Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vybíráte kolo? Poradíme!

  10:00
Kolo je skvělá věc. Funguje jako sportovní náčiní, dopravní prostředek, způsob mezilidské komunikace. Jen je třeba dobře a uvážlivě vybírat. Ne vždy je nejlevnější varianta tou nejlepší volbou.

Do roku 1989 v tuzemsku jednoznačně kralovala silniční kola. Značky Favorit či Eska dodnes řadě lidí připomínají tehdejší omezený výběr.

V devadesátých letech vtrhla do obchodů nejen široká nabídka, ale s ní i tehdejší celosvětový boom – horská kola. Bohužel, kromě kvalitních kol se na trhu objevila i taková, o jejichž úrovni si nebylo možné dělat iluze.

Nepodléhat módě
Ukázalo se, že zmíněná horská kola nejsou univerzální, jak si zpočátku řada cyklistů myslela. Mají svá specifika a jsou určena do konkrétního terénu. Ale i dnes ještě existuje řada lidí, kteří se nedokázali od této falešné módy oprostit a vyžadují horské kolo bez ohledu na to, v jakém prostředí na něm budou jezdit.

Pravidla pro výběr

KDE BUDU JEZDIT

Rozmyslete si, kde chcete jezdit. Podle toho pak zvolte typ kola. Pouze na  silnici je vhodné kolo silniční, do lehkého terénu krosové, do města a na zpevněné cesty trekové. Bláto a kamení vyžadují MTB čili horské kolo.

JAK ČASTO BUDU JEZDIT

Čím častěji a více budete jezdit, tím kvalitnější a dražší kolo si pořiďte.
Pojedete­-li:
* občas po městě na nákupy – trekové ( 6 až 7000 Kč)
* každý den do práce – krosové (10 až 15 000 Kč)
* jednou za rok na rodinnou dovolenou, děti – dětská horská či krosová kola, žena – krosové s dámským rámem (pohodlnější) nebo s pánským rámem (sportovnější), muž – horské
* několikrát za sezonu do lehčího terénu – krosové vyšší kategorie (14 až 25 000 Kč)
* několikrát za rok do hor – velmi kvalitní horské (od 25 000 Kč)
* rekreačně na kondičku – silniční kolo (15 až 30 000 Kč)

JSEM HOLKA / KLUK

Je rozdíl mezi dámským a pánským kolem. Dámské kolo je anatomicky přizpůsobeno ženám – má jinou geometrii rámu, snadněji se na ně nastupuje. Má kratší a širší sedlo, měkčí odpružení vidlice i držátka řídítek, kratší představec pod vyšším úhlem. Na jízdní vlastnosti tyto změny nemají vliv.

JAKÉ CHCI VYBAVENÍ

Musíte vědět, jak dobrou výbavu potřebujete. Čím více budete jezdit, tím kvalitnější a zároveň dražší komponenty žádejte. Ptejte se na tři nejdůležitější věci – kvalitu rámu (materiál), řadicí a brzdový systém.

JAK JSEM ZDATNÝ

Prověřte svoji kondičku. Nemá smysl kupovat špičkové kolo, pokud neujedete víc než deset kilometrů.

KOLIK JSEM OCHOTNÝ ZAPLATIT

Rozmyslete si, kolik chcete do kola investovat. Za pět tisíc korun nelze očekávat zázraky. Naopak příliš drahé kolo, pokud jste příležitostný jezdec, nemusíte ani využít.

"Opravdu se nám stává, že přijde zákazník a chce horské kolo s tím, že na něm bude jezdit i na silnici," říká Marcela Maxová ze specializovaného Bike sportu JOMA v Jindřichově Hradci. "Je to samozřejmě nesmysl. Na silnici se člověk na takovém kole mnohem víc nadře."

Každý potenciální cyklista by si tedy měl předtím, než vstoupí do obchodu, dobře promyslet tři nejdůležitější kritéria, která jsou pro správný výběr nezbytná: kde a jak často chce jezdit, jaký výkon od kola očekává a kolik je ochoten do něj investovat. Neudělá­li to, riskuje, že si koupí zcela zbytečnou věc.

Výběr je trochu alchymie
Pokud se člověk rozhodne pořídit si kolo, musí si ujasnit, v jakém terénu a jak často je chce používat. Jiné je to v horském prostředí, jiné na rovinatých cyklostezkách. Od toho se odvíjí to nejpodstatnější – typ kola. Pro jeho kvalitu je také určujícím kritériem výkon, který od něj cyklista požaduje. Jiný poskytnou kotoučové brzdy a kevlarový rám, jiný kolo s ocelovým rámem, obyčejným brzdovým systémem a přehazovačkou.

Rozhodující je i suma, již hodlá budoucí cyklista do kola investovat. Ne vždy se vyplatí koupit tu nejlevnější verzi. Odnese­li si například z hypermarketu celoodpružené horské kolo za čtyři tisíce, může očekávat nejen nepohodlnou jízdu, ale i ohrožení vlastního zdraví.

"U takového kola musíte navíc počítat s tím, že minimálně další dva tisíce do něj investujete, abyste ho vůbec udrželi ve funkčním stavu," říká Slavomír Svoboda z Českého svazu cyklistiky.

Od deseti tisíc výš
Boom kol v Česku trvá už sedm osm let. Za tu dobu už ale také vyrostla skupina lidí, která přišla na to, že je rozumnější investovat do kvalitního zboží.

"Češi jsou ochotni do sportovního vybavení vložit poměrně vysoké částky. V porovnání se státy Evropské unie dokážou dát za kolo třeba i dva průměrné měsíční platy," říká Karel Říha z firmy Author, která se výrobou kol zabývá. Taková kvalitní kola začínají na deseti tisících.

"Nejčastěji mají zákazníci hranici právě na této částce. To jsou kola, která se nyní kupují nejvíc. Dnešní cyklista si za kvalitu už raději připlatí,“ potvrzuje trend Marcela Maxová z Bike sportu.

 

Jaké kolo za kolik a pro koho

0 až 2 000 Kč: Neexistuje.

2 000 až 5 000 Kč: nižší třída – Obyčejné kolo, které je dost náročné na údržbu. Komponenty jsou většinou "z výprodeje". Nelze od něj čekat nějaký sportovní zážitek, je vhodné pouze na krátké pojížďky, na cestu do obchodu a zpátky. Většinou se prodávají v hypermarketech a podobně.

5 000 až 8 000 Kč: nižší střední třída – Jde spíše o dopravní prostředek, který však už dokáže dát pocit sportovní jízdy. Většina nejlevnějších doplňků je z plastu, kvalita použitých materiálů je nižší, stejně jako životnost kola. Poskytuje při jízdě nízký komfort.

8 000 až 12 000 Kč: střední třída – Je to solidní kolo, ideální pro začínající sportovce, k občasným vyjížďkám. Komponenty jsou na vyšší úrovni – hliníkové či v kombinaci s plastem. Má většinou 24 rychlostí a u horských variant odpruženou přední vidlici.

12 000 až 20 000 Kč: vyšší střední třída –  Dostatečně kvalitní sportovní kolo, které se od předcházející kategorie liší kombinací komponentů. Z materiálů převládá dural, jsou použity lepší brzdové systémy. Mělo by zvládnout i ná ročnější terény a větší zátěž.

20 000 až 30 000 Kč: špička pro amatéry – Vynikající kolo s velmi vysokou kvalitou doplňků i použitých materiálů. Ještě nejde sice o závodní speciál, ale začíná mít jeho rysy. Je vybaveno velmi kvalitní vidlicí, kotoučovými brzdami. Zvládá i vysoké nároky.

30 000 až 50 000 Kč: vysoká zátěž – Kolo má závodní charakter, vydrží vysoké zatížení i v extrémním terénu a počasí. Poskytuje opravdu vysokou životnost a je lehké. Je osazeno velmi kvalitními komponenty z vynikajících materiálů.

Nad 50 000 Kč: pro profesionály – Extrémní, zátěžové kolo pro skutečné profesionály. Má vysoce odolné komponenty ze špičkových materiálů, někdy i v ceně pohybující se v řádu desítek tisíc. Je extrémně lehké.

Nejen samotnému kolu, ale i výběru oblečení byste měli věnovat pozornost. Nechte si poradit ZDE.

Nevíte, jaký typ kola zvolit? Horské, trekové nebo silniční? Poradíme vám ZDE.

 

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...