Časopis se nemusí omlouvat výrobci minerálky, kterou zkritizoval v testu

  11:28aktualizováno  15:55
Ústavní soud se ve čtvrtek zastal vydavatele spotřebitelského časopisu dTest. Odmítl stížnost výrobce vody Aquila Aqualinea, která se cítila poškozená testem, v němž časopis srovnával balené neperlivé vody. Vydavatel časopisu podle soudu nepoškodil dobrou pověst firmy a nemusí se omlouvat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: SXC

Srovnání osmnácti druhů balených neperlivých vod společnost uveřejnila už v roce 2009. V článku opatřeném titulkem „Opravdu víte, co pijete?“ vycházela z údajů Státního zdravotnického ústavu, který na její objednávku vody otestoval na obsah mikroorganismů, různých žádoucích i nežádoucích prvků a zdravotně závadných látek.

Akciovka Karlovarské minerální vody, výrobce vody Aquila Aqualinea, která z testu nevyšla se zcela čistým štítem, následně vydavatele časopisu zažalovala s tím, že poškodil její dobrou pověst. Mimo jiné jí vadilo, že množství sodíku označil černým trojúhelníkem, i když naměřená hodnota těsně nepřekročila maximální povolenou hodnotu stanovenou právními předpisy.

Zatímco pražský městský soud žalobě vyhověl a uložil vydavateli povinnost se omluvit, odvolací Vrchní soud v Praze ji zamítl s tím, že na straně vydavatele stojí právo na svobodu projevu a šíření informací. Podobně případ zhodnotil i Nejvyšší soud, když dovodil, že text nevybočil z přípustných mezí přiměřené kritiky a nebylo jeho primárním cílem výrobek očernit.

Výrobce minerálky se následně obrátil na Ústavní soud (ÚS). „Soud prvního stupně si zjednodušil práci, když smísil skutková tvrzení a hodnotící soudy. Vrchní soud považoval většinu testu za hodnotící projev, který není potřeba přezkoumávat. Tohle hodnocení podle něj sice vykazuje nedostatky, ale nemohlo společnost poškodit, natož vážně,“ uvedl soudce zpravodaj Ludvík David.

Ústavní soud se k názoru Nejvyššího soudu přiklonil a stížnost výrobce zamítl. Vydavatel časopisu se tak výrobci definitivně nemusí omlouvat v médiích. „Kvantum a povaha nedostatků vyslovených vůči konkrétní vodě není nijak velká. Kritika nevykázala vady, které by nesly znaky protiústavnosti,“ doplnil David. Zdůraznil, že kvalitu testované vody ÚS neřešil.

Nejen data, i komentář musí být odborný

Ústavní soud konstatoval, že účelem podobných testů je ochrana spotřebitele, který je vůči výrobci slabší stranou. Upozornil však, že v případě podobného testování by k odborně zjištěným datům měl být připojen také patřičně odborný komentář.

„Věcně jde o poměrně neobvyklý případ a něco podobného je před Ústavním soudem poprvé. Čistě hypoteticky by však v budoucnu mohla uspět obchodní společnost, kdyby prokázala a vyčíslila dopady podobného testu na prodeje a prokázala mezi nimi příčinnou souvislost, což je obtížné,“ doplnil soudce zpravodaj.

V řediteli obecně prospěšné společnost dTest Martinovi Černém to však žádné obavy nevyvolává. „Myslíme si, že v testech nedostatky nemáme. Vždy spolupracujeme s odbornými laboratořemi a v tomto ohledu máme za sebou silného partnera, který nám vypomáhá i se zpracováním testu. A jak uvedl Ústavní soud, právě komentáře jsou tím, co by rozhodovalo,“ uvedl.

Dodal, že se vždy snaží přistupovat k testování objektivně a nezabíhat do přílišných podrobností. Už vůbec pak prý není jejich záměrem někoho poškozovat.

Výrobce ve čtvrtek uvedl, že chce záležitost hnát až Evropskému soudu ve Štrasburku. „S rozhodnutím soudu se absolutně neztotožňujeme, stále jsme přesvědčeni, že v daném případě byly odborné výsledky testů interpretovány zavádějícím způsobem tak, aby zaujaly laické publikum, čímž poškodily dobré jméno naší společnosti,“ sdělil iDNES.cz ředitel Karlovarských minerálních vod Alessandro Pasquale. 

Společnost dTest aktuálně vede několik podobných sporů. Tento je však první, který doputoval až k Ústavnímu soudu. Hodnotící systém společnost od roku 2009 podle jeho slov nijak zásadně neměnila. „Systém testování se napříč celou škálou výrobků nemění. U každého se vždy nastavují kritéria hodnocení výrobků či určování pořadí, ale vždy po konzultaci s laboratoří. Měnilo se to mírně graficky, ale nikoli v návaznosti na tento spor,“ uzavřel Černý.

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

TEST DNES: Úplné výsledky testu nealko piv a pivních mixů

ilustrační snímek

MF DNES otestovala osm vzorků neochucených nealkoholických piv a osm míchaných nápojů z nealkoholického piva, kterým se...

TEST DNES: Pivovary umí lépe pivní limonády než nealko piva

ilustrační snímek

Pivní mixy zažívají nový boom, zejména ty nealkoholické. Čtyři z pěti prodaných radlerů, jak se jim také říká, jsou bez...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz