Tesco cenami balamutí zákazníky

  • 6
Tesco, které před pár týdny zahájilo proti ostatním obchodním řetězcům cenovou válku, ve skutečnosti zlevnilo jen malou část svých výrobků, aby jiné zase zdražilo. Cenová úroveň velkých nákupů podle únorových zjištění MF DNES zůstala přibližně stejná. Obchodníci z Teska však ohledně cen neblamují své zákazníky poprvé.

Již mnohokrát se jejich obchody tvářily, že prodávají za nejlepší ceny a ve skutečnosti v tom byl nějaký háček, který nákupy prodražil na běžnou cenu. Vypovídají o tom zkušenosti čtenářů a výsledky spotřebitelských šetření, které byly v posledních pěti letech publikovány v pravidelné příloze tohoto listu TEST DNES.

Například v září loňského roku prodávalo supermarket v centru Prahy v rámci "akce" krabici kakaového prášku Granko za 23,90, ale ve stejný okamžik se dalo koupit stejně draho v Penny marketech a Plusech.

O dva roky před tím šly koupit za stejné nebo nižší ceny v Hradci Králové například tuk Hera, sůl, tyčinka Deli, kuře nebo fernet a v Liberci brambůrky a sekt Bohemia, čokolády Milka a Studentská pečeť, becherovka, Dobrá voda nebo prací prášek Ariel. Vedoucí obchodů přitom neváhali všechno toto zboží označit jako Náš tip nebo Prima cena.

Jak by ne, když se zřejmě osvědčila ještě o jeden rok starší finta z roku 1998, kdy v Liberci označili cedulkou Prima cena kávu Nescafé classic. Většina okolních velkých samoobsluh ji ovšem prodávala za stejnou cenu 119,90 Kč. Údajně speciální  cena čokoládového Kinder vajíčka 19,90 Kč byla v nedalekém jabloneckém supermarketu Sama-Jabloň dokonce o korunu a deset haléřů nižší, v jiných obchodech byla stejná.

Na zákazníky brněnského Teska přichystali stejnou past. Hera za 11,90, označená jako mimořádná nabídka, byla v Delvitě stejně drahá a v tehdejším Sezamu (dnes Albertu) dokonce levnější. Rama za 25,90 stála v Intersparu pětadvacet korun a Sezam ji prodával za 25,70. Interspar, Globus a Delvita se v tomto případě shodly na stejné ceně s Teskem. Mléčnou čokoládu Milku Prodával Interspar o dvě koruny levněji, Studentskou pečeť také, kuře o čtyři koruny levněji. Do tohoto rozmezí se vešly i další obchody.

"Chyba mohla nastat u agentury Tambor, která nám zjišťuje ceny u konkurence, nebo prostě tím, že Prima ceny obměňujeme jednou týdně a nestačíme reagovat na okamžitý pohyb na trhu," vysvětloval podivné extra nabídky provozní ředitel všech obchodních domů Tesco Stanislav Plecitý.

CO SI OVĚŘIT
- Obsahuje cena služby veškeré náklady?
- Je akční cena opravdu nejlevnější?
- Jsou cedule s výhodnými cenami pravdivé?

Podle něho prý nebyla Prima nejnižší cenou na trhu, ale  odpovídala levné konkurenci. To ovšem zákazník nemohl vědět, protože příjemný ženský hlas v interním rozhlase uváděl, že je to nejlevnější cena v regionu a není třeba se honit po ostatních krámech. "Tuto rozhlasovou relaci jsme ihned zrušili, protože mohla být dvojznačná," reagovala na upozornění MF DNES marketingová analytička zastřešující firmy Tesco Stores Marcelá Hájková.

Levné fotografie, drahé filmy

V supermarketu na pražské Národní třídě přišli na to, jak propagovat práci fotolabu. "Nechala jsem si tam vyvolat fotografie za lákavou 'akční' cenu 2,90 koruny za kus," popsala svoji zkušenost Ivana Dolejší z Prahy. "Jaké však bylo mé rozčarování při placení - cena fotografií sice odpovídala, zato cena za vyvolání filmu dosáhla neuvěřitelné částky 89,90 koruny."

Obvyklá cena za vyvolání filmu se totiž u konkurence v té chvíli pohybovala okolo čtyřiceti korun. "Ceníky za zpracování filmu i vyvolání fotografií jsou v našich prodejnách vystaveny v zorném poli zákazníka," uvedl na stížnost zákaznice ředitel Stanislav Plecitý. Jedním dechem však prozradil motivaci triku: "Celý proces, jak získat zákazníka, se na českém i evropském trhu soustřeďuje na cenu jednotlivé fotografie." Zřejmě proto byla v Tesku cena 2,90 namalována velikými písmeny v červeném poli nad hlavami zákazníků a cena za vyvolání filmu se krčila na černobílém papírku přilepeném na pokladně.

Že pokus o optické snížení ceny nebyl úplně náhodný, potvrdila ve stejném obchodním domě zkušenost manželů Ernyeiových s koupí brýlí. "Příjemně nás překvapila nízká cena 89 korun. Další překvapení nás však potkalo, když jsme je koupili - prodavačka chtěla 129 korun." Podle jejích slov se nízká cena týkala jen některých vybraných typů. "Poukazovali jsme sice na barevný nápis Prima cena nad regálem, ale nebylo nám to nic platné." Ředitel Stanislav Plecitý tehdy konstatoval, že stížnost byla plně oprávněná a zboží špatně označeno.

Pivo a víno lze zdražit nenápadně

Silvestr roku 2000 posloužil Tesku jako záminka ke zdražení vína od producenta . Vinium Velké Pavlovice. Prodával totiž archivní Kabinet, Rulandské bílé a Frankovku s dvoutisícovkou přes celou etiketu. "Jsou to kvalitní archivní vína, ale stejnou kvalitu prodáváme i bez speciálního označení," prozradil vedoucí velkopavlovického marketingu Miloslav Dvořák a dodal: "Tohle byl požadavek firmy Tesco."

Přede třemi lety Tesco inzerovalo piva Radegast Klasik, Braník a  Primus  jako desetistupňová přesto, že ve skutečnosti měla o téměř dva stupně méně. Ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Antonín Kratochvíle potvrdil, že pivovary v tom byly nevinně: "Na etiketě je deklarovaly jako výčepní." V obou případech tak zákazník zaplatil více, než musel.