Paroubek.

Letos výrobci mohou počítat spíše se stagnací počtu vyrobených aut na hodnotách z loňského roku, řekl v rozhovoru pro agenturu ČTK člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. „Nacházíme se v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě, a to nemůže trvat donekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce,“ uvedl Wojnar, který je zároveň prezidentem Sdružení výrobců automobilů.

Čína táhne škodovku

Největším odbytištěm nových aut mladoboleslavské Škody je podle počtu prodaných vozů Čína. V ní se během loňska prodalo přes 430 tisíc aut značky, což představuje pětiprocentní meziroční nárůst.

Naopak nejrychleji rostoucím trhem je Rusko, kde automobilka během loňska prodala téměř o třetinu vozů víc. To představuje odbyt zhruba 81 tisíc škodovek, čímž se tato země v počtu odebraných vozů zařadila na čtvrtou příčku za Česko se zhruba 90 tisíci vozy ročně a před Velkou Británii. Druhá příčka patří Německu, kde se z 1,25 milionu škodovek vyrobených po celém světě prodalo 170 tisíc vozů.

Z výroby konkurenční jihokorejské automobilky Hyundai zůstává v Česku zhruba 16,5 tisíce vozů, což je přibližně 4,8 procenta. Nejvíce vozů z loňské produkce putovalo do Německa (necelých 50 tisíc), Velké Británie (přes 38 tisíc vozů), Španělska (28 tisíc) a do Itálie (20 tisíc). Ze zemí mimo Evropskou unii nejvíce vozů z nošovického závodu směřovalo do Ruska (téměř 26 tisíc).

Kamionům se nedařilo

Dařilo se i ostatním výrobcům vozidel s výjimkou nákladních aut. Tatra Truck a Avia, patřící do skupiny zbrojaře Jaroslava Strnada, sice poskytly jen čísla za prvních devět měsíců letošního roku, ale i z nich je patrný pokles výroby.

Předloni totiž Tatra za 12 měsíců uvedla na trh 1 481 nákladních aut, loni do září to bylo jen 559 vozidel. Avia, která v minulém roce obnovila výrobu, počítala se 150 vyrobenými vozidly. Do listopadu, kdy výrobu oficiálně ukončila, bylo vyrobeno 39 vozidel.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Najdete na iDNES.cz