Výroba Audi A3 Cabriolet v maďarském Gyoru

Výroba Audi A3 Cabriolet v maďarském Gyoru | foto: Audi

Maďaři si v Audi vymohli vyšší mzdy. Němci se bojí, aby nestrhli i ostatní

  • 79
Zaměstnanci maďarského závodu Audi se ve středu dohodli s vedením na zvýšení mezd a skončili stávku. Ta začala během minulého týdne a narušila výrobu i v mateřské továrně v Německu. Její úspěch podtrhl závislost německého automobilového průmyslu na pracovní síle ze střední Evropy, píše na svém webu deník Financial Times.

Automobilka Audi stále vyhodnocuje, na kolik ji ve středu ukončené přerušení výroby ze strany členů odborů přišlo. Maďarský protest vyvolal vrásky i na čele ostatních kapitánů německého průmyslu, kteří se na levnou a poměrně kvalifikovanou pracovní sílu v blízkých zemích střední Evropy dosud spoléhali.

Na 13 tisíc zaměstnanců továrny dceřiné firmy německého Volkswagenu v Györu si vymohlo 18% navýšení mezd, přičemž odbory organizovaná stávka narušila i výrobu doma v Německu. Německému závodu totiž chyběly motory, které mu dodává právě továrna v Maďarsku.

Úspěšná stávka v zemi, kde odbory hrají jen zanedbatelnou roli, by podle pozorovatelů mohla povzbudit i pracovníky z jiných sektorů. Generální stávku již ohlásily na 14. března odbory, které zastupují zaměstnance maďarské veřejné sféry.

Německý autoprůmysl pod tlakem

„Fakt, že (členové odborů) měli se svými požadavky úspěch a dostali téměř všechno, co chtěli, ukazuje, jak jsou německé automobilky závislé na svých dodavatelských řetězcích ve střední a východní Evropě,“ řekl listu Financial Times (FT) Milan Nič z Německé společnosti pro zahraniční politiku.

Situace německých výrobců aut přitom není jednoduchá. Potýkají se s tlakem politiky a veřejnosti na odklon od výroby zaměřené na naftou poháněné vozy směrem k elektromobilům. Diesely čelí v Evropě rostoucím výtkám za jejich roli ve znečišťování ovzduší.

Závislost německých výrobců a pracovníků ze střední Evropy je přitom vzájemná, pokračuje list. Továrna Audi v Maďarsku se na vývozu této země podílí devíti procenty a odpovídá za přibližně 1,4 procenta maďarského hrubého domácího produktu. Maďarská ekonomika se v současnosti bez zahraničních automobilek neobejde. V roce 2017 vytvořily asi 30 procent maďarské průmyslové výroby.

Pracovníci chybějí, mzdy rostou

V Maďarsku podobně jako v Polsku, na Slovensku nebo v České republice ale ubývá pracovní síla. Ve třetím čtvrtletí loňského roku se podle Eurostatu mzdy v průmyslu a stavebnictví meziročně zvýšily v Maďarsku o devět procent a v České republice a na Slovensku stouply o sedm procent. A stávka v Audi ukazuje, že budou muset jít nahoru dál, píše FT.

O nespravedlivé rozdíly ve mzdách v rámci regionu se opírala i argumentace maďarských odborů. Ty uváděly, že zaměstnanci továren Audi a dalších dceřiných firem Volkswagenu vydělávají v Polsku o 39 procent více, v České republice o 25 procent a na Slovensku o 28 procent více.

,